کد خبر: 283220
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
بازدید 624
قصه‌گویی، آموختنی است

قصه‌گویی همچون هر پدیده‌ی فرهنگی و هنری دیگری آموختنی و فراگیری آن با توجه به جوانب و تنوع گستره‌ی این ابزار تربیتی، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این دیدگاه حسن دولت‌آبادی، نویسنده و مدیر تئاتر کودک و نوجوان حوزه‌ی هنری کشور در ارتباط با قصه‌گویی است.

دولت‌آبادی که داوری مرحله منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در اردبیل را نیز بر عهده دارد، برجسته‌ترین آموزش در زمینه‌ی قصه‌گویی را شناسایی قصه‌ی مناسب  عنوان و آشنایی با روش تبدیل داستان به‌عنوان یک محصول فرهنگی خواندنی و اجرای هنرمندانه آن  را مهم توصیف کرد.

 دولت‌آبادی افزود: قصه‌گویی، به تنهایی حفظ کردن متنی نوشتاری برای بیان در مقابل مخاطب و مخاطبان نیست و این امر دست‌یابی قصه‌گو به آگاهی‌های همه‌جانبه را طلب می‌کند.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ظرافت‌های دوران کودکی و نقش قصه‌گویی در شکل‌گیری شخصیت آینده‌سازان گفت: پیوند قصه‌گویی با فطرت انسان‌ها و گرایش تمامی گروه‌های سنی به قصه، بیان‌گر جایگاه ویژه آن است و به همین دلیل با پیشرفت بشر و ظهور فن‌آوری‌های نوپدید، شاهد بهره‌گیری از قصه در تمامی حوزه‌ها هستیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: شخصیت آدمی، به‌ویژه در کودکی، از دو پایگاه وراثت و محیط نشات گرفته و بخش محیطی آن نیز در سایه‌ی انجام بازی‌های نمایشی، کسب تجربه از رفتار و کلمات قصه‌گونه اولیا، الگوپذیری و هم‌چنین شنیدن قصه و خواندن داستان شکل می‌گیرد. 

این داور جشنواره‌های مختلف بین‌المللی تئاتر و قصه‌گویی بر همین اساس، قصه و قصه‌گویی را یکی از  مؤثرترین فرآیندهای تأثیرگذار بر شخصیت و آینده کودکان و نوجوانان دانست و توجه به این امر را در قالبی هدف‌مند مورد توجه قرارداد.

دولت‌آبادی درعین‌حال، نیازسنجی و شناسایی مضمون‌های مورد نیاز نسل کودک و نوجوان را دارای اهمیت خواند و در پاسخ به پرسشی در همین ارتباط گفت: اگرچه مضامین مورد نیاز برای قصه‌گویی مؤثر، از رسالت‌های برنامه‌ریزان، متفکران و پژوهشگران فرهنگی متمایل به قصه و داستان به شمارمی‌رود، اما قصه‌گویان نیز بایستی به‌عنوان عوامل اصلی قصه‌گویی و با بررسی نیازهای جامعه و تعمق بر آنچه در جامعه جاری است، در مسیر انجام این مهم گام بردارند.

پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه در ادامه راست‌گویی، درستکاری، اعتمادبه‌نفس و هم‌چنین احترام به حقوق دیگران و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را ازجمله مضمون‌های مناسب برای نسل کودک و نوجوان کشور عنوان و اظهار کرد: با تقویت حس زیباشناسی، اعتقاد به خداوند و احترام به ارزش‌های بشری می‌توان دریچه‌های روشنی در برابر ضد ارزش‌ها گشود.

بخش دیگر سخنان این نویسنده و کارگردان کشورمان به افزایش گستره‌ی فضاهای مجازی، لزوم ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای هم گامی با فن‌آوری‌های روز و ترویج فرهنگ قصه‌گویی با بهره‌گیری از این فرصت اختصاص داشت و دولت‌آبادی با تأکید بر ضرورت احیای قصه‌گویی اظهار کرد: افزون بر پاس‌داشت قصه‌هایی که درگذر سال‌ها رنگ کهنگی به خود نگرفته‌اند، لازم است تلاشی ویژه برای تغییر کاربرد و شیوه‌های اجرایی بسیاری از قصه‌ها صورت گیرد.

وی در همین زمینه از شیوه قصه‌گویی با عروسک دستیار، ترکیب قصه و نمایش، قصه‌گویی با ابزار و درعین‌حال برنامه‌ریزی و اجرای قصه‌هایی برای روان‌شناسی و آموزش نام برد و افزون شدن قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای به جشنواره‌های قصه‌گویی کانون را ازجمله راهکارهایی برشمرد که می‌تواند به رونق هرچه بیشتر و اثربخشی آن کمک‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =