هفتمین نشست انجمن ادبی صبا در اهواز

هفتمین نشست انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با عنوان «کوچه باغ پاییز» در اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خوزستان، مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز در نیمه نخست آبان ماه 1397 میزبان هفتمین نشست انجمن ادبی صبا بود که در آن مدیرکل، جمعی از مربیان ادبی و اعضا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان حضور داشتند.
در بخش اول این نشست، فاطمه رشیدی مربی ادبی کانون خوزستان و مجری این برنامه به شرح و بسط انواع موسیقی در شعر از جمله موسیقی درونی، بیرونی، کناری و معنوی با ذکر مثال و مشارکت اعضا پرداخت.
در ادامه بیست عضو ادبی شرکت‌کننده  آثار خود را خوانش کردند و وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به همراه مربی ادبی کانون به نقد این آثار از منظر انواع موسیقی، صنایع بدیع و قابلیت‌های موجود در شعر پرداختند.
کیانی مدیرکل کانون خوزستان، پس از خوانش اثر طنز پریا حلاج، کتاب‌ها و شاعران طنزپرداز را به اعضا معرفی و مطالعه‌ی آثار آن‌ها را به این عضو انجمن ادبی صبا توصیه کرد.
در ادامه فاطمه رشیدی مربی ادبی کانون استان خوزستان پس از خوانش شعر «گربه‌ی کوچک آسیا» توسط نرگس پولادگر عضو کانون شماره 3 اهواز به نقد این اثر پرداخت و گفت: رعایت شبکه معنایی در این شعر و استفاده از گل‌های قالی، پارچه‌ی نخی، چرخ‌خیاطی و به چرت رفتن گربه‌ی کوچک آسیا برای انتقال مفهوم سختی چرخش اقتصاد ملی در کوتاه‌ترین سطرها به‌خوبی صورت گرفته است.
زهرا دهقان عضو مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۲ اهواز شاعر بعدی بود که اثر خود با عنوان «بغض مادر» را قرائت کرد. وی استفاده از نماد در شعرش را به‌خوبی انجام داده بود به‌طوری که در نق د این شعر حاضرین استفاده وی از تعبیرهای، پوتین‌های خاکی، فرشته، روح پروانه و جیغ زنگ خانه که به فضاسازی کمک کرده بود را خوب ارزیابی کردند.
شاعر نوجوان بعدی که به خوانش اثر خود با عنوان «نقشه‌ی راه حرم» پرداخت؛ ابوالفضل روشن افشار از مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز بود؛ در نقد این اثر نیز حاضرین بر رعایت موسیقی کناری و بیرونی در این شعر تأکید کردند و فضاسازی و تصویرسازی دقیق که به بیان حال و هوای حرم مطهر آقا امام رضا علیه‌السلام پرداخته است را از نقاط قوت این شعر برشمردند.
آخرین اثر خوانده شده در هفتمین نشست انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با عنوان «کوچه باغ پاییز» را بهار جهانگیری عضو مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 4 اهواز خوانش کرد که رعایت اصولی و صحیح موسیقی معنوی و بهره گرفتن از صنایع بدیعی مانند تشبیه و جان‌بخشی از جمله مشخصه‌های شعر این عضو کانون اعلام شد.
در پایان این نشست ادبی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به تشریح مقوله‌ی ایجاز در شعر پرداخت و بر لزوم رعایت آن و انتقال بیشترین مفهوم در کمترین سطرها و ابیات تأکید کرد.
گفتنی است: انجمن ادبی صبا به همت مربیان و کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از بهمن‌ماه 1396 کار خود را آغاز کرد و تاکنون هفت نشست خود را با حضور کودکان و نوجوان علاقه‌مند به شعر و داستان برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =