شادپیمایی عروسک‌ها؛ شور و نشاط اجتماعی در فضایی کودکانه!

مهناز فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه معتقد است در قالب برنامه‌های شادپیمایی عروسک‌ها به احساس نیاز کودکان و آشنایی با عروسک‌ و انواع آن‌ می‌توان پاسخ داد و از سوی دیگر انتقال پیام‌های تربیتی و شور و نشاط اجتماعی را در کنار مشارکت مردمی به همراه داشت که در نهایت به معرفی بیش‌تر کانون و فعالیت‌هایش منجر می‌شود.

فرناز میریدر پی اجرای موفقیت‌آمیز شادپیمایی عروسک‌ها در مناطق زلزله‌زده‌ی استان کرمانشاه و بنابر استقبال و درخواست مسئولان فرهنگی، قرار است این برنامه در شهرهای مختلف این استان نیز به اجرا در ‌آید. بر همین اساس روز دوشنبه ۱۹ آذر در شهرستان کنگاور به عنوان نخستین شهرستانی که متقاضی حضور هنرمندان عروسک‌گردان شده است، برنامه‌ی شادپیمایی عروسک‌ها با حضور عروسک‌گردان‌ها و عروسک‌های نمایشی استان کرمانشاه از ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار می‌شود. به بهانه‌ی تداوم برنامه‌ی شادپیمایی با مدیرکل کانون استان کرمانشاه و یکی از مربیان این استان گفت‌وگویی داشتیم و دلایل اجرای مجدد چنین برنامه‌ای و تاثیرهای آن بر کودکان را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ضرورت اجرای برنامه‌های کانون در بیرون از مراکز

مهناز فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه با اشاره به این‌که در ابتدا برنامه‌ی شادپیمایی در مناطق زلزله‌زده و در شهر کرمانشاه برگزار شد، گفت: خوشبختانه بازخورد این کار در سطح استان خیلی خوب بود. برهمین اساس تقاضاهای متعددی برای اجرای دوباره‌ی این برنامه داشتیم. همچنین برخی از گروه‌های نمایشی به دلیل عدم اطلاع از برنامه‌ی قبلی و تمایل به شرکت در این برنامه درخواست اجرای مجدد برنامه را داشتند. نگاه مردم به این برنامه و تماس آن‌ها با صدا و سیما نیز نشان می‌داد که عموم مردم نیز تمایل دارند برنامه‌های شاد و با نشاط و در عین حال با رویکردهای کانون برگزار شود.

به گفته‌ی او طی جلسه‌ای که در استانداری کرمانشاه و با عنوان بحث ایجاد نشاط و شادی برای مردم برگزار شد، از تلاش و فعالیت‌های کانون در این زمینه نیز صحبت شد و کانون به عنوان نخستین ارگان گزارش کاری در این زمینه ارایه کرد.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه ادامه داد: در همان جلسه درخواست تکرار و اجرای دوباره‌ی این برنامه‌ها در شهرستان‌های استان به دلیل استقبال عمومی و نیازی که در استان وجود دارد، مطرح شد.

به گفته‌ی او استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی خیلی درگیر مسایل مختلف بوده و علاوه بر آن بحث زلزله و ترس و اضطراب ناشی از آن نیز و اثرش بر کودکان و نوجوانان استان همچنان مطرح است.

فتاحی معتقد است با توجه به این‌که کانون بچه‌ها را در این برنامه‌ها مشارکت می‌دهد، به نوعی برای خود بچه‌ها فرصت تجربه و آشنایی با انواع عروسک‌ها ایجاد می‌شود.

او تاکید کرد: از سوی دیگر اجرای برنامه‌ی شادپیمایی قبلی نشان داد وقتی فعالیت‌های کانون به بیرون از مراکز کشیده می‌شود می‌توانیم با عموم مردم و خانواده‌ها ارتباط برقرار کنیم و این کار به معرفی کانون و فعالیت‌های آن کمک می‌کند.

به گفته‌ی مدیرکل کانون استان کرمانشاه در جلسه‌ی استانداری و با تاکید و حمایت مسوولان و همکاری اداره‌ها، سازمان‌ها، آموزش و پرورش و فرمانداری‌ها تصمیم بر این شد در صورت تامین اعتبار در ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه تا پیش از عید برنامه‌ی شادپیمایی عروسک‌ها برگزار شود.

همچنین ستاد برگزاری چهلمین ساگرد انقلاب نیز از مسئولان کانون خواسته است برنامه‌های شادپیمایی به این مناسبت نیز تداوم داشته باشد.

فتاحی با اشاره به افتتاح موزه‌ی عروسک و ساخت چهار عروسک غول پیکر در کرمانشاه گفت: با توجه به تجربه‌ی شادپیمایی قبلی عروسک‌گردان‌ها ایده‌های جدیدی از آن برنامه گرفته‌ و در حال تولید عروسک‌های جدید هستند.

به گفته‌ی او حدود ۲۰۰ عروسک که شامل چهار عروسک غول‌پیکر نیز می‌شود با همراهی گروه‌های استانی، یک گروه عروسکی از همدان و دو عروسک غول‌پیکر از استان مرکزی در این برنامه حضور دارند. همچنین از گروه‌های نمایشی شهرستان کنگاور نیز برای ارایه‌ی عروسک‌هایشان در این برنامه دعوت شده است.

برنامه‌ی شادپیمایی روز دوشنبه ۱۹ آذر از ساعت ۹:۳۰ صبح از میدان امام(ره) شهرستان کنگاور با حضور دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به سمت معبد باستانی آناهیتا آغاز می‌شود. در معبد تاریخی آناهیتا با همکاری میراث فرهنگی کاروان عروسک‌ها به اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی و هنری شامل عروسک‌گردانی، اجراهای کوتاه عروسکی، معرفی عروسک‌ها، سرودهای کودکانه و موسیقی محلی می‌پردازند. همچنین در پایان این برنامه کودکان بیانیه‌ای را خوانش می‌کنند.

به گفته‌ی فتاحی پاسخ به احساس نیاز و آشنایی با عروسک‌ها و انواع آن‌ها از سوی کودکان همراه با انتقال پیام‌های تربیتی و شور و نشاط اجتماعی در کنار مشارکت مردمی در قالب برنامه‌ی شادپیمایی عروسک‌ها امکان‌پذیر است.

عروسک و تخیل کودکانه!

وحید خسروی، عروسک‌گردان و مربی کتاب‌خانه استان کرمانشاه

به گفته‌ی خسروی این روزها دیگر عمو و خاله‌هایی که می‌آیند و شاید فضای شادی را برای کودکان خلق می‌کنند خیلی گذرا و تکراری شده‌اند. این نوع فضاسازی‌ها اتفاق چندین‌بار دیده شده‌ای است که خیلی جذابیت اولیه را ندارد و اگر همچنان ادامه دارد به این دلیل است که جایگزین و معادلی ندارند.

او با تاکید بر این‌که بحث حضور عروسک و به ویژه عروسک‌های غول‌پیکر برای کودکان به شدت خارق‌العاده و تخیل‌برانگیز است، توضیح داد: کودکان با چیزهایی که با تخیل‌شان درگیر است خیلی بیشتر انس می‌گیرند. بنابراین وقتی چنین حرکتی به‌ویژه در شهرستان‌ها شکل می‌گیرد خیلی مورد توجه کودکان است و بی‌نهایت در ذهن و خاطره‌های خوب آن‌ها ثبت می‌شود.

این مربی ادامه داد: این موضوع تاثیر و هدفی است که خیلی از اجراکننده‌ها و نمایشگران عروسکی دنبال آن هستند. این‌که تاثیرگذار و علاوه بر آن در خاطر و ذهن کودک ماندگار باشند.

به گفته‌ی او از سوی دیگر کودکان به شدت با عروسک همذات‌پنداری می‌کنند. حتی به واسطه‌ی مثال عروسک «جناب‌خان» و امثال آن برای بزرگسال نیز می‌توان گفت بزرگسالان هم با عروسک ارتباط خوبی دارند و این ارتباط قوی با عروسک از کودکی تا بزرگسالی ادامه دارد.

خسروی در پایان تاکید کرد: وقتی چنین ارتباطی را رقم می‌زنیم فضای شاد عروسکی، کودکان را شارژ می‌کند و در کنار آن ۱۰۰ درصد می‌توانیم انتقال مفهومی که مد نظرمان است را داشته باشیم و به راحتی پیام‌ها را به آن‌ها منتقل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =