کد خبر: 283738
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
بازدید 1485
چتری از کتاب

کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می کند و به همگان نور، شور و گرما می بخشد؛ کتاب مثل باران بر سرزمین دل‌ها می‌بارد و اندیشه‌ها و کردارها را رونق، زیبایی و طراوت می‌دهد، کتاب نقشی به مانند پرندگان به آدمی دارد و او را برای اوج و پر کشیدن آماده می‌سازد؛ از این روست در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است. بی گمان آنان که گام های بلندی در پیشرفت های گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند. کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز هم همگام با سایر مراکز کانون کشور، از ۲۴ آبان تا ۱ آذر ویژه برنامه هایی را در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی با هف آشنایی و انس بیشتر بچه ها با کتاب اجرا می کنند. روز چهارشنبه ۳۰آبان ۱۳۹۷، نیز مهرواره کتاب استان البرز، ویژه برنامه‌ی استانی هفته کتاب و کتابخوانی، در مرکز شماره ۳ کرج، برگزار شد.

تصاویر کتاب‌ها که به درخت‌های ورودی مرکز آویزان شده‌اند، نشاط خاصی به برگ‌های پاییزی بخشیده‌اند .

مربیان در ورودی مرکز با برگه‌های معرفی شاعر خوب کودک ونوجوان«غلامرضا بکتاش» و جملات زیبایی از کتاب و کتاب خوانی ، به استقبال میهمانان می آیند و چترهایی کوچک که نماد کتاب هستند هدیه‌ می دهند و نشاط را به میهمانان می بخشند فضای مرکز با فرفره‌های رنگی که به سقف چسبیده‌اند و پانل‌های مختلف تزیین شده است. با حضور بکتاش، برنامه آغاز می‌شود،

ملیکا ابریشمی، عضو نوجوان مرکز اجرای برنامه را بر عهده دارد و با خوانش متن‌های زیبا از شرکت کنندگان برنامه برای حضورر و اجرای فعالیت‌هایی که از قبل برنامه ریزی کرده‌اند دعوت می‌کند. امیروالا آصف نژاد و سارا رحیمی از اعضا مرکز، با نواختن دف و سنتور، مریم ایمان پور دیگر عضو مرکز را همراهی می‌کنند تا قرآن را به عنوان جامع‌ترین و برترین کتاب به حضار معرفی کند .

آوین مجتهدی، وانیا فخری زاده، مهرنگار حاجی قاسمی و یلدا آصف نژاد، اعضا کودک مرکز دو نمایش از اشعار غلامرضا بکتاش را که به شیوه‌ی خلاق تمرین کرده‌اند، اجرا می‌کنند.

تسنیم کردی، از نوجوانان دختر، به شکل نمایشی مکالمه‌ای را با شاعر میهمان انجام می‌دهد و او را برای آشنایی بیشتر با حاضران دعوت می کند.

مریم کوچکی، کارشناس ادبی استان البرز، به همراه شاعر کتاب «آفرین به آفتاب»، از بچه‌ها می‌خواهد که به صحبت‌های این شاعر گوش کرده و سوالات‌شان را مطرح کنند.

بکتاش از خودش می‌گوید از تولدش در ملایر و از تجربه‌های زندگی کودکی‌اش، او می‌گوید همه‌ی عمر کار کرده‌ام و خوش‌حالم که از کودکی با طبیعت دوست بوده‌ام. او از کتاب‌ها و نوشته‌هایش هم برای بچه‌ها صحبت‌می کند و می‌گوید تا کنون حدود ۴۵ جلد کتاب را برای کودکان ونوجوانان چاپ کرده و بخشی از اشعارش در مجلات و کتاب‌های درسی آمده است. بچه‌ها از او سوالاتی در مورد این که چگونه باید شعر بگویند می پرسند و این شاعر به آن ها می‌گوید: از حواستان استفاده کنید چرا که راه رسیدن به شناخت حواس است او اعضا کانون و دانش آموزانی را که از پایه پنجم دبستان «پاکان»، در مرکز شماره ۳ کانون کرج، حضور یافته‌اند،

به حس آمیزی و توجه به محیط اطراف دعوت می‌کند. به بچه‌ها می ‌گوید: مزه‌ی واقعی کلمه‌ها را پیدا کنید و سعی کنید شناخت‌تان از محیط اطراف بیشتر شود، او می‌گوید من در زندگی همیشه به دنبال کشف بوده‌ام، شما نیز کشف کنید. شاعر«رونویسی از بهار»، شعرهایی را برای بچه‌ها می خواند و آن‌ها را به نگاه نو و تازه دعوت می‌کند. بچه‌ها از بکتاش در مورد جنگ و نوشته‌ها و شعرهایش در این زمینه می‌پرسند، او هم کمی از خاطرات کودکی‌اش و روزهای جنگ می‌گوید . رد شدن از وسط مشکلات توصیه‌ی او به کودکان ونوجوانان است و می‌خواهد هیچ‌گاه در برابر مشکلات عقب نشینی نکنند. او کتاب خواندن را محدود به زمان و مکان نمی‌کند و می‌گوید اول حواس‌تان را پرورش دهید و بعد تا می‌توانید کتاب بخوانید. اجرای قصه ۹۰ ثانبه‌ای«آررزوها»، توسط مسیحا محمدی عضو کودک مرکز

و استندآپ کمدی «کتاب در جامعه امروز»، توسط عرفان صبری،

عضو نوجوان، از دیگر برنامه های این نشست بود. تجلیل از اعضا کتابخوان ، آخرین برنامه‌ی مهواره‌ی کتاب البرز بود که با حضور مدیر کل کانون، معاون فرهنگی، اجرایی و جمعی از مسئولان و مربیان مراکز کانون استان و اعضا برتر کتابخوان در مرکز شماره ۳ کانون کرج واقع در گلشهر، خیابان شهید نیاکی، برگزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =