معمارک آموزگار معماران کوچک

گروه معمارک، راهنمای هنر معماری و آموزگار مهارت‌های مشارکتی تا 20 مهر میزبان بازدیدکنندگان جشنواره هفته ملی کودک است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پانته‌آ اسلامی موسس گروه معمارک درباره‌ی فعالیت‌های این غرفه گفت: «از زمستان سال 95 همراه با دیگر دوستان معمار تصمیم گرفتیم تا کودکان ایرانی را با مفهوم معماری آشنا کنیم. همان‌طور که می‌دانید معماری هنر و علمی میان رشته‌ای است و می‌تواند در قالب‌های مختلف آموزش داده شود. این تصمیم در پی خلاء‌هایی گرفته شد که شاهد آن‌ها بودیم. ما سال‌هاست شاهد منفعل بودن کودکان بوده‌ایم. آن‌ها ابراز نظر نمی‌کنند. از کار گروهی گریزانند و تعریف و دیدگاهی از دنیای اطراف خود ندارند. از آنجا که معماری هنری است که از ابتدای تولد هر فردی با آن روبروست، با تلطیف و قالب‌بندی آن، آموزش را آغاز کردیم.»

این کارشناس ارشد رشته‌ی معماری در توضیح روند کاری این گروه گفت: «تاکنون کارگاه‌های زیادی را با همکاری کانون معماران معاصر جهت تولید محتوای آموزشی و اجرا، برگزار کرده‌ایم. معماری-فیلم‌سازی، معماری-نقاشی، معماری-داستان برخی از قالب‌هایی بوده‌اند که براساس آن‌ها کودکان را به مشارکت فراخواندیم. بار دیگر تاکید می‌کنم که این فعالیت گروهی کودک را به این تفکر فرامی‌خواند که همراه با دیگران امکان ساخت و تولید دارد. هربار با توجه به نیاز و استعداد کودکان عنوان‌های کارگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم و ابزارهای متنوعی برای آن طراحی یا تهیه کرده‌ایم.»

وی توضیح داد: «گروه معمارک با نام بین‌المللی archikid فعالیت خود در کانادا را نیز آغاز کرده است. البته با توجه به نیازسنجی می‌دانیم که کودکان این دو کشور در دو علم ریاضی و هندسه دچار مشکلاتی هستند و تکیه‌ی کارگاه‌های ما در این دو کشور بر این دو مبحث است. هم اکنون همکاران ما در این کشورها با گروه ایران در ارتباط‌اند و برنامه‌ریزی‌های مدونی برای برگزاری هر کارگاه صورت می‌گیرد.»

اسلامی اشاره کرد: «کارگاه‌های معماری بستری برای مشاهده دقیق، افزایش خلاقیت، تمرین ساخت‌وساز محصول است. علاوه بر این در دنیای امروز پرورش ذهن تحلیل‌گر در مواجهه با مساله و فراهم آوردن زمینه‌هایی برای بروز ایده‌های خلاقانه از کاربردهای ملموس این هنر است.»

گفتنی است علاقه‌مندان همه روزه از 9 صبح تا 20 امکان حضور در کارگاه‌های معمارک در ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک را دارند.

این جشنواره در خیابان حجاب تهران، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =