قصه شاهراه هنر است

سرپرست کانون خراسان رضوی در آیین پایانی مرحله استانی قصه‌گویی گفت: انسان‌ها در آیینه‌ی قصه‌ها خود را می‌نگرند و به معرفت نفس دست می‌یابند و جهان قصه جهان رنگ‌ها و درنگ‌هاست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، رضا قمرزاده در مراسم اختتامیه مرحله استانی قصه‌گویی که روز سه‌شنبه ۲۲آبان‌ماه ۱۳۹۷ در تالار شهر مشهد برگزار شد از قصه به عنوان شاهراه هنر یاد کرد و گفت: قصه راه رشد خلاقیت و تفکر، راهی برای بیان نیازها، راه تکمیل خزانه کلمات کودک، راه ارتباط پدر و مادر با فرزند، راه پیوند نسل‌ها و در نهایت راه انتقال تجارب و آموزش مهارت‌های زندگی و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی به کودکان و هدایت آن‌ها به سوی آینده‌ای بهتر است. قصه یکی از بهترین ابزارهای تربیتی در دست مربیان و والدین است.

او در ادامه افزود: انسان‌ها در آیینه‌ی قصه‌ها خود را می‌نگرند و به معرفت نفس دست می‌یابند. جهان قصه جهان رنگ‌ها و درنگ‌هاست. جهان دانایی و روشنایی، جهان زیستن با شادمانی و گریستن با اندوه. این قصه‌گوست که با جادوی کلمات؛ جهانی دیگرگون می‌آفریند و چراغی را روشن می‌کند. آن‌چنان که خداوند نیز در احسن القصص- قرآن کریم- می‌فرماید: «در سرگذشت پیشینیان دقت کرده و آن را چراغ راه حیات خود قرار دهید.»

فرهاد آقابیگی معاون فرهنگی کانون استان نیز معتقد است قصه‌گویان سفیران فرهنگی یک ملت هستند و قصه‌گویی وسیله‌ای قدرتمند است جهت انتقال میراث فرهنگی و ارزش های یک ملت از نسلی به نسل دیگر.

او از قصه فراتر از یک سرگرمی لذت‌بخش و ساده یاد کرد و گفت: قصه‌گویان سفیران انتقال مفاهیم بومی و ارزشی یک ملت می‌شوند. اثر بخشی قصه‌گویی به انتخاب آگاهانه قصه منوط است. به همین منظور لازم است در انتخاب قصه بر مطالب و میزان درک مخاطب از قصه توجه داشته باشیم. قصه را خوب بیان کنیم و با توجه به هدف تربیتی قصه از ابزار، نوع لحن کلام و ... به صورت مناسب بهره ببریم.

قصه‌ها را خوب بشنویم. یعنی شنونده فعال باشیم. داستان‌ها و دنیایشان را درک کنیم و در مسیر بیان قصه مشارکت داشته باشیم.   

حسنعلی ابویسانی معاون اداری و مالی کانون خراسان رضوی نیز در این جشنواره به آموزش مهارت‌های زندگی از طریق قصه اشاره کرد و گفت: قصه‌ها آفریده  شده‌اند تا جهان تازه‌ای برای ما بسازند و مهارت زیستن در موقعیت‌های گوناگون را به ما بیاموزند. قصه، بنیان و اساس زندگی را به تصویر می‌کشد و به مجهولات ذهن بشر  پاسخ می‌دهد.  

ابویسانی در ادامه یکی از کارکردهای قصه را بیان داشت و گفت: زبان شیرین قصه به روح کودکان و نوجوانان، آرامش و توانایی می‌بخشد و می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای آموزش غیرمستقیم بسیاری  از مسایل انسانی و اخلاقی به کودکان و نوجوانان باشد.

در کنار این کارکرد مهم، قصه ‌گویی یکی از بهترین راه‌های حفظ و پاسداری از فرهنگ غنی بومی و آداب و رسوم و تاریخ سرزمین عزیزمان و رساندن آن به دست آیندگان است.

بیست‌ویکمین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی از روز ۲۰آبان‌ماه لغایت ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۷در تالار شهر مشهد برگزار و با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =