جلوگیری از قاچاق اسباب‌بازی با اطلاع‌رسانی به واحدهای صنفی

اطلاع‌رسانی به واحدهای صنفی، راه‌کار مدونی برای جلوگیری از فروش اسباب‌بازی‌های ممنوعه یا قاچاق در کشور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل پیش‌گیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنوع محصولات و تولیدکنندگان صنعت اسباب‌بازی را قابل توجه خواند.

این مقام مسوول گفت: «تنوع محصولات و واحدهای تولیدیِ نوپا در این نمایشگاه قابل توجه بود. اسباب‌بازی‌های متحرک مثل ماشین‌ها و جورچین‌ها در مقایسه با نمونه‌های خارجی قابل تفکیک نبود و از نظر کیفیت، تنوع شکل و رنگ می‌شود به آن‌ها مفصل پرداخت.»

وی درباره‌ی دیدگاه خود در حوزه‌ی صنعت اسباب‌بازی سخن گفت: «صنعت تولید اسباب‌بازی نیاز به حمایت جدی دارد؛ در شرایطی که در تامین ارز برای واردات دچار مشکل هستیم، فرصتی است تا به سمت تولید برویم. در این شرایط مواد اولیه می‌تواند از طریق ارز مناسب تامین شود.»

وی قاچاق کالا را یکی از چالش‌های این حوزه دانست و به بیان راه‌کارهایی پرداخت: «در این شرایط واحدهای صنفی باید نسبت به کالاهای قاچاق و ممنوعه داشته باشند و از راهکار برخورد جلوگیری کنیم.»

پرهام‌فر که از بخش جنبی جشنواره یعنی «نمایشگاه ممنوعه» دیدار می‌کرد، گفت: «نمایشگاه اسباب‌بازی‌های ممنوعه را دیدم، بیش‌تر این‌ اسباب‌بازی‌ها هم‌اینک در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند. برای واحد صنفی ممکن است امکان تشخیص سخت باشد. که چرا این اسباب‌بازی‌ها مضراتی دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم این مصادیق و آگاهی‌ها به صورت اطلاع‌رسانی منسجم و مدونی در بیاید که اگر یک نشان و علامت یا یک خصوصیت، اسباب‌بازی را ممنوعه می‌کند، معیارهای این عرضه و ورود کاملا مشخص باشد.»

مدیرکل پیش‌گیری از قاچاق کالا از خطرات قاچاق در این حوزه سخن گفت: «ما می‌خواهیم مبارزه با قاچاق و سالم‌سازی اقتصاد بدون هزینه باشد. در عرصه کالاهایی مثل اسباب‌بازی این خطر وجود دارد و اسباب‌بازی مثل دارو نیست که وزارت بهداشت فهرستی را منتشر کند.»

وی در مورد وضعیت فعلی قاچاق اسباب‌بازی عنوان کرد: «سهم بازار از تولید و واردات قانونی تقریبا پنجاه پنجاه است. اگر میزان حجم واردات رسمی را با نسبت تقاضا و نیاز واقعی بازار بسنجیم و در کنار تولیدات در نظر بگیریم پنجاه و پنجاه است. واردات رسمی و تولید ۵۰درصد است و روبروی آن قاچاق ۵۰ درصد است.»

امسال ۶/۵ درصد در حوزه اسباب‌بازی افزایش کشفیات داشتیم. کنترل سطح عرضه و بازرسی‌ها در سطح عرضه تهران بیشتر شده است.»

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد در حوزه اسباب‌بازی باید تمرکز بیشتری روی اطلاع‌رسانی بشود. اگر واحد صنفی بداند کالای قاچاق چیست هیچ‌وقت اقدام به خرید نمی‌کند و اگر اطلاع‌رسانی درست شود، واحد صنفی دنبالش نمی‌رود.»

گفتنی است در بخش «اسباب‌بازی‌های ممنوعه» که به همت شورای نظارت بر اسباب‌بازی در بخش جنبی این نمایشگاه تشکیل شده بود؛ بخشی از اسباب‌بازی‌هایی که در قالب قاچاق ضبط و نگهداری شده‌اند به نمایش در آمده بود. کارشناسان این مرکز با توضیح دلایل جلب این کالاها به تشریح کاربردهای ضدفرهنگی اسباب‌بازی‌ها به مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =