شرایط تولید اسباب‌بازی در دوره‌ی ابهام بررسی شد

نشست «تولید اسباب‌بازی در ایران» در حالی برگزار شد که تولیدکنندگان و طراحان این صنعت درباره‌ی موانع اقتصادی حرفه‌ی خود سخن گفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن رجبی، ملک جعفریان، سیدمهدی سادات و صمد خطیبی در این نشست به ترتیب با موضوع‌های «شرایط تولید در دوره‌ی ابهام»، «حسابداری در تولید اسباب‌بازی»، «‌برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» و «دیدگاه طراحانه و طراحی خلاق» به ایراد سخنانی پرداختند.

محسن رجبی مدیر شرکت «بازی تا» نخستین سخنران این نشست آموزش‌پذیری تولیدکنندگان اسباب‌بازی را شرط لازم برای ورود به این صنعت خواند و از موانع نگاه سنتی به این حرفه سخن گفت. او با بیان موانعی که عدم آگاهی به حیطه‌های مختلف در تولید این صنعت ایجاد کرده است صحبت خود را بر روی موضوع‌های اقتصادی و شرایط تحریم متمرکز کرد.

وی اشاره داشت: «تولید در تمام دنیا کار سختی است و بیش از 80 درصد کارآفرینانی که توانسته‌اند در حرفه‌ی خود رشد کنند دچار چالش‌هایی بوده‌اند که با مدیریت، آن‌ها را پشت سر گذاشته‌اند.»

رجبی گفت: «می‌دانیم که در دهه‌های اخیر رویکرد اقتصادی ایران به سمت تولید نبوده و این نگاه بر موانع افزوده است. با این حال هم اکنون در شرایطی هستیم که موانع تشدید شده‌اند. اما یک تولید کننده در این شرایط بایستی به چه شیوه‌ای عمل کند؟»

مسئول کمیته تخصصی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ادامه داد: «در این شرایط سه دیدگاه وجود دارد. نخست این‌که سرعت تولید را پایین بیاوریم. گروه دوم به پایین آوردن کیفیت بسنده می‌کنند اما دسته‌ی سوم این بحران را یک فرصت می‌بینند و شرایط ابهام را کنترل می‌کنند.»

وی شرایط ابهام را این‌طور تعریف کرد: «شرایط ابهام شبیه به اتاق تاریکی است که سایه‌ای نور در آن دیده می‌شود. در واقع این نور مداوم، پیوسته و ثابت نیست و هر لحظه در حال تغییر است.»

رجبی به تفکیک به بررسی موضوع‌های «تغییر تفکر و دیدگاه تولید کنندگان»، «‌قیمت‌گذاری مطلوب»، «‌نوآوری»، «مشتری مداری»، «ارتباطات»، «تغییر حسابداری به مدیریت مالی» پرداخت. وی عنوان کرد: «یکی از آسیب‌هایی که تولیدکنندگان در دوره‌ی ابهام تجربه می‌کنند افزایش ناگهانی قیمت تولیدات خود و کاهش سود به دلیل از دست دادن خریداران است.»

مدیرعامل شرکت «بازی تا» عنوان کرد: «حسابداری مبحث مهمی در رشد و توسعه است. تا مادامی که ما با محاسبه‌ی هزینه و در آمد سعی داریم میزان سود را بسنجیم و تامین، توزیع، حاشیه سود و... از برنامه‌های ما حذف می‌شوند نمی‌توانیم منتظر موفقیت اقتصادی باشیم.»

ملک جعفری مدیر شرکت توسعه‌ی سیستم‌های کاربردی و حسابداری ملک، دیگر سخنران این نشست بود. وی در ادامه‌ی سخنان رجبی به توضیح موانع مالی و راه‌کارهای حل این مسایل در این دست تولیدات پرداخت. جعفری عنوان کرد: «یکی از مشکلات تولیدکنندگان این صنعت مالیات بر ارزش افزوده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند ضمن حمایت از این تولیدکنندگان فرهنگی راه را برای معافیت آن‌ها فراهم آورد. از سویی تولیدکنندگان با تهیه‌ی یک لایحه می‌توانند در اجرایی شدن این امر قدم بردارند.»

این کارشناس در ادامه‌ی بحث به توضیح درباره‌ی نرم‌افزارهای حسابداری، شیوه‌ی عمل در این زمینه پرداخت و نرم‌افزارهایی را برای تعیین سود و زیان و تهیه‌ی اظهارنامه‌ها معرفی کرد.

«برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» موضوعی بود که بخشی از این جلسه به آن اختصاص پیدا کرد. سیدمهدی سادات درباره ویژگی‌های این طرح و امکان جدیدی که برای حمایت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی به وجود آمده است سخن گفت. وی اهداف کلی این طرح را این‌طور عنوان کرد: «شرکت‌هایی که ماهیت آن‌ها رشد خلاقیت و نوآوری است. محصولات آن‌ها بر خلاف شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فن‌آوری‌های پیشرفته نیست. برای ارائه محصولات خود از مدل‌های نوین استفاده می‌کنند مشمول این نوع حمایت خواهند بود.»

وی خصوصی بودن، حقوقی بودن، نوآورانه بودن محصولات، اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را الزام‌های این شرکت‌ها خواند و به تفصیل درباره‌ی خدماتی که این شرکت‌ها دریافت خواهند کرد سخن گفت.

او خوشه‌های اولویت‌دار را «کسب و کارهای نوین»، «اسباب‌بازی»، «تولید محتوا»، «بازی‌های رایانه‌ای»، و «طراحی، مد، لباس» خواند.

سادات عنوان کرد: «خدمات در چند دسته تفکیک شده‌اند. توسعه‌ی همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های خلاق، نظام تامین مالی، ارتقای کیفیت تولید، ارتقای توان کسب و کار برخی از سرفصل‌هایی است که در ذیل آن‌ها خدماتی برای این شرکت‌ها تعریف شده است.»

وی از مشارکت دستگاه‌هایی مانند جهاد دانشگاهی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، معاونت توسعه‌ی روستایی، میراث فرهنگی و... در این خدمات نام برد و از تولیدکنندگان درخواست کرد برای مطالعه و ثبت‌نام به پایگاه معاونت فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز ریاست جمهوری مراجعه کنند.

گفتنی است در پایان این نشست صمد خطیبی به ارائه‌ی گزارشی از یک پژوهش پرداخت. «دیدگاه طراحانه و روند طراحی» پژوهشی بود که با حضور تولیدکنندگان و طراحان اسباب‌بازی تهیه شده بود و بر اساس آن به نقش طراح در صنعت اسباب‌بازی اشاره شده بود.

خطیبی با خوانش نمودارها و نتایج آن‌ها نظر مدعوین را به این امر جلب کرد که به طور کلی طراحی یک زیست بوم است و نگاه به محصول از جوانب مختلف ضروری است.

وی روند طراحی را استراتژی طراحی، طراحی محصول، و طراحی تجربه و تعامل کاربر خواند و نبود «زبان مشترک» را عاملی دانست که بایستی بین تولیدکنندگان و طراحان ایجاد شود.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 2 آذر 1397 میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =