هفته دفاع مقدس در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون اردبیل

خانواده‌ی شهید حسین حسن‌پور میزبان اولین دیدار با خانواده‌ی شهدا توسط مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل بنیاد شهید شهرستان اردبیل بود.

حسین یوسفی و داریوش علومی مسئول حراست و معاون فرهنگی کانون با همراهی معاون فرهنگی بنیاد شهید شهرستان و مربی مسئول مرکز یک کانون اردبیل، در اولین دیدار از خانواده‌ی شهدا در ویژه‌برنامه‌ای  به منزل شهید حسین حسن‌پور از شهدای گران‌قدر هشت سال جنگ تحمیلی رفتند و با ادای احترام به مقام شهدا با خانواده‌ی ایشان به گفتگو نشستند.

در این دیدار، مادر و برادر شهید نوجوان حسین پور، از خاطرات آن بزرگوار گفتند و داریوش علومی ضمن معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همسو بودن فعالیت کانون با مقوله فرهنگ و تربیت، فرهنگ مقاومت را ازجمله فعالیت‌های مهم در مراکز برشمرد و عنوان کرد: شهدا با از دست دادن ارزشمندترین چیزی که برای هر انسان وجود دارد یعنی جان خود، درراه دین و وطن بزرگ‌ترین ایثار و ازخودگذشتگی را از خود نشان دادند.

در این دیدار برادر شهید به بیان خاطره‌ای از برادر شهید خودپرداخت. حسین برادر کوچک‌تر او بود که در زمان اعزام تنها ۱۵ سال داشت و دانش‌آموز سوم راهنمایی بود که به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در بیست و هشتم مهر ۱۳۶۲ در محور بانه-مریوان توسط نیروهای عراقی براثر اصابت ترکش به پا به درجه رفیع شهادت رسید و پیکر او در گلزار شهدای غریبان اردبیل به خاک سپرده شد. وی در ادامه افزود: حسین اعتقادش به حجاب برای تمام خانواده مثال‌زدنی بود.

مادر شهید در جواب اینکه همه‌ی فرزندان عزیز هستند و از دست دادنشان غمی سوزناک است چه احساسی با شنیدن خبر شهادت فرزندتان داشتید، گفت: «خواب شهادت ایشان را دیده بودم و خود او گفته بود با شنیدن خبر شهادتم برای من اشک نریزید و صبر پیشه سازید و خواهرانم حجاب و عفاف حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) را به‌عنوان الگو انتخاب کنند؛ چراکه دردناک‌تر و سوزانده‌تر از آن دیدن بی‌حجابی در جامعه است.» در ادامه اعضای هر یک سؤالات خود را از مادر و برادر شهید مطرح نموده  و در پایان ضمن حضور در مزار شهدا با ذکر صلوات و عطرافشانی مرقد پاک شهید بزرگوار، به تجدید میثاق با آرمان‌های والای شهدا پرداختند.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون اردبیل

هفته دفاع مقدس با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی در مرکز ۲ اردبیل گرامی داشته شد.

در هفته دفاع مقدس برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این ایام، در مرکز شماره ۲ اردبیل به اجرا درآمد. معرفی شهیده مظلوم، سولماز پورابوالقاسم ازجمله‌ی این برنامه‌ها بود. در این معرفی، تاریخ و چگونگی عروج  این کودک معصوم که در بمباران هوایی در اردبیل به شهادت رسیده بود بیان شد. اعضا در پایان، دل نوشته‌های صادقانه خود را نثار روح این شهید کوچک کردند.

معرفی کتاب‌هایی که با موضوع دفاع مقدس به چاپ رسیده‌اند، از دیگر برنامه‌های این ایام بود. کتاب داستان "آزاده" و کتاب شعر "خواهرم پرنده شد" ضمن معرفی به اعضا در جلسه‌ای روخوانی و شعرخوانی شد.

معرفی شهدای برجسته و سرداران شهید استان ازجمله شهید شاپور برزگر، شهید میر محمود بنی‌هاشم، شهید خلبان غفور جدی و شهید داور یسری  از برنامه‌های دیگری بود که در این ایام به اجرا درآمد.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون اردبیل

نمایشگاه عکس به مناسبت هفته دفاع مقدس در کانون مرکز ۳ اردبیل دایر شد.

نمایشگاه عکس دفاع مقدس با ارائه۲۰ قطعه عکس از آثار عکاسان دوران دفاع مقدس با عنوان «جلوه پایدار» جهت به تصویر کشیدن رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام از ۳۱ شهریور به مدت ۱۰روز برپا شد.

همچنین، در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فعالیت‌های فرهنگی هنری ازجمله: معرفی وقایع و ایام، معرفی شهدای دوران دفاع مقدس و بازخوانی خاطرات رزمندگان این دوران  در این مرکز انجام شد.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، فعالیت‌هایی در راستای ارج نهادن به ارزش‌های شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره آن عزیزان، توسط مربیان کانون نیر و با همراهی اعضای فعال نوجوان مرکز به اجرا درآمد.

معرفی کتاب دختر شینا و بیان خلاصه داستان آن، معرفی شخصیت شهید بنامعلی محمدزاده، خواندن وصیت‌نامه شهدای بومی شهرستان، معرفی کتاب «خوابی پر از شکوفه و شاپرک» نوشته مجید ملامحمدی و روخوانی قسمت‌هایی از آن ازجمله فعالیت‌های این ایام بود.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

در مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری جعفرآباد در هفته دفاع مقدس برنامه‌های متنوعی با حضور اعضای مرکز و مربیان در حوزه‌های مختلف اجرا شد.

در ابتدای برنامه، مربی مسئول مرکز در مورد ایثار و فداکاری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، شهدا و نقش آن‌ها در رشد و شکوفایی ایران اسلامی و نقش وارثان این انقلاب مطالبی را بیان نمود و به سؤالات اعضا در این خصوص پاسخ گفت.

در ادامه برنامه‌ها با دعوت از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، خاطره گویی انجام شد و شخصیت بزرگوار شهید عزیزالله علیپور توسط مربیان مرکز به اعضا معرفی شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع ادبی و بازدید اعضا از نمایشگاه عکس دوران دفاع مقدس از ویژه‌برنامه‌های این هفته بود.

  • مراکز فرهنگی هنری کانون کوثر

اعضای مراکز ۱ و ۲ شهرستان کوثر با خانواده‌ی معظم شهدا دیدار کردند.

در هفته دفاع مقدس ۱۰ نفر از اعضای مراکز شهرستان کوثر به همراه مربیان با مادر شهید نوجوان مرکز۱ کوثر «شهید جعفر سلیمانی» دیدار کردند.

در این دیدار اعضای نوجوان سؤالاتی را تهیه‌کرده بودند که از مادر شهید پرسیدند و مادر شهید جعفر سلیمانی به تک‌تک سؤالات اعضا پاسخ داد.

اعضا مطالب مصاحبه با مادر شهید را به‌صورت پاورپوینت کارکرده و برای اعضای دیگر ارائه کردند.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خلخال برنامه‌های مختلفی را در هفته‌ی دفاع مقدس انجام داد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

معرفی جنگ چالدران: در این برنامه مربی امور فرهنگی، واقعه‌ی جنگ چالدران را در قالب معرفی ایام و وقایع، به بچه‌ها معرفی کرد و در ادامه در خصوص ایثار و فداکاری با اعضا به گفتگو نشست.

شعرخوانی از اشعاری با موضوع ایثار و دفاع: در این برنامه که نوجوانان حضور داشتند، اشعاری با موضوعات یادشده انتخاب شد و توسط اعضا با روش‌های دکلمه‌ای شعرخوانی گردید.

خوشنویسی: در این کارگاه، ابتدا مربی در خصوص دفاع مقدس و ایثار و فداکاری‌های رزمندگان، توضیحاتی به بچه‌ها ارائه داد و در ادامه اعضا باراهنمایی مربی، جملات کوتاهی را با روش‌های تحریری و مرکب نوشتند.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

یاد و خاطره‌ی شهدای جنگ تحمیلی در هفته‌ی دفاع مقدس در کانون نمین گرامی داشته شد. با اجرای برنامه‌های متنوع در ایام هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره‌ی دلاور مردان غیور ایران اسلامی گرامی داشته شد.

در مورخه‌ی ۱۳۹۷/۰۷/۰۱، روز یکشنبه، مصادف با دومین روز از هفته‌ی دفاع مقدس، مربیان با کمک و همراهی اعضا، مرکز را باحال و هوای دفاع مقدس فضاسازی کردند و برنامه‌هایی چون: دیدار با خانواده‌ی شهدا، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی کتاب، قصه‌گویی و شعرخوانی و غبارروبی مزار شهدا و خواندن زیارت عاشورا برگزار شد.

برگزاری کارگاه نقاشی، معرفی وقایع روزشمار جنگ تحمیلی و شرح مختصری از آغاز هفته‌ی دفاع مقدس و فضای حاکم در جبهه‌های جنگ در هشت سال دفاع مقدس توسط مربیان، برگزاری کارگاه کاردستی و شناساندن شخصیت شهیدان و رزمندگان و ازجان‌گذشتگی این عزیزان، برگزاری کارگاه ادبی و داستان‌نویسی کوتاه با عنوان (لاله‌های سرخ) با حضور اعضای نوجوان، معرفی شخصیت و نقش زنان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، معرفی شخصیت شهید نوجوان مرکز(احمد محمدی)، پخش فیلم به‌منظور پاسداشت یاد و خاطره‌ی شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی از برنامه‌های دیگری بود که در مرکز اجرا شد.

گفتنی است هدف از اجرای این برنامه‌ها، شناساندن و آشنایی کودکان و نوجوانان با فرماندهان و قهرمانان دفاع مقدس به‌منظور ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و الگو قرار دادن زندگی شهدا و رزمندگان بود.

  • مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی

همزمان با شروع هفته دفاع مقدس، جهت آشنایی اعضای مرکز و دانش آموزان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی، گرامیداشت و ارج نهادن به این ایام فعالیت‌های متنوعی به شرح ذیل برای اعضا انجام شد.

برگزاری ایستگاه نقاشی و سفالگری و ادبی، معرفی شخصیت‌های تأثیرگذار جنگ چالدران، قصه‌گویی از کتاب‌های خاطرات بچه‌های انقلاب و آزاده، روخوانی کتاب و معرفی کتاب قرائت وصیت‌نامه شهدا برای اعضا ازجمله برنامه‌های اجرایی در این ایام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =