روایت داستان‌های شاهنامه در دومین روز از مسابقه قصه‌گویی تهران

دومین روز از مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه قصه‌گویی کانون استان تهران، که با حضور ۲۶ قصه‌گو برگزار شد، قصه‌گویان با نقل داستان‌های شاهنامه روز دوم از این مسابقه را آغاز کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، روز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷ که مصادف با دومین روز از بیست و یکمین مسابقه قصه‌گویی مرحله استانی تهران بود، سیزده قصه‌گو در نوبت صبح و سیزده قصه‌گو در نوبت عصر باهم به رقابت پرداختند.

بنابراین گزارش، قصه‌های روز دوم با روایت داستان‌های غرورآفرین شاهنامه فردوسی توسط هفت قصه‌گو آغاز شد، که از این میان ملیحه صفایی با نقل «رستم و مرد کوه‌نشین»، سمیه یزدانی و سید محسن موسوی با روایت «رستم و سهراب » و فاطمه شفیعی با داستان «خوان هشتم» قصه‌هایی از شاهنامه را برای حاضران روایت کردند.

همچنین کیمیا یعقوبی با نقل« رستم و اکوان دیو» و مریم عباسی با داستان «هفت‌خوان رستم» از روایات این کتاب ارزشمند در قصه‌گویی بهره برده و در جهت ترویج فرهنگ شاهنامه‌خوانی و خوانش متون کهن کوشیدند.

بنا به نظر «عباس قدیر محسنی» نویسنده کودک و نوجوان و یکی از داوران این دوره از مسابقه قصه‌گویی، انتخاب قصه بر اساس متون ادبی و داستان‌های آموزنده کهن پارسی انتخاب بسیار خوبی است، اما آنچه ما بر آن تأکید داریم این است که قصه‌گویان به‌ویژه قصه‌گویان کودک و نوجوان از کتاب‌های بازنویسی با نثری ساده و امروزی برای انتخاب قصه‌های خود استفاده کنند.

وی افزود؛ قصه‌گویان، امروز روایت‌های زیادی از داستان‌های «شاهنامه‌ فردوسی» را با بیانی سنگین و به همان زبانی که سروده شده‌اند، بر روی صحنه روایت کردند که بهتر بود از یکی از نمونه‌های بازنویسی شده که توسط نویسندگان خوب در اختیار مخاطبان قرارگرفته و در کتابخانه‌های کانون موجود است استفاده کنند، زیرا این متون برای رده‌های سنی «کودک و نوجوان» با زبانی شیوا و امروزی  به رشته تحریر در آمده‌اند.

گفتنی است ملک چیذری، مهتاب شهیدی، عباس قدیر محسنی داوران مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه قصه‌گویی سال ۹۷ هستند.

این رویداد تا روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون ادامه خواهد داشت و طی آیینی در عصر روز سه‌شنبه برگزیدگان، معرفی و از آن‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =