همایش تخصصی ادبیات دینی کودک و نوجوان؛ آسیب شناسی متن و تصویر

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، هم‌زمان با ششمین روز گرامی‌داشت هفته ملی کودک، همایش تخصصی «ادبیات دینی کودک و نوجوان؛ آسیب‌شناسی متن و تصویر کانون» با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(علیه‌السلام) و موسسه به نشر برگزار شد.

بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در ادامه برنامه‌های مشترک علمی میان آفرینش‌های ادبی استان و انجمن علمی گروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین‌اللملی امام‌رضا (علیه‌السلام)، همایش «ادبیات دینی کودک و نوجوان؛ آسیبشناسی متن و تصویر» صبح پنجشنبه ۱۹‌مهرماه ۱۳۹۷ در سالن همایش پردیس رضوان دانشگاه بینالمللی امامرضا (ع) برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این گونه همایش‌ها را توجه جدی به عرصه تولیدات دینی ادبیات کودک و نوجوان کشور به ویژه در مجامع دانشگاهی و طرح مباحث مرتبط با ادبیات دینی کودک و نوجوان در حوزه پژوهشهای دانشگاهی دانست.

این همایش علمی- تخصصی با سخنرانی حمیدرضا شاه‌آبادی محقق و نویسنده حوزه نوجوان با موضوع «کتاب‌های دینی و مخاطب‌شناسی»، محمدحسین صلواتیان‌(تصویرگر) با موضوع «تصویرگری دینی در حوزه کودک و نوجوان»، دکتر مهدی فردوسی مشهدی با موضوع «تعلیم یا تربیت» و دکتر رویا یداللهی با نقدی بر انیمیشن «فهرست مقدس» همراه بود.

صلواتیان، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در صحبت‌های خود گفت: کسی که ادراکات فطری در او قوی‌ست، می‌تواند کار دینی انجام دهد، اما توسّل به اسلام و قرآن یک شاهراه است برای رسیدن به تعالی. او تاکید کرد که تربیت دینی کودک و نوجوان از نهاد خانواده شروع و قوام می‌گیرد.

حمیدرضا شاه‌آبادی درباره خواننده نهفته در متن و نظریه «چمبرز» صحبت کرد و یادآور شد در حوزه ادبیات دینی در هر سه بخش گوینده، پیام و مخاطب نهفته در متن دچار مشکل هستیم. از نظر او بزرگترین ضعف در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان به عدم شناخت مخاطب و درک غلط از نیازهای او بر می‌گردد. وی در تعریف کودکی گفت این تعریف در دوره های مختلف متغیر است.

یداللهی در نقد انیمیشن «فهرست مقدس» گفت: بنا به گفته کارگردان این اثر برای نوجوان ساخته شده که البته کارگردان دلایل این ادعا را بیان نمی‌کند که براساس چه گزاره‌هایی این انیمیشن می‌تواند برای نوجوان مناسب تلقی شود. او همچنین به نقد این انیمیشن براساس واقعه، بافت و عاطفه که استخوان‌بندی داستان هستند پرداخت.

همایش تخصصی ادبیات دینی کودک و نوجوان؛ آسیب‌شناسی متن و تصویر با حضور استادان دانشگاه و فعالان ادبیات کودک و نوجوان، دانشجویان این رشته و کارشناسان و مربیان کانون استان همراه بود. در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از کتاب‌های انتشارات کانون با مضمون دینی به نمایش گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =