قصه‌ها یار محبوب بچه‌ها هستند

قصه‌گوی نوجوان راه‌یافته به بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر جایگاه ثابت قصه و تغییر سبک قصه‌گویی در دنیای مدرن امروز تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، محدثه شالکویی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان و قصه‌گوی برگزیده بخش دختران و پسران راه‌یافته به بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درخصوص تغییر جایگاه قصه در دنیای مدرن امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: جایگاه قصه هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند و همیشه یار محبوب بچه‌ها می‌ماند.

وی در ادامه افزود: درست است که شکل آنها عوض شده است؛ مثلاً به جای این‌که مادری قصه بگوید یک کانال یا شبکه می‌تواند صدای قصه‌گویی را برای کودکان بارگذاری کند؛ اما این روش، نوعی کم‌لطفی به کودک است که با رشد فضای مجازی، سبک قصه‌گویی تغییر کرده است.

شالکویی درباره‌ی علاقمندی‌اش به قصه و دنیای قصه‌گویی گفت: مشوق اصلی، مادرم بود و از آن‌جایی که همیشه برایم قصه می‌گفت و در پایان قصه‌ها هم از من می‌خواست تا بخشی از آن را به تصویر بکشم ناخودآگاه به قصه علاقه‌مند شدم و بیشتر قصه‌هایی را دوست دارم که با طنز همراه بوده و مضمون امید به زندگی دارند.

قصه‌گوی نوجوان دامغانی درخصوص برقراری ارتباط با مخاطبش اظهار داشت: در قصه‌گویی، خودم را هم‌سن و سال مخاطبم در نظر می‌گیرم به‌طوری‌که اگر مخاطب من، یک کودک است با قصه کودکانه‌ی من، شاد شود و اگر نوجوان است قصه‌ای را بشنود که در عین تأثیرگذار بودن او را برای دقایقی هم که شده از هیاهوی دنیا دور کند و بزرگ‌ترها هم می‌توانند هر قصه‌ای را گوش بدهند تا زمانی مسافر دنیای کودکی‌شان شوند؛ اما کودک نباید از جهان کودکی خود خارج شود.

زنگ قصه، جایگزین زنگ انشا در مدرسه

شالکویی با تأکید بر جایگاه قصه در بین کتاب‌های درسی، آن را بهتر از درس انشا دانست و گفت: برخی از دانش‌آموزان در زنگ انشای مدرسه، آنچه والدین‌شان نوشته‌اند بیان می‌کنند و پیشنهاد می‌دهم مسئولان آموزش و پرورش در سه‌سال نخست، زنگ قصه و قصه‌گویی را جایگزین درس انشا کنند و در سه ساله دوم به آموزش فن و بیان هنر قصه‌گویی بپردازند.

وی در پایان با اشاره به نقش کلیدی مربیان کانون پرورش فکری در استعدادیابی و پرورش ذهن خلاق اعضای کودک و نوجوان، عنوان کرد: مربیان کانون با صرف فعل توانستن در ذهن اعضا و تقویت اعتماد به نفس در آنها به خروجی‌های بسیار خوبی دست می‌یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =