توجه به سلامت کودکان بزرگترین سرمایه‌گذاری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت شانزدهم مهر، روز جهانی کودک، توجه به سلامت کودکان را بزرگترین سرمایه گذاری در نظام سلامت دانست .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عبدالرسول همتی با بیان اینکه رشد و توسعه جوامع در گرو توجه و برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف و برای همه اقشار است، گفت: بر این اساس توجه به سلامت جسمانی و روانی کودکان، به عنوان دروازه ورود به توسعه عمومی جامعه آینده، از مهم ترین دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌آید.

او سرمایه‌گذاری در دوران ابتدای کودکی را از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرد که بازگشت بسیار چشمگیـر سرمایه را به کمک افزایش طول عمر کودک، ارتقای یادگیری و ذخیره هزینه‌های اجتماعی بـه دنبال دارد .

همتی افزود: نوزاد انسان با ظرفیت‌های شناختی، ذهنی و رفتاری فراوانی که خداوند در وجود او به ودیعه گذاشته، به دنیا می‌آید و این ظرفیت‌ها برای به فعلیت درآمدن، نیازمند محیط مناسب، آموزش و تجربه است؛ کودکانی که با محرک‌های مناسب و در محیط استاندارد پرورش می‌یابند، از نظر هوشی و ذهنی بر کودکانی که در محیط محروم و یا در انزوا رشد می کنند، برتری دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: با توجه به اهمیت دوران کودکی، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۹، پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را تصویب کرد و به پیشنهاد یونیسف، هشتم اکتبر مصادف با شانزدهم مهر به عنوان «روز جهانی کودک» نامگذاری شد و پیمان نامه حقوق کودک نمایانگر تلاشی است برای بهبود وضعیت زندگی کودکان جهان با تأکید بر داشتن حق زندگی و بهره‌مندی برابر از بهداشت، آموزش و امنیت؛ بدین معنا که همه کودکان حق زندگی دارند و به بهترین شکل ممکن رشد کنند .

او تأکید کرد: این وظیفه بر عهده دولت‌ها گذاشته شده تا با فراهم‌سازی شرایط برابر برای همه کودکان، امکان پرورش بالاترین میزان توانایی‌ها را برای کودکان محقق سازند؛ کودکان حق دارند از خدمات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برابر برخوردار شده، از خشونت‌های جسمی و روحی دور بمانند و در صورت مواجهه با هر نوع خشونت، توسط قانون حمایت شوند .

به گفته این مقام مسئول، کودکان حق برخورداری از زمانی برای تفریح و بازی و نیز زندگی فرهنگی کامل را دارند؛ آن‌ها نباید مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار گرفته یا در شرایطی واقع شوند که به سلامتی جسمی روانی و یا فرصت‌های آموزش ایشان آسیب وارد شود .

همتی افزود: روز جهانی کودک بهانه‌ای است برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلامت و توجه ویژه به نیازهای کودکان، بنابراین اقدامات گسترده و جامع برای حمایت از حقوق کودک با همکاری تمامی دستگاه‌های بین بخشی حوزه سلامت در سطح ملی، صورت می‌پذیرد، چرا که ارتقای سلامت جسمی و روحی کودکان، به یقین آینده زیباتر کشور را در پی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =