«محمد رمضانی» نویسنده رمان نوجوان، میهمان نشست دو پنجره کانون تهران شد

هم‌زمان با بیست و ششمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نوجوانان مراکز کانون استان تهران در ویژه‌برنامه دو پنجره، به نقد کتاب «صندلی برای یک نفر و نصفی» با حضور نویسنده کتاب پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، نشست ادبی دو پنجره در بیستمین روز آبان ماه ۱۳۹۷ با حضور بیش از ۸۰ عضو نوجوان از ۳۶  مرکزکانون استان، برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با یاد و بزرگداشت  قیصر امین پور، شاعر روزهای آبانی  آغاز شد، اعضای کارگاه‌های داستان، با حضور «محمد رمضانی» نویسنده نام‌آشنای رمان نوجوان، به  نقد و بررسی کتاب وی با عنوان «صندلی برای یک نفر و نصفی» پرداختند.

بر اساس این گزارش، محمود سلیمانی در ابتدای این برنامه،  با یادآوری دوران کودکی، بر اهمیت این دوره مهم زندگی در نهادینه شدن ویژگی‌های اخلاقی و رشد شخصیتی افراد تأکید کرد و با اشاره به تأثیر انتخاب‌های فرد در مسیر زندگی، از اینکه اعضای نوجوان، انس و دوستی با کتاب و ادبیات را به جای هر تفریح دیگر برای اوقات فراغت شان انتخاب کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد.

مدیر کل کانون استان شکل گیری بنیان های اخلاقی را در دوره کودکی مهم ارزیابی کرد که هر چه بر لوح کودک نقش ببندد در شاکلۀ شخصیتی او ماندگار خواهد شد و در بزرگسالی تغییر نخواهد کرد.

محمد رمضانی نیز در سخنانی، بر اهمیت نقد داستان‌ها و نوشته‌های نویسندگان تأکید کرد. وی در گفتگوی صمیمانه با نوجوانان حاضر در این نشست، از اینکه اعضا او را با نام یکی از شخصیت‌های کتابش خطاب کنند استقبال کرد و  اذعان داشت که ضمن توجه دقیق به یادداشت‌ها،  نقدها و گفتگوی اعضا، به بررسی و تفکر درباره آن‌ها خواهد پرداخت.

در این نشست که در آغازین روز  از ۲۶مین هفته کتاب و کتاب‌خوانی صورت پذیرفت، اعضا به دو شیوه، به ارائه نقدها و نظرات خود پرداختند که برخی اعضا نقدهای خود را به صورت یادداشت‌های مکتوب در کتاب نقد  قرائت کرده و برخی به صورت شفاهی، نظراتشان را در جلسه مطرح کردند.

امیر طوری، سارا کاکاوند، مبینا لرستانی، طاهره عابدین،  بهاره رفیعی، زحل مؤذن، سارا صادقی، طاهره عابدین،گلبرگ خلیلی، ریحانه حسین پور، محدثه سادات حبیبی، محمد معظمی گودرزی، سعید بیات، فاطمه شفیعی، رضا قاضی میر سعید، علی فتحعلی پور، نیروانا چاووشی از مراکز ۲، ۱۰، ۱۱، ۲۲، ۴۳، ۳۵، پردیس، شهر قدس و مرکز تخصصی ادبی، به صورت مکتوب نقد خود را برای نویسنده اثر خواندند و نظرات وی را در  موردنقدشان جویا شدند.

محمد رمضانی در پایان این بخش از برنامه، از مطالعه دقیق و نقد صریح و موشکافانه نوجوانان قدردانی کرد و گفت؛ بارها به جلسات نقد کتاب‌هایم دعوت‌شده‌ام، اما تمامی این جلسات به تعریف و تمجید گذشت، اما اینجا بچه‌ها بسیار راحت،  نظراتشان را مطرح و اشکالاتی که به ذهنشان رسیده بود را  بیان کردند.

میهمان برنامه در پاسخ به پرسش اعضا در مورد انتخاب عنوان کتاب «صندلی برای یک نفر و نصفی» گفت: تا وقتی کودک هستیم همه دارایی‌مان را با همه قسمت  می‌کنیم، روی صندلی‌مان جمع‌تر می‌نشینیم تا جای خود را با یک نفر دیگر قسمت کنیم، اما در بزرگ‌سالی سخت می‌توانیم آنچه را داریم، باکسی شریک شده و همدلی‌ها به سختی اتفاق می‌افتد، که ‌ای‌کاش وقتی بزرگ هم می‌شویم، چنین مهربانانه و همدلانه با دیگران برخورد کنیم، منظور من از انتخاب این عنوان این بود.

در ادامه، «مریم اسلامی» از مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون و کارشناس برنامه دو پنجره و «حسین تولایی» کارشناس حوزه پنج مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون، ضمن  قدردانی از اعضا و مربیان کانون تهران، به فرایند ویژه‌برنامه دو پنجره از آغاز تاکنون اشاره و این نشست را  به عنوان یکی از بهترین ویژه‌برنامه‌های «دو پنجره‌» معرفی کردند.

اجرای تک‌نوازی سنتور و دکلماسیون  غزلیات حافظ، بخشی از این ویژه‌برنامه بود که توسط پاییزه طاهری مربی مسئول مرکز شماره ۲۷ و سبحان رحمانی عضو نوجوان به اجرا درآمد.

در این ویژه‌برنامه، نخستین شماره از کتاب نقد اعضای مراکز کانون تهران در اختیار حاضران قرار گرفت که در این شماره، مختصری از زندگینامه محمد رمضانی به همراه مقدمه‌ای درباره نقد ادبی و نقدهای اعضا بر کتاب «صندلی برای یک نفر و نصفی» در آن به چاپ رسیده بود.

گفتنی است اعضای مرکز شماره ۱۰ نیز به نمایندگی از دیگر اعضا، تابلوی دست سازی از هنر کاردستی با ترکیب مواد، به عنوان یادبود به محمد رمضانی اهدا کردند.

ویژه برنامه دوپنجره عصر روز ۲۰ آبان ماه  در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون ۱۳۹۷ با حضور بیش از ۸۰ عضو نوجوان و  کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی برگزار شد و مجری این نشست مریم عباسی مربی ادبی مراکز کانون تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =