برنامه‌های هفته ملی کودک در شیراز تشریح شد

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی هفته ملی کودک که در استانداری فارس برگزار شد، اهداف مهم هفته ملی کودک را برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس،  صبح روز چهارشنبه 11 مهرماه 1397 با حضور در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی هفته ملی کودک در استانداری مهم‌ترین اهداف هفته ملی کودک را برجسته کردن اهمیت دوران کودکی، اهمیت به حقوق کودک و توجه به نیازها و خواسته‌های آنان، آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به وظایفشان در قبال کودکان، ایجاد محیطی سرشار از نشاط، امید و پویایی برای رشد همه‌جانبه کودک و  آشناکردن کودکان با آموزه‌های دینی و اسلامی برشمرد و گفت: در این هفته به خودمان یادآوری کنیم که کودکان را نادیده نگیریم در صورتی که نه تنها این هفته بلکه همه سال باید متعلق به کودکان باشد و سمت و سوی برنامه‌ریزی دستگاه‌ها باید در جهت احترام به کودکان، تفکر، سلامت روحی، روانی و جسمی و سلامت اجتماعی آنان باشد. افتخاری گفت: آینده ساختنی است و ما باید پیش‌زمینه‌ها را برای آینده‌ساز بودن کودکان فراهم کرده، چالش‌های پیش‌روی آنان را شناخته و در رفع آن بکوشیم. او تأکید کرد: دنیای کودکان عاری از آسیب نیست و در معرض خطرهای مختلفی هستند که لازمه گذر از آن، آموزش مهارت‌های مختلف و تمرین زندگی است.

مدیر کل کانون فارس ضمن تقدیر از حضور نمایندگان استانداری، دفتر امور بانوان و خانواده، محیط زیست، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، سازمان فرهنگی شهرداری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرمانداری و بهزیستی در این جلسه، به استقرار دبیرخانه دائمی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اشاره کرد و به هم‌افزایی دستگاه‌ها در برپایی این هفته و دیگر ایام سال با هم‌نشینی و خردورزی تأکید کرد.

بتول معلم، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و پیگیری‌های لازم در جهت برپایی هر چه بهتر جلسه هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها با موضوع هفته ملی کودک گفت: کودک و دنیای کودکی آنقدر اهمیت دارد که در کنوانسیون حقوق کودک، به آن توجه ویژه شده تا او سرشار شود از محبت، خوشبختی و تفاهم. در زندگی ما ایرانی‌ها هم به بحث خانواده توجه ویژه‌ای شده و مادران ما در قصه و لالایی‌ها و شعرهایی که برایمان می خواندند مفاهیم اخلاقی، دینی و مهارت‌های زندگی را به ما می آموختند و جای بسی ناراحتی است که بعضی از مادران امروز نه لالایی می‌خوانند و نه برای کودکانشان قصه می‌گویند.

معلم گفت: کودک معصوم امروز، فردا بزرگ، آینده‌سازو مسوول است و آینده مملکت به دست اوست. چه خوب است که هم‌راستا با پیشرفت تکنولوژی، آینده‌سازان را هم توانمند کنیم تا چشم‌انداز آینده را روشن‌تر ببینیم.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، با اشاره به آموزه‌های دینی گفت: ائمه معصوم نیز توجه ویژه‌ای به کودک و دوران کودکی داشته‌اند و همین موضوع اهمیت توجه بیشتر به جسم و روح و تلاش در جهت رشد کودکان را یادآور می‌شود.  

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌های مختلف به ارائه‌ی برنامه‌های هفته ملی کودک پرداختند. بر این اساس، محیط زیست فارس برگزاری مسابقه نقاشی، اجرای نمایش عروسکی و بازدید رایگان مهدهای کودک و مدارس از موزه پارک ملی بمو را در برنامه دارد. بهزیستی فارس نیز نشست خبری مدیر کل را برگزار کرده است و با اجرای برنامه‌های مناسب کودکان، ضمن رعایت شئونات ماه محرم در مهدهای کودک و مراکز رفاه و خانواده تحت نظارت بهزیستی، همچنین تزیین مهدهای کودک و مراکز رفاه کودک و خانواده و شبه‌خانواده و توانبخشی کودکان با نصب بنر و پوستر هفته ملی کودک با شعار آینده را باید ساخت و اجرای سرود، قصه‌گویی، بازی و برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع «آرزوی من» را برای عموم کودکان در مناطق مختلف شهر برنامه‌ریزی کرده است.  

برنامه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز با محوریت کودکان با تقدیر از کودکان خلاق آغاز می‌شود. تخفیف رایگان برای کودکان و تخفیف 50 درصدی برای خانواده‌ها در بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی استان فارس، مسابقه نقاشی با حضور کودکان در اماکن تاریخی، پاکسازی اماکن گردشگری و تاریخی با حضور کودکان، اعزام کارشناسان میراث فرهنگی به دبستان‌ها و مهدهای کودک و اهدای هدیه و حضور کودکان با لباس فرم در اماکن در راستای فرهنگی سازی و نگهداری بناهای تاریخی و تفرجگاه ها از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

جمعیت هلال احمر استان فارس هم راهپیمایی نمادین توسط کودکان با در دست داشتن پلاکاردها و بادکنک‌ها با شعار هفته ملی کودک و مرتبط با حقوق کودکان، برپایی کارگاه نقاشی و نمایش آثار آنان با موضوعات مرتبط با حقوق کودکان، بشر دوستی، ماه محرم و کمک به هم نوع، اهدای اسباب‌بازی توسط کودکان به شعب هلال احمر برای کودکان بی‌بضاعت  و راه‌اندازی گروه تغذیه سالم را در برنامه دارد.

هفته ملی کودک در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با حضور کودکان در حرم مطهر شاه چراغ آغاز می‌شود و جشن بادبادک‌ها، مسابقه کتابخوانی، مسابقه نقاشی، اجرای سرود، اجرای نمایش و بازدید از خانواده‌های دارای کودک نیازمند ادامه می‌یابد.

اعزام مبلغ، اجرای مسابقه ویژه کودکان، برگزاری جشن و سخنرانی با موضوع مهارت‌های فرهنگی دینی در مدارس حاشیه شهر و نقاط آسیب‌خیز، برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هفته ملی کودک است.

صدا  و سیمای استان فارس نیز برای هر نوع اطلاع‌رسانی، پخش تیزر، معرفی برنامه‌های هفته ملی و دعوت از مدیران کل دستگاه‌هابا هدف تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک اعلام آمادگی کرد. بدین ترتیب رادیو و تلویزیون فارس در برنامه‌های مختلف: گپ، کاشانه مهر، صبح پارسی، سلام کاکو، مجله فارس و شب‌های فارس برنامه‌های هفته ملی کودک را انعکاس و تیزر هفته ملی کودک را پخش می‌کند.   

نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در هفته ملی کودک، کتابخانه‌های کودک را به کتب مورد نیاز تجهیز و در این کتابخانه‌ها برنامه‌های فرهنگی هنری را برای کودکان اجرا می‌کند.

سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، هفته ملی کودک را با بازدید از مراکز نگهداری کودکان آغاز می‌کند. مسابقه ساخت کتاب، اجرای تئاتر شهروندی در مراکز استثنایی و توان‌بخشی، نمایش فیلم و پویانمایی در فرهنگسراها، تبلیغات شهری، اجرای تورهای شیرازگردی برای کودکان، برگزاری اردوی فرهنگی همراه با والدین و مسابقه نقاشی در باغ‌های خانواده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین فعالیت‌های دیگر سازمان فرهنگی شهرداری در هفته ملی کودک است. این سازمان همچنین برای پخش تیزر هفته ملی کودک در تلویزیون‌های شهری اعلام آمادگی کرد.

دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز مسابقه نقاشی و آموزش سفال را در برنامه دارد و مسابقه کتابخوانی ویژه فرزندان پرسنل استانداری از دیگر برنامه‌های این نهاد در هفته ملی کودک است.

در حوزه هنری فارس، ورک شاپ‌های نقاشی و عکاسی برگزار می‌شود و آثار این کارگاه‌هابه مدت یک هفته در حوزه هنری به نمایش در می‌آید. نشست‌های تخصصی شعر و داستان نیز در هفته ملی کودک با محوریت کودک و آثار مرتبط با حوزه کودک برگزار می‌شود.

فرمانداری شیراز از دستگاه‌هایحوزه شهرستان گزارش عملکرد هفته ملی کودک را دریافت می‌کند و در مسائل مربوط به امور ترافیکی این هفته همکاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =