کد خبر: 281851
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
بازدید 397
قصه هیچ جایگزینی در بین هنرها ندارد

سعیدرضا کامرانی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس گفت: قصه‌گویی، یکی از مهم‌ترین ابزار انتقال پیام به مخاطب است و منظور از مخاطب تنها کودکان و نوجوانان نیستند بلکه همه آحاد جامعه نیازمند شنیدن قصه‌های مفید هستند تا بتوانند از آن بهره ببرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، معاون فرهنگی کانون فارس  گفت: قصه و داستان‌سرایی یکی از راه‌های انتقال پیام و فرهنگ به نسل‌هاست که از این راه به بهترین وجه محقق می‌شود. قصه اگر به درستی انجام شود می‌تواند برای همیشه در وجود مخاطب نهاینه شود.

کامرانی خاطرنشان کرد: بی‌تردید قصه‌گویی باعث رشد هیجانی، عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان می‌شود و خواندن قصه برای کودکان و نوجوانان، یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و موفقیت آنان در زندگی آینده است و با توجه به این‌که عنوان جشنواره "زندگی خوب، تمرین می‌خواهد" است در حقیقت با شنیدن پند، اندرز و موعظه در این داستان‌ها شنونده و خواننده‌ی قصه‌ها با توجه به پیام و نتایج قصه، زندگی خوب را تمرین می‌کند و عنوان جشنواره که مد نظر برگزار کنندگان است، محقق می‌شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در آیین افتتاح مسابقه استانی قصه‌گویی بیان داشت: در خصوص اهمیت قصه‌خوانی و اثرات بسیار مثبت آن تحقیق و پژوهش‌های بی‌شماری انجام گرفته که قریب به اتفاق کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که قصه در رشد فکری و روانی کودکان ونوجوانان بسیار مؤثر است و به جرأت می‌توان گفت قصه در بین هنرها، هیچ جایگزینی ندارد. به همین دلیل، روان‌شناسان از همان سال‌های اولیه تربیت کودکان قصه‌گویی را به والدین توصیه می‌کنند.

کامرانی در جمع مربیان قصه‌گوی کانون فارس گفت: اهمیت و استفاده صحیح از هنر قصه‌گویی تا آنجاست که خداوند در قرآن مجید بارها از قصه‌گویی بهره برده است و  سوره ای در قرآن به نام قصص وجود دارد و در جای جای این کتاب آسمانی هنر قصه و داستان‌سرایی را مشاهده می‌کنیم؛ همچنین در نهج البلاغه. هنر قصه‌گویی در آثار بزرگانی چون سعدی، فردوسی، حافظ، عطار، خیام، مولانا  و کتاب‌هایی چون کلیله و دمنه و قابوسنامه به وفور دیده می‌شود  که همه این‌هاا گواهی است بر تأثیرگذاری قصه و داستان در انتقال پیام.

معاون فرهنگی کانون فارس در پایان اظهار داشت: آموزش مسائل تربیتی به صورت غیرمستقیم همواره تأثیرات عمیق و ژرفی را در وجود مخاطب می‌گذارد. قصه در این رابطه یکی از بهترین ابزاری است که توانسته به شایستگی از عهده کار برآید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تنها متولی نشر و گسترش هنر قصه‌گویی در کشور، افتخار دارد که بیش از نیم قرن به صورت تخصصی به این مقوله بسیار مهم می‌پردازد و قصه‌گویی به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی و از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فعالیت‌های کانون پرورش فکری است.

مسابقه امسال در سطح استان فارس، با تکیه بر محور موضوعی «قصه زندگی من و شادی‌ها و غم‌ها» از 10 تا 12 مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =