برگزاری مراسم شب یلدا و حفظ هویت فرهنگی

مراکز شماره ۳, ۱۸, ۳۱, ۳۵ و پردیس کانون استان تهران با برگزاری مراسم شب یلدا، آئین سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند را به جا آورده و برای احیا و تداوم سنت‌های کهن ملی به اجرای ویژه‌برنامه‌هایی متنوع پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مراکز شماره ۳, ۱۸, ۳۱, ۳۵ و پردیس کانون استان تهران با برگزاری آیین‌ها و آداب و رسوم مختلف که سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‌شود، اقدام به برگزاری جشن شب یلدا کرده و اعضای کودک و نوجوان را با آداب و رسوم این شب آشنا کردند.

ویژه‌برنامه «انار دونه دونه» در مرکز شماره ۳۱

مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۱ کانون تهران به این مناسبت ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «انار دونه دونه» را با حضور بیش صد نفر از اعضای مرکز و والدین برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم «آتوسا شاملو» نویسنده کتاب‌های نوجوان میهمان اعضای کودک و نوجوان این مرکز بود و داوری مسابقه قصه‌گویی شرکت‌کنندگان را نیز بر عهده داشت.

وی همچنین در بخشی از این مراسم، به خوانش بخشی از داستان کتاب « ننه سرما» پرداخت و اعضا در گفتگویی صمیمانه با نویسنده میهمان، سؤالاتشان را در رابطه با نحوه نگارش داستان مطرح کردند.

در بخش دیگری از این برنامه و در مسابقه قصه‌گویی اعضای نوجوان، رضوان اله وردی با قصه «خاله پیرزن و یلدا»، محیا محمد جعفری با قصه «هندوانه  شکم پر» و نادیا ترازیان، فاطمه ظهیری و رعنا انکوتی با قصه«ننه سرما و شهر خواب‌زده» با اجرای قصه‌گویی، با هم به رقابت پرداختند.

دیگر برنامه‌های این مراسم شاد و مفرح، اجرای نقالی، تفأل بر دیوان حافظ، اجرای سرود «خونه ما»، برگزاری مسابقه تزیین انار شب چله و تجلیل از اعضای برتر کتاب‌خوان، قصه‌گویی و برگزیدگان مسابقه تزئین انار بود.

گفتنی است «ریحانه و رضوان اله وردی» اعضای نوجوان مرکز اجرای این جشن شاد و دوستانه را به عهده داشتند.

ویژه‌برنامه «شب بلند یلدا» در مرکز پردیس

ویژه‌برنامه «شب بلند یلدا» در این مرکز فرهنگی هنری با همکاری و مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر از اعضا و والدین برگزار شد و برنامه‌های متنوع و شادی توسط اعضا به اجرا درآمد.

در این برنامه «سمیه مولایی» عضو نوجوان با شمایل ننه سرما، میهمانان را با آداب و رسوم این شب آشنا کرد و قصه‌ای را برای حاضران روایت کرد.

همچنین « یاس قربانی» و «امیرحسین صالح زاده» اعضای کودک و نوجوان این مرکز، به هم‌نوازی سنتور و تنبک پرداختند.

از دیگر برنامه‌های این روز، اجرای استندآپ کمدی با هنرنمایی « پارسا جوادی» عضو نوجوان و حافظ خوانی «مینوسا بهمنی» بود که در پایان ننه سرما با تفأل بر دیوان حافظ برای دوستانش فال گرفت و همگی با گرفتن عکس یادگاری، فصل زمستان را با دعای خیر آغاز کردند.

جشن یلدا در مرکز شماره ۳۵

اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۵ در شب یلدا گرد هم آمدند و به دلیل اهمیت و جایگاه این آیین دیرینه، با اجرای برنامه‌هایی شاد و متنوع، این مناسبت را جشن گرفتند.

در این ویژه‌برنامه که بیش از ۶۰ نفر از اعضای دختر و پسر حضور داشتند «محدثه سادات حبیبی» میهمانان را به شنیدن آوای دل‌نشین سنتور دعوت کرد.

همچنین مربیان در بخش‌های دیگر این جشن، به معرفی فلسفه و آداب و رسوم این سنت اصیل ایرانی پرداختند و در پایان، حاضران با خوراکی‌های مخصوص این شب پذیرایی شدند.

تجلیل از برگزیدگان مسابقات مختلف و اعضای کتاب‌خوان و گرفتن عکس یادگاری پایان‌بخش این مراسم بود.

« یلدای شیرین» ویژه‌برنامه مرکز شماره ۳

در جشن «یلدای شیرین» بیش از ۶۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان در مرکز شماره ۳ کانون تهران گرد هم آمدند و با برگزاری مراسمی شاد و دوستانه این شب را جشن گرفتند.

میهمان این مراسم «مریم حسینی» مادربزرگ برگزیده در جشنواره قصه‌گویی استانی بود که قصه «جوری و رابی» را برای میهمانان به شیرینی روایت کرد.

قرائت آیاتی از قرآن مجید، اجرای سرود توسط اعضای دختر، اجرای نمایش با موضوع یلدا، برگزاری مسابقات مختلف و تفأل بر حافظ از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود.

پذیرایی با خوراکی‌های یلدایی و گرفتن عکس یادگاری پایان‌بخش این مراسم بود.

ویژه‌برنامه (آخرین روز پاییز) در مرکز شماره ۱۸

مرکز شماره ۱۸ به مناسبت شب یلدا ویژه‌برنامه (آخرین روز پاییز) را با حضور ۱۳۰ نفر از اعضای  پسر و دختر مرکز و والدین در سالن کانون بازنشستگان برگزار کرد.

به گفته ملیحه صفایی مربی مسئول این مرکز فرهنگی هنری، اعضا با همراهی مربیان با اجرای برنامه‌هایی جذاب تلاش کردند آداب و رسوم این آئین را به نمایش بگذارند.

از برنامه‌های این جشن، اجرای قصه  ننه سرما توسط مربی مسئول، معرفی آداب و رسوم شب یلدا  آرزو جیرودی مربی فرهنگی کتابخانه، اجرای هم‌نوازی و تک‌نوازی فلوت و تنبک توسط اعضای کلاس موسیقی، نواختن ساز سه‌تار و معرفی آن به میهمانان توسط آرش لطفی مربی موسیقی بود.

پایان بخش برنامه گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی با خوراکی‌های یلدایی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =