دوره‌ی آموزشی «خلاقیت و نوآوری در مراکز فرهنگی هنری» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: با توجه به جایگاه کانون در جامعه و انتظار خانواده‌ها از این نهاد فرهنگی«مجهز شدن به نگاه نو» و «به‌روز رسانی فعالیت‌ها» دو نیاز ضروری مربیان کانون است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون سیستان و بلوچستان، دوره‌ی آموزشی «خلاقیت و نوآوری در مراکز فرهنگی هنری» ویژه‌ی مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری برگزار شد.

در ابتدای این دوره‌ی آموزشی 24 ساعته، مدیرکل کانون استان گفت: انتظار جامعه از کانون پرورش فکری، به عنوان یک نهاد تخصصی فرهنگی، بسیار بالاست، بنابراین «مجهز شدن به نگاه نو» یک نیاز ضروری است که در کنار «به‌روز رسانی فعالیت‌ها» می‌تواند مجموعه‌ی کانون را برای ارایه‌ی یک پاسخ مناسب به این درخواست کمک کند.

معصومه هادی در پایان سخنان خود با بیان این نکته که «مراقبت از فرزندان» یکی دیگر از خواسته‌های خانواده‌ها از کانون است، عنوان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که متوجه کودکان و نوجوانان است و از طرفی خانواده‌ها به تنهایی قادر به حفظ فرزندان در مقابل این تهدیدها نیستند در نتیجه از کانون انتظار دارند در این زمینه به آنان یاری برساند که در این بخش «آگاهی و خلاقیتِ» مربیان دو عنصر مهم به شمار می‌رود.

پس از سخنان مدیرکل کانون، نخستین بخش این دوره‌ی آموزشی با عنوان «ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری» با سخنان یکی از مدرسان این دوره آغاز شد که در آن علیرضا نخعی با بیان این نکته: سیستمی که تنها بر روی آموزش تکیه داشته باشد، خلاقیت را تضعیف می‌کند، در خصوص استفاده از خلاقیت برای شکستن روش‌های غلط آموزش سخن گفت.

وی، که هم‌چنین در سمت مدیرکل آموزش و پرورش استان مشغول خدمت است، تهیه محتوا و برنامه‌ریزی برای شکل‌گیری شخصیت و نیازهای دوران مختلف زندگی را وظیفه‌ی مسئولان دانست.

در کارگاه‌های «نحوه‌ی ایجاد فضای خلاق» و «موقعیت‌های فرهنگی برای نوآوری‌ها» مسعود خنجرخانی، دانش‌آموخته‌ی علوم تربیتی و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، شرایط ایجاد فضای خلاق و موقعیت‌های مناسب برای نوآوری را بررسی و با استفاده از چند روش پرورش خلاق، نقش مربی‌مسئولان مراکز فرهنگی هنری را در ایجاد چنین فضایی در مرکز عنوان کرد.

«تعریف خلاقیت و نوآوری»، «ویژگی‌های سازمان‌های خلاق و نوآور» و «تبیین استراتژی بر پایه‌ی خلاقیت» کارگاه‌هایی بود که معصومه هادی برگزار کرد و تعریف‌های متنوع از خلاقیت، ویژگی‌های تفکر خلاق، موانع خلاقیت، خلاقیت از منظر روانشناسی، خصوصیات یک شیوه‌ی کاری خلاق و شرایط پرورش خلاقیت بخشی از بحث‌های مطرح شده در این کارگاه‌ها بود.

ویدا عطابخشی، یکی دیگر از مدرسان این دوره‌ی آموزشی، اداره‌ی کارگاه‌های «شیوه‌های اداره‌ی خلاقانه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری»، «سازمان و خلاقیت» و «تعریف مراکز فرهنگی‌هنری کانون و اهداف آن» را برعهده داشت که مبانی این کارگاه‌ها را به صورت نظری و عملی برای حاضران بیان کرد.

«سازمان و خلاقیت» نیز کارگاهی بود که جمشید جلیلوند، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه، عهده‌دار اداره‌ی آن بود که در این کارگاه مفهوم بازی و تاثیر آن بر ایجاد فضای خلاق در مراکز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در بخش عملی این کارگاه تعدادی از اعضای کودک مرکز فرهنگی هنری مجتمع نیز مشارکت داشتند.

قابل ذکر است این دوره‌ی آموزشی با هدف چگونگی پرورش محیط خلاق و نوآور برای مربی‌مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =