شعر بستر مهم ظهور و بروز اندیشه‌های والا و ناب است

هم‌زمان با هفته بزرگداشت کتاب و کتاب‌خوانی شصت و ششمین انجمن ادبی آفتاب با حضور اعضای شاعر نوجوان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، عصر روز پنج‌شنبه اول آذرماه ۱۳۹۷، شصت و ششمین انجمن ادبی شعر آفتاب با حضور ۴۳ نفر از اعضای دختر و پسر در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در این انجمن که با حضور حسین تولایی شاعر نوجوان و کارشناس مسئول ادبی منطقه پنج کشور برگزار شد شعرهای اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه نگار فرهمند، دینا کیهانی، مهتاب فارابی، شهرزاد لعل‌بذری، اعظم یوسف‌زاده، مرتضی چزگی، کیانا رجائی‌فرد، سیدمحمد پورمحمود، سمانه غفورنیا، رضا شریعتی‌کیا، محمدرسول اسعدی، مطهره جعفری و ملیکا قاضیان اشعار خود را خوانده و در ادامه کارشناس میهمان و سایر اعضای جلسه، نظرات خود را پیرامون این آثار مطرح کردند.

حسین تولایی شاعر مجموعه «احتیاط کنید پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» در نقد آثار اعضا یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های شعر به خصوص قالب سپید را نیاز به ایجاز بیشتر دانست و تاکید کرد که ایجاز ابزار مهمی در دست شاعر است.

تولایی در ادامه افزود: هر چه بتوانیم کلمات و حروف ربط و اضافه را کمتر کنیم شعر پیراسته‌تر می‌شود. شعر نیاز به توضیح ندارد و یکی ازتفاوت‌های عمده‌اش با نثر ادبی در همین است. در شعر تلاش ما باید تصویرسازی با استفاده از حداقل کلمات باشد.

کارشناس مسئول ادبی منطقه پنج کشور، کشف‌های تازه و نگاه بکر را مهم‌ترین ویژگی آثار اعضا بیان کرد و در ادامه با شاهد مثال آوردن از آثار به نقد گذاشته شده بحث اندیشه در شعر را مطرح کرد و گفت: شعر بستر مهم ظهور و بروز اندیشه‌های والا و ناب است.

شاعر کتاب «درخت عاشق پرنده است» در مورد اهمیت و اصول زیرهم نویسی های و چینش بندها در شعر نو و سپید نیز توضیحاتی ارائه داد.

او همچنین در توضیح قالب ترانه گفت: درست است که در ترانه از زبان محاوره استفاده می‌کنیم اما این به معنای خالی بودن این قالب از نگاه و صور خیال و سایر عناصر شعر نیست. اندیشه نیز در آثار بسیاری از ترانه‌سرایان معروف از جمله عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی و عمران صلاحی جایگاه ویژه‌ای دارد.

پایان بخش شصت و ششمین انجمن ادبی آفتاب رونمایی از کتاب «آوازهای روشن» و اهدای آن به اعضا و همچنین افتتاح کتابخانه انجمن ادبی آفتاب بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =