قصه گو باید دارای قدرت تخیل باشد

قصه گوی بیست ویکمین بخش جشنواره قصه‌گویی در هرمزگان گفت: قصه‌گویی یک فن است و قصه‌گو باید دارای قدرت تخیل باشد.

بی بی فاطمه ساحلی زادگان روز یکشنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا، افزود: قصه گفتن برای کودکان را همیشه دوست داشتم و از 8 سالگی نیز عضو کتابخانه کانون بودم.

وی بیان داشت: قصه گو علاوه بر این که باید شناخت کاملی از مخاطبان خود داشته باشد، باید دارای صدای خوب و تخیل وسیع به عنوان یکی دیگر از ویژگی ها و توانایی های یک قصه گو باشد.

این قصه گو در خصوص تاثیر بازی در حین قصه گویی گفت: با بازی قصه گو زیاد موافق نیستم نه این که قصه گو بی حرکت باشد بلکه معتقدم از حرکت های نمایشی باید پرهیز کند.

ساحلی زادگان ادامه داد: حرکت های نمایشی حین قصه گویی باعث می شود دقت به قصه در مخاطب از بین برود.

به گفته وی، اعضای بدن باید در خدمت قصه گو باشند اما نه در حدی که به صورت نمایش دربیاید، زیرا از نظر من نمایش و بازیگری با قصه گویی متفاوت است.

ساحلی زادگان افزود: حرکت های زیاد یک قصه گو باعث می شود کارش با بازیگر تئاتر یکسان دیده شود، درحالی که هردو راویان قصه هستند ولی باید روایت هرکدام باهم متفاوت باشد.

این قصه گوی هرمزگانی هم چنین گفت: قصه گویی والدین در خانواده برای فرزندان علاوه بر این که باعث صمیمیت بیشتر در محیط خانواده می شود، کمک موثری به انتقال نکات آموزشی و تربیتی به فرزندان می کند.

به گزارش ایرنا، مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین ‌المللی قصه‌ گویی در هرمزگان روز یکشنبه 22 مهرماه با شرکت 38 قصه گوی در حال برگزاری است.

در بخش نخست جشنواه قصه گویی که با اجرای 19 قصه گو در بخش دختران، زنان و مردان و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها همراه بود، «لنا علوی» با قصه «بز و میش» از کتاب افسانه شعبان نژاد، «زهرا فرزین نسب» با داستان «نمکی» از کتاب ناصر یوسفی، «زهرا محمدی نژاد» با قصه «مُم حسین» از ادبیات شفاهی، «سعیده پوازی» با قصه «قیچی که دنبال کار می گشت» از کتاب منیره هاشمی و «مبینا سبزه» با قصه «یک راه بهتر» از کتاب نورا حق پرست در بخش دختران به روی سن رفتند.

همچنین «فاطمه غلامزاده نخلی» با قصه «تیستو سبز انگشتی» از کتاب موریس درونون ترجمه لیلی گلستان، «معصومه میری» با قصه «آقای هزارپا و کفاش» از کتاب سامگیس زندی، «فاطمه رشید» با قصه «قور قورک» از کتاب علی خانجانی، «زهرا گلزاری» با قصه «بازی مدادها» از کتاب امیر مراد، «زهرا رحمانی» با قصه «آسیاب بچرخ» از کتاب سرور کتبی و «زهرا حمیدی» با داستان «دوستی خاله خرسه» در بخش زنان قصه گفتند.

«علیا آذرخش» با قصه «من و کنار» و «هدی کهوری نژاد» با قصه «اگر این چوب مال من بود» از کتاب محمد رضا شمس در بخش مادر بزرگ با رفتن بر روی سن قصه گویی کردند.

«فاطمه غفاری سروستانی» با قصه «آدم کوچولوی شجاع» از کتاب ناهید مهدوی اصل در بخش زنان و مردان و «رضا غریب آزاد دریایی» با قصه «مرد خارکن و بی بی سوک سوکو» از کتاب سهراب سعیدی نویسنده مینابی در بخش مردان در این جشنواره به روی سن رفتند.

همچنین «امید ترکمانی» با قصه «فرشته ای از آسمان» از کتاب ناصر کشاورز، «نجوا آزاد» با داستان «روباه دم بریده» از ادبیات شفاهی، «شادی آزاد بشمی» با قصه «دوستی خورشید با فلفل های رنگی» و «محمدعلی قویدل» با قصه «منتیل پا» از کتاب مهرداد شکوهی نیز در مرحله نخست به قصه گویی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =