کتاب ، داروی روح بخش زندگی

بندرعباس – ایرنا – کتاب از دیرباز به عنوان تغذیه روح از آن یاد می‌شود زمانی که داستانش به قلم نو یسنده خوش ذوق با قریحه نوشته و روی جلدش نشاط و امید به زندگی باشد، روح‌مان تازه می‌شود.

بین داروی خوب و کتاب لذت بخش رابطه نزدیکی وجود دارد، زمانی که کودکمان دچار سرماخوردگی می شود تمام تلاش خود را به کار می گیریم که وی را نزد یک پزشک مهربان و متخصص حوزه کودکان ببریم.

وقتی پزشک مهربان و متخصص خود را یافتیم و بعد ازمعاینه کودک و نشاندن لبخند زیبا به کودکمان و کمی بازی با دست های کودک، دارویی را تجویز کرد خیالمان کمی راحت می شود.

اما باز هم آرام نیستیم، دارو را که با راهنمایی پزشک و کارشناس داروخانه چک کردیم بازهم برشور دارو را مطالعه می کنیم تا با نحوه استفاده از داروی کودکمان بیشتر آشنا شویم تا نکند قاشق اضافی به کودک بخورانیم.

زمانی که دارو را براساس تجویز پزشک متخصص می خوریم و بیماری رفع می شود احساس شادابی و نشاط می کنیم، این ها حساسیت هایی است که پدر و مادر برای سلامت جسم کودک خود به کار می گیرند اما برای سلامت روح این کودک چکار کنیم؟

کتاب نیز که از دیرباز به عنوان تغذیه روح از آن یاد می شود و علامه قاضی طباطبایی در اهمیت آن فرموده است؛ «اگر جوانی در روز کتاب نخواند بداند که بیماراست»، زمانی که داستانش به قلم نویسنده خوش ذوق با قریحه نوشته می شود و روی جلدش رنگ نشاط و امید به زندگی باشد، روح مان تازه خواهد شد.

این طور می توان گفت که مراجعه به پزشک و مطالعه چاپ برشور دارو با انتخاب کتاب خوب با عنوانی جذاب و گیرا از سوی نویسنده ای خوش قریحه و سرشار از محتوای پرمغز رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند در واقع کتاب و دارو هردو تکمیل کننده سلامت انسان هستند؛ تغذیه جسم و روح.

در این بین نقش کتابفروش نیز در این تغذیه روحی دوچندان می شود اگر کتابفروش خود کتابخوان متبحری باشد.

به همان میزان که نویسنده کتاب باید مخاطب داستانش را از هر جهت خوب بشناسد و بعد داستانش را برای او بنویسد، کتابفروش نیز باید شیوه های کتابخوانی را بداند و مخاطبش را بشناسد تا بداند چه کتابی را به چه مخاطبی عرضه کند.

روزگاری داشتن کتاب و کتابخوانی در زمان های دور مختص قشر خاص و فرهیخته جامعه بود، اما امروز با توجه به اهمیت کتابخوانی همه انسان ها از هر قشری مخاطب کتاب هستند، برخی به ضروره، برخی به اختیار و برخی به اجبار سراغ کتاب می روند.

اما یکی از شیوه های رایج برای نشان دادن اوضاع کتابخوانی در هر جامعه استناد به سرانه مطالعه در آن جامعه است.

در یک نظرسنجی در سال در 2015(3سال گذشته)، سرانه مطالعه در هند با 112 دقیقه مطالعه در روز رتبه نخست ، در ژاپن 92 دقیقه و در ترکیه 55 دقیقه و در ایران در حالت خوش بینانه 13 دقیقه است.این مطلب یکی از صحبت های پرتکرار روزهای اخیر در هفته کتاب و کتاب خوانی از سوی مسوولان است.

24 آبان هرسال در کشورمان سرآغاز هفته «کتاب و کتاب خوانی» است که این روز ارزشمند امسال در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان هرمزگان با حضور جمعی از مدیران و صاحبنظران حوزه کتاب و کتاب خوانی در قالب میزگرد بررسی وضعیت «کتاب و کتابخوانی» برگزار شد.

**راه اندازی کتابخانه تخصصی و سیار کودکان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزود: نیازمندی ها برای تاسیس کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان برای 50 سال پیش تعریف شده اما با توسعه شهرنشینی و رشد اطلاعات و نیازمندی ها توسعه کتابخانه های تخصصی برای دسترسی راحت تر خانواده ها به کتاب جدی است.

ناهید سلیمانی احمدی گفت: کتابخانه تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 4 شهرستان بشاگرد، رودان، خمیر و پارسیان بدون کتابخانه تخصصی هستند.

وی یکی از فعالیت های تعریف شده در کتابخانه های تخصصی ویژه کودکان را آموزش شیوه نامه های متناسب کتاب و کتابخوانی به کودکان عنوان کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: تا پایان امسال 5 کتابخانه سیار شهری و روستایی خریداری می شود که اولویت راه اندازی این کتابخانه ها را شهرستان های میناب، بندرعباس و محلات آن است.

سلیمانی احمدی افزود: امکانات این کتابخانه شامل قفسه کتاب، کتاب، رایانه، وسایل و تجهیزات برای نمایش فیلم و نمایش عروسکی به همراه یک مربی است.

** نهضت کتابخانه سازی ایجاد شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان یکی از علت های کاهش سرانه مطالعه کتاب را مرزبندی قشرهای کتاب خوان دانست و افزود: کتاب خواندن فقط مختص نسل جوان نیست همه مردم خود را نیازمند کتاب و مطالعه بدانند.

حجت الاسلام محمد ذاکری با بیان این که وضعیت کتابخانه ها از نظر کمیت و کتابخوانی وضعیت مناسبی ندارند، بیان داشت: در تمام استان 71 کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد 56 نهادی و 15 مورد مشارکتی است.

وی گفت: با جمعیت 700هزارنفر جمعیت شهربندرعباس و وجود 5 کتابخانه نهادی در این شهر در واقع به ازای هر 120هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و این یک آسیب جدی در حوزه کتاب و مطالعه است.

مدیرکل کتاب خانه های عمومی هرمزگان ابراز داشت: در برخی شهرها وشهرک های جدید در سطح استان و شهرستان ها با جمعیت بالای 20هزار نفر مردم از وجود حتی یک کتابخانه برخوردار نیستند.

** کتابخانه ها باید به شکل نوین احداث شوند

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: با توجه به کمبود منابعی که دولت با آن مواجه است، متاسفانه نتوانسته ایم آن طور که باید در کشور و استان کتابخانه هایمان را به شکل نوین راه اندازی کنیم.

علی بندرعباسی افزود: زیرساخت های کتاب فروشی ها و کتابخانه ها بخشی از آن به بحث اعتبارات برمی گردد که در این زمینه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی بیان داشت: کتابخانه مرکزی شهر بندرعباس چندین سال است که استارت خورده است اما حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز به پایان نرسیده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یاد آورشد: لذا می طلبد مسوولان کشوری و استانی نگاه ویژه و اساسی به حوزه کتاب و کتابخانه ها داشته باشند.

**محلات پرجمعیت شهر بندرعباس کتابخانه ندارند

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس گفت: تعداد کتابخانه ها در شهر بندرعباس آمارشان پایین است و در برخی از محلات پر جمعیت این شهر از جمله بلوار امام حسین (ع)، گلشهر، نایبند، نخل ناخدا و شهرک توحید کتابخانه نداریم و این نیز از مواردی است که نباید چندان توقعی داشته باشیم که مردم کتاب بخوانند.

حسین استاد با اشاره به اینکه کتابخانه ها و کتابفروشی ها واقعا بیمار هستند، اضافه کرد: گرانی موجب شده بیشتر کتابفروشی های شهر ورشکست شوند و این کار را رها کنند و اگر وضع به همین منوال پیش برود، وضع ما نیز بهتر از آنها نخواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی در همین شهر بندرعباس، در هفته کتاب و کتابخوانی در عرض یک هفته موفق به فروش 150 میلیون ریال کتاب شدم اما اکنون به خاطر این که کتاب خوب کمتر پیدا می شود و قیمت ها نیز بالاست، مردم توان خرید ندارند.

این مسوول فرهنگی در بندرعباس یاد آور شد: کتاب در راستای خواسته مردم نیست بلکه در راستای سیاست های دولت و سیاستگذاری هایی است لذا آن چیزی که مردم می خواهند در آن کتاب ها نیست.

** احداث 30 کتابخانه در دستور کار است

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان اظهار داشت: در حوزه ساخت کتابخانه مشارکت برای ساخت وجود دارد و در 2 ساله اخیر نیز مجمع خیران کتابخانه ساز راه اندازی شده است.

به گفته علی زمانیان، احداث 30 کتابخانه در دستور کار اداره کل کتابخانه های استان هرمزگان قرار گرفته و تاکنون تعدادی به بهره برداری رسیده است.

وی ابراز داشت: در هفته کتاب و کتابخوانی آیین افتتاح و بهره برداری از 3 کتابخانه خیری و نهادی در شهرستان های طاشکوییه حاجی آباد، بندرلنگه و برکه دکا پارسیان برگزار می شود.

**حال بازار کتاب هرمزگان خوب نیست

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به این که حال بازار کتاب در ایران خوب نیست، گفت: حال کتاب در این استان نیز بنا به ضرورت و جایگاه و موقعیت آن در تمامی بخش ها اصلا خوب نیست.

سعید موحدی افزود: جدای از زیرساخت های مطرح شده، مشکل ریشه ای تر این است که توازن و توسعه استان هرمزگان متقارن نیست.

وی بیان داشت: وقتی توسعه نامتقارن باشد، بیشترین آسیب به حوزه فرهنگ و هنر وارد می شود، چرا که متاسفانه اولویت استان هرمزگان، فرهنگ و هنر نیست و نگاه به استان از همان ابتدا به صورت کاملا اقتصادی بوده است.

این پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر در هرمزگان یاد آورشد: تمام برنامه ریزی های ما نیز به سمت اقتصادی سوق پیدا می کند که در نتیجه حوزه فرهنگ و هنر ما «فقیر» می شود.

موحدی ادامه داد: افتخار می کنیم که بندرعباس پایتخت اقتصادی ایران است و در واقع این افتخار نیست بلکه اگر پایتخت فرهنگی و هنری ایران شدیم آن وقت باعث افتخار است.

**توسعه فرهنگ کتابخوانی با ایجاد زیرساخت ها

مدیرکل کتاب خانه های عمومی هرمزگان لازمه توسعه فرهنگ کتابخوانی را ایجاد زیرساخت های کتابخوانی دانست و گفت: در مقطعی در کشور نهضت مدرسه سازی رونق گرفت امروز هم باید نهضت کتابخانه سازی باید ایجاد شود.

حجت الاسلام ذاکری هم چنین رویکرد کتابخانه سازی را منوط به همکاری نهادها و حضور جدی خیران عنوان کرد و گفت: تا مادامی که وضعیت موجود در استان هرمزگان وجود دارد نباید انتظار داشت سرانه کتابخوانی در بین مردم استان توسعه بگیرد.

وی، گرایش به کتاب خوانی و کتابخانه در قشر جوان بیشتر را بیشتر دانست و افزود: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید زیرساخت های آن نیز در استان هرمزگان فراهم شود.

مدیرکل کتاب خانه های عمومی هرمزگان با بیان این که به کتاب نباید به عنوان کالای لوکس نگاه شود، عنوان کرد: فرهنگ و کتاب در کشور در حاشیه و نیاز دست چندم دیده می شود.

ذاکری شبکه های مجازی را علت اصلی کاهش سرانه مطالعه نمی داند، زیرا در کشورهایی که سرانه مطالعه بالایی دارند نیز همین شبکه های اجتماعی وجود دارد.

این مسوول با اشاره به این که با افزایش هزینه ها خرید کتاب برای برخی مردم سخت شده است، ابراز داشت: دولت باید در بخش کتاب بیش از این سرمایه گذاری کند.

** اداره کتابخانه ها به صورت مخزن باز است

رییس اداره امور کتابخانه های عمومی هرمزگان گفت: از دهه 90 در راستای آسان تر شدن دسترسی مردم به کتاب و استفاده بهتر از منابع کتاب، مخزن کتاب ها به صورت مخزن باز اداره می شود.

امیرحسین حیدری، راه اندازی سامانه جامع کتابخانه های عمومی کشور را یکی از امتیازهای مثبت در توسعه کتابخوانی و جذب اعضا در کتابخانه ها دانست و افزود: در این سامانه لیست تمامی کتابخانه های عمومی کشور و عضویت در این کتابخانه ها سراسری است.

این مسوول گفت: با یکبار عضویت در یکی از کتابخانه های کشور می تواند از تمامی منابع های کتابخانه های عمومی استفاده کند.

به گفته حیدری، حق عضویت بهترین کتابخانه 50هزار ریال است که در طول سال عضویت رایگان نیز وجود دارد.

**کتاب های خارجی مشتری بیشتری دارند

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس گفت: اگر مردم کمتر به کتاب علاقه نشان می دهند، تنها به زیر ساخت ها و نبود امکانات بر نمی گردد بلکه این مقوله را باید اضافه کرد که کتاب خوب نداریم که در اختیارشان قرار دهیم.

استاد با اشاره به این که کتاب باید با سلیقه بچه ها و مردم باشد، بیان داشت: ما نباید بگوییم مردم کتاب نمی خوانند، این توهین است بلکه باید بگوییم که در اختیار مردم کتاب خوب نمی گذاریم که از آن استفاده کنند.

وی افزود: اگر کالای (کتاب) خوب را آن هم به موقع و به جا در اختیار مردم بگذاریم، به طور یقین همه جذب کتاب می شوند و می توان گفت که «وقتی شما شلغم به مردم بدهید همه نمی خورند اما جوجه کباب 90 درصد مردم دوست دارند».

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس اظهارداشت: به عنوان نمونه یک انتشاراتی تحت عنوان «کوپال» کتاب هایی چاپ می کند که بنده در کتابفروشی خود زود آنها را به فروش می رسانم و دلیل آن جذاب بودن و خوب بودن کتاب هاست.

استاد گفت: یک کتابی چاپ شده به نام «ملت عشق» که زندگی نامه مولانا را تداعی می کند و دهها ناشر آن را با ترجمه های مختلفی منتشر کردند که بیش از 600 جلد از این کتاب به فروش رفته است.

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس گفت: کتاب های « بی شعوری» و «لطفا گوسفند نشویم» به دلیل محتوای خوبی که دارند از کتاب های پرفروش هستند.

استاد افزود: اگر در کنار هر ورزشگاهی، یک کتابخانه ساخته شود، قول می دهم افراد ورزشکار به سراغ کتاب بروند.

**مدرسه ها مجهز به کتابخانه های تخصصی باشند

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان، در بندرعباس نیز پنج کتابخانه در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد درصورتی که باید در تمامی مدرسه ها کتابخانه های تخصصی این حوزه فعال باشد.

سلیمانی احمدی در عین حال به توانمندی های کانون در حوزه کتاب اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از نیازهای ویژه که بخشی از آن تامین شده کتاب رسانی از طریق کتابخانه های پستی در شهرستان های بندرعباس و میناب است.

این مسوول با اشاره به این که استان هرمزگان در بخش کتابخانه سیار روستایی و شهری تاکنون بدون کتابخانه بوده، از راه اندازی پنج کتابخانه سیار شهری و روستایی تا پایان سال خبرداد.

وی هم چنین با بیان این که آموزش و پروش دارای مجوز تجهیز کتابخانه های مدرسه است، گفت: مدرسه ها باید دارای مجهز به کتابخانه های کلاسی دارای کتاب های استاندارد و نویسندگان باسواد باشند.

سلیمانی یاد آور شد: با توجه به تعریف ساعت نگارش و کتابخوانی در مدرسه ها، لازم است که معلم ها به روز باشند و شیوه های جدید کتابخوانی خود به دانش آموزان را به روز کنند.

** جانمایی غیراصولی در احداث طرح های فرهنگی

رییس اداره امور کتابخانه های عمومی هرمزگان گفت: در ساخت و احداث مکان های فرهنگی چندساله اخیر اشتباهاتی از گذشته وجود داشته به طوری که جانمایی اصولی در طرح های فرهنگی دیده نمی شود.

حیدری، یکی از ایرادهای موجود در فضای کتابخانه ها را کمبود فضای فیزیکی عنوان کرد و افزود: درحالی که عضو جوان و کنکوری برای مطالعه به دنبال فضای آرام برای مطالعه است با راه اندازی بخش کودک در همین مکان یک فضای پرجنب و جوش برای کودکان را می طلبد.

وی گفت: کار با کودک نیازمند جمع خوانی، قصه گویی و بلندخوانی است و این ها مشکلاتی است که فضای فیزیکی اجازه آن را نمی دهد.

رییس اداره امور کتابخانه های عمومی هرمزگان ابراز داشت: توسعه فضای کتابخانه ها و نوع تبلیغ برای کتاب خوانی در این مکان ها نقش بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد.

**70 درصد مردم طالب کتاب هستند

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس گفت: تقریبا70 درصد از مردم منطقه طالب کتاب هستند، در صورتی که ما متولیان فرهنگ بتوانیم برای آنها کتاب مناسب تهیه کنیم.

استاد اضافه کرد: ما به عنوان فروشنده کتاب در طول چند دهه فعالیت درامر فروش کتاب ذائقه مردم را می شناسیم و می دانیم که اگر کتاب خوب باشد، من کتاب فروش هیچ مشکلی ندارم.

وی اضافه کرد: خانواده ها عاشق این هستند که فرزندانشان به جای تلفن همراه، کتاب دستشان باشد.

این مسوول ادامه داد: فروش کتاب با سرمایه های امروز نمی ارزد، زمانی با یک میلیارد ریال می شد برای چهار ماه کتاب تهیه کرد اما اکنون نیاز به 150 میلیارد ریال است که آن هم می توان 80 درصد از کتاب ها را خریداری کرد.

وی گفت: اکنون قیمت کتاب ها خیلی گران شده است و من کتابفروش باید برای یک کارتن کتاب، 30 میلیون ریال هزینه پرداخت کنم.

این مسوول ادامه داد: پرداخت دستمزد و بیمه کارگران، دیر رسیدن کتاب های سفارشی به کتابخانه و نداشتن سرمایه در گردش از دیگر مشکلاتی است که کتابفروشی ها با آن مواجه هستند.

وی گفت: نابسامانی اقتصادی بر تمام بُعدهای اجتماعی تاثیر می گذارد و فکر نکنید تنها مغازه ها و سوپرمارکت ها مشتری شان کم شده است، روی کتاب فروشی ها قطعا تاثیرش بیشتر است.

استاد ادامه داد: به دلیل گرانی و وضعیت معیشتی خانوارها، مردم ترجیج می دهند ابتدا خرید منزل را انجام می دهند و اگر پولی ته جیب شان باقی ماند یک کتابی هم برای بچه هایشان می خرند، چرا که کتاب به عنوان یکی کالای اساسی و نیاز خانواده نمی دانند.

**کتاب ها غنی و درجه بندی شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان روخوانی کتاب، معرفی خلاق کتاب، شعرخوانی، نقد کتاب، قصه گویی، نمایش فیلم های ساخته شده از کتاب های کانون، نشریه کاغذی را بخشی از فعالیت های کانون با محوریت کتاب نام برد.

سلیمانی گفت: یکی از عوامل بسیار مهم ارائه شیوه های به روز و جذاب کتابخوانی است هم چنین فضایی که کودک و نوجوان را به سمت کتاب و افزایش دانش سوق دهد که در این میان جایگاه مرکزهای تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: امروز در مدارس خاص و تیزهوشان و یا در رشته های برتر دانشگاهی مشغول ادامه تحصیل بوده و هنوز کانون را پناهگاهی برای ایده های نو و خلاق در زندگی می دانند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان اظهارداشت: نویسندگان قبل از اقدام به نوشتن کتاب باید ایده و داستان خود را براساس سن، جنسیت دختر و پسربودن کودکان و بررسی مشخصات محل زندگی کودک و شناخت نیازمندی های آن کودک اقدام به نوشتن کند.

وی اضافه کرد: کودکانی که از ابتدا به خواندن کتاب های درجه یک عادت کرده اند نمی توانند کتاب های درجه دوم وسوم را بخوانند بنابراین این نیازهای کودکان ما را به سمت درخواست چاپ کتاب های جدید و به روزتر سوق می دهند.

** نویسندگان باید متناسب با ذائقه کودکان کتاب بنویسند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان این که نویسنده، ناشر و کتابفروش باید راهنما باشند و اطلاعات آن ها به روز باشد در این رابطه به حمایت ویژه از نویسندگان و ناشران توانمند و خلاق اشاره کرد.

سلیمانی احمدی با بیان این که کتاب خوب انسان را وادار به خواندن می کند، گفت: اگر محتوا، نوع کاغذ، رنگ و چاپ کتاب مناسب نباشد و به صرف کپی برداری از کتاب های خارجی باشد، مخاطب ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این درخواست ها و نیازها از سوی مردم است؟ ابراز داشت: ذائقه کودکان به سمتی رفته است که هر کتابی را نمی خوانند، اعضای کتابخوان کانون امروز از نبود کتاب گلایه دارند و تقاضای کتاب های جدید دارند.

**گرانی کتاب باعث بی رونق شدن کتابفروش ها می شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب باید آسان تر شود یک خانواده با قدرت درآمدی پایین نمی تواند برای خرید و مطالعه خود هزینه های گزافی را پرداخت کند.

سلیمانی احمدی یاد آور شد: با توجه به هزینه اندک تالیف و هزینه بالای چاپ در کشور این روزها شاهد رونق ترجمه کتاب در بازار هستیم،

لذا محتوای غیربومی بی کیفیت برای کودکان را خطر ساز کرده و وضعیت کتاب خوانی را پیچیده تر می کند.

وی اضافه کرد: نویسندگان جوان نیز از دانش کافی برای تولید محتوا برخوردار نیستند که نیازمند حمایت متولیان حوزه کودک و نوجوان در راستای دانش افزایی هستند.

**هرکس توانایی کتاب خوب نوشتن را ندارد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان درادامه گفت: نوشتن کتاب برای بعضی ها کار ساده و دم دستی شده است و بعضا مشاهده می شود که فردی در عرض یک هفته کتابی را نوشته و به چاپ رسانده است که این واقعا برای ما دردناک است.

موحدی یاد آور شد: نویسنده ای سراغ دارم که شاید افزون بر 40 عنوان نیز کتاب نوشته است و جالب است که بخشی از این کتاب ها نیز ما خریداری کردیم اما با مقایسه این کتاب ها می توان پی برد که تنها یک جلد بوده و نویسنده آن را با کمی تغییرات و با جلد و چاپ جدید منتشر کرده است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این که چرا کتاب های خارجی همچون کتاب معروف «هری پاتر» باید این همه فروش داشته باشد، چرا که به صورت فنی و خوب نوشته شده است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان اظهارداشت: باید بپذیریم که ما برای نوشتن کتاب هایمان وقت نمی گذاریم و به آن به عنوان یک کالای ساده و دم دستی نگاه می کنیم.

موحدی هشدار داد: بخش زیادی از کتاب های ما دچار همچنین بلایی شده است، برای همین است که کتابخانه های ما انبار کتاب شده و خروجی نداریم.

**اطلاعات کتاب فروشی ها به روز باشد

مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس اظهار داشت: یکی دیگر از علت هایی که مردم کمتر به سمت کتاب می روند، این است که کتاب فروشی ها اطلاعات کافی نسبت به کتاب های موجود در کتابخانه ها ندارند.

استاد ادامه داد: اگر کتابفروشی ها، کتاب ها را حداقل مطالعه کنند و توضیح لازم به مردم بدهند، به طور قطع هیچ مشتری دست خالی از کتابفروشی بیرون نمی رود و این تجربه چند ساله ای است که ما داریم.

وی اضافه کرد: این که سرانه مطالعه در هرمزگان یا کشور کم است، بحثی بر آن نیست اما بیشترین قشری که کتاب می خرند دانش آموزان هستند و کتاب های کمک درسی به خواسته معلم خریداری می کند که در آخر سال به زباله تبدیل می شود.

استاد گفت: همچنین یک عده ای کنکوری هستند که برای تست زنی می خواهند و یک عده دانشجویانی هستند که گاهی وقت ها کتاب می خرند که این ها در واقع کتاب نیست و در واقع کتاب هایی همچون روانشناسی، فلسفه، تاریخ و رمان برای ما کتاب است.

** در جشن های تولد کتاب هدیه بدهیم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با اشاره به تغییر شیوه های کتابخوانی و لزوم پیاده کرن شیوه های جدید اهدا کتاب، نذر کتاب، مطالعه علمی شیوه های مختلف کتابخوانی و امانت کتاب را از راهکارهای مهم کتاب خوانی عنوان کرد و گفت: اهدا کتاب را رسمی مناسب در کادوهای خانوادگی و هدیه های جشن های تولد دانست.

سلیمانی احمدی، با طرح این پرسش که آیا در نقشه شهری ما در پارک ها مکان هایی برای کتابخوانی خانواده ها و کودکان و نوجوانان تعریف می شود؟ یکی از ارگان های بسیار مهم در تبلیغ کتاب و کتاب خوانی شهرداری دانست.

این مسوول ادامه داد: درحالی که برای آرامش مهمانان نوروزی بفکر فراهم کردن بسیاری از کارهای عمرانی هستیم اما آیا به این فکر کردیم برای کودکان و نوجوانان این مهمانان چقدر در پارک ها و فضای شهری برای کتاب تبلیغ کرده ایم؟

سلیمانی گفت: شهرداری در طراحی و تایید نقشه شهر به اهمیت کتاب و کتابخوانی توجه کند و لازم است در اتوبوس ها نیز پایگاه های قرائت خانه راه اندازی شود.

وی فرهنگ سازی و تحقق این فعالیت ها را نیازمند مطالبه و تلاش متولیان اعضای انجمن های کتابخوانی دانست.

** حمایت ارشاد از نویسندگان و ناشران هدفمند باشد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: این که از هر نویسنده، ناشر و کتابفروش حمایت کنیم کار چندان جالبی نیست درحالی که حمایت ارشاد از نویسندگان و ناشران هدفمند باشد.

سلیمانی احمدی ادامه داد: نمی توان به بهانه حمایت از نویسندگان هرکتابی وی را خریداری و به خورد جامعه داد؛ این روش نادیده گرفتن تلاش های کسانی است که در این حوزه با سختی های زیاد کتاب خود را به چاپ می رسانند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان خواستار مدیریت منسجم از سوی متولیان امر کتابخانه ها و کتابفروشی ها شد.

**نقش حمایتی ارشاد از عرصه فرهنگ و هنر

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: نقش این نهاد در واقع حمایت و انتظام بخشیدن به عرصه فرهنگ و هنر است و در این راستا در طول سال برنامه هایی از جمله اهدای کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، مجوزهای چاپ کتاب و کمک های تشویقی به نویسندگان و دادن مجوز به کتاب فروشی ها انجام می شود.

بندرعباسی افزود: سال گذشته 14 هزار جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به مدرسه ها، دانشگاه ها و کتابخانه های سطح استان اهدا شد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود 11 هزار جلد کتاب اهدا شده است.

وی بیان داشت: سالانه بین یک و نیم تا 2 و نیم میلیارد ریال اهدای کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به نهادهای مربوطه انجام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به این که حدود 44 کتابفروشی در سطح استان داریم، اظهارداشت: سالانه برای حمایت از ناشران استان حدود یک میلیارد ریال کتاب از آنها خریداری می کنیم.

بندرعباسی افزود: همچنین در بحث مجوزهای چاپ کتاب و کمک های تشویقی به نویسندگان نیز در طول سال به طور متوسط بین 70 تا 100 مجوز کتاب صادر می شود.

وی گفت: از دیگر اقداماتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حمایتی از فرهنگ و هنر دارد، برگزاری نمایشگاه های سالانه کتاب است که استقبال بی نظیری از آن می شود.

این مسوول خاطر نشان کرد: هر ساله در نمایشگاه بیش از یک میلیون کتاب در قالب 150 هزار عنوان در 750 غرفه با موضوع های مختلف با موضوع های مختلف دینی، قرآنی، روانشناسی، علمی، تاریخی، جغرافیا، کودک و نوجوان، کتاب های دانشگاهی و غیره به مدت یک هفته عرضه می شود.

بندرعباسی با اشاره به این که افزون بر 600 ناشر از سراسر کشور در نمایشگاه کتاب استان حضور دارند، گفت: بیش از 250 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید دارند که بیش از 20 میلیارد ریال نیز خرید کتاب دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =