قصه، ابزاری برای آموزش مهارت‌های زندگی

قصه‌گویی، امکانی برای آموزش مهارت‌های زندگی و ابزاری سازنده برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های انسانی به نسل کودک و نوجوان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این بخشی از سخنان معاون سیاسی و امنیتی استان اردبیل در آیین پایانی مرحله‌ی منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی است.

علی نواداد در این آیین با اشاره به نقش قصه‌گویی در انتقال آموزه‌ها با شیوه‌های هدف‌مند و غیرمستقیم، اظهارداشت: قصه‌گویی هنری است که خوشبختانه درجامعه ما پابرجاست و قصه‌های مادران این سرزمین در ذهن و اندیشه تمامی نسل‌های این سرزمین به یادگارمانده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل در ادامه، قابلیت‌های قصه در آموزش مهارت‌های زندگی و انتقال آموزه‌های اخلاقی به مخاطبان را یادآور شد و گفت: همین آگاهی‌هاست که مفاهیم ارزشمندی چون: نوع‌دوستی، هم‌گرایی و هم‌زیستی و دوستی با طبیعت را به نسل کودک و نوجوان منتقل می‌کند.

او درعین حال نگاهی به گسترش فضاهای مجازی و افزایش گستره‌ی رسانه‌های دیداری و شنیداری داشت و با بیان این موضوع که جشنواره‌های قصه‌گویی کانون پرورش فکری می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای برطرف‌سازی آسیب‌های ناشی از آن فراهم‌کند، ابراز امیدواری کرد که با کمیت و کیفیت‌بخشی افزون‌تر به این رویداد فرهنگی، بسترهای مناسبی  برای تحکیم بنیان خانواده  با تکیه بر فرهنگ بومی و محلی فراهم شود.

مدیر کل کانون استان اردبیل نیز در این آیین ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: قصه‌گویی ابزاری مناسب برای مواجهه با پدیده‌های نوظهور است و بستری مناسب برای جلوگیری از فراموشی داشته‌های ملی و مذهبی فراهم می‌کند.

زعفر احدزاده در همین حال، کارکردهای تربیتی و اخلاقی قصه و نقش برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی را در آشناسازی هرچه بیشتر کودکان، نوجوانان و خانواده با این هنر خاطرنشان‌کرد و با مهم توصیف کردن جایگاه تربیتی آن افزود: خوشبختانه کانون به عنوان مرجعی برای تمامی اصحاب قلم و اندیشه توانسته‌است نقشی سازنده در تربیت نسلی خلاق و آفریننده داشته‌باشد.

زعفر احدزاده، مدیر کل کانون استان اردبیل

ارایه‌ی گزارشی از روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی و هم چنین حضور قصه‌گویان برتر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین، گیلان و اردبیل در مدارس استان و اجرای هنرمندانه قصه برای مخاطبان ازدیگر بخش‌های سخنان رئیس منطقه یک جشنواره قصه‌گویی کانون  بود و وی در پایان از مسوولان و خانواده‌ها برای همراهی با فعالیت‌های کانون و تربیت نسلی پویا و بانشاط دعوت کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =