کد خبر: 284708
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
بازدید 894
برنامه‌های مراکز کانون استان اردبیل در هفته پژوهش

هم‌زمان با گرامیداشت هفته پژوهش، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

- کانون نمین

کانون پرورش فکری شهرستان نمین با اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی برای اعضای کودک و نوجوان مرکز، از هفته‌ی پژوهش استقبال کرد. از مورخه‌ی ۱۳۹۷/۰۹/۲۵، به مدت یک هفته، مربیان مرکز نمین به مناسبت هفته‌ی پژوهش به اجرای برنامه‌های مختلف علمی و پژوهشی پرداختند.

برگزاری کارگاه چگونگی نوشتن یک تحقیق و پژوهش ساده‌ی علمی برای اعضای نوجوان، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های مختلف علمی برای بازدید دانش آموزان، انجام آزمایش‌ها ساده‌ی علمی، حضور در مدارس و اجرای فعالیت‌های علمی، معرفی وامانت کتاب‌های علمی برای دانش آموزان، اهدای کتاب با موضوعات مختلف علمی و عملی برای دانش آموزان در مدرسه، پخش فیلم و ارائه‌ی مقالات علمی توسط اعضا به‌صورت پاورپوینت،  تهیه‌ی بروشور معرفی کتاب‌های علمی برای اعضای کودک و نوجوان و اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری، ادبی و علمی در راستای هفته‌ی پژوهش از برنامه‌های اجراشده بود.                

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد ویژه‌برنامه هفته پژوهش را باهدف شناساندن اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش اجرا کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز تقویت حس پرسش‌گری کودکان و نوجوانان را از اهداف برنامه‌های این هفته عنوان و تصریح کر: با انجام کارهای پژوهشی به اطلاعات جدیدی دست می‌یابیم. آشنایی کودکان با اعضای بدن به کمک مهارت‌های پرسشگری یکی از کارگاهی بود که برگزار شد تا اعضا به روش مشارکتی و میدانی و با استفاده از مشاهده کاربرد حواس و شیوه‌ی پرسش و پاسخ توسط مربی پژوهشی در زمینه‌ی اعضای بدن خود انجام دهند. در این کارگاه ضمن ایجاد پرسش و پاسخ به ایجاد تمرکز در ذهن اعضا و بالا بردن سطح دقت آن‌ها درباره اجزای بدنشان پرداخته شد. معرفی و روخوانی کتاب‌های علمی، آشنای با دایره المعارف‌، معرفی شخصیت پژوهشگر هسته‌ای شهید مصطفی احمدی روشن از دیگر فعالیت‌های این ایام در مرکز بود.

- کانون جعفرآباد

به مناسبت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌های متنوعی در کانون جعفرآباد برگزار شد. معرفی کتاب پژوهشنامه برای اعضا و دانش آموزان، برپایی نمایشگاهی از آثار پژوهشی اعضا در طول هفته در سالن مطالعه مرکز از دیگر برنامه‌های اجراشده بود که اعضا و اولیا با بازدید از نمایشگاه روند پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی اعضا و مربیان مرکز را در طول سال ملاحظه کردند.در کنار این فعالیت، از اعضای نوجوانی که در فعالیت‌های پژوهشی در طول سال مخصوصاً پژوهش رضوی شرکت کرده بودند با اهداء جوایزی تقدیر شد.

همچنین اجرای برنامه‌های پژوهشی و تحقیقی با محوریت نجوم و آشنایی با تلسکوپ و طرز رصدکردن ستارگان و سیارات، آشنایی با میکروسکوپ و طرز دیدن اجسام، معرفی کتاب‌هایی راجع به نجوم و سیارات، کاشت گل‌های کاشانه‌ای و نحوه نگهداری از آن‌ها، آشنایی بازندگانی دانشمندان ازجمله ابن‌سینا از برنامه‌های دیگر مرکز بود.

- کانون بیله سوار

در کانون بیله سوار روزشمار هفته پژوهش برای اعضای کانون معرفی و با هماهنگی مسئول کتابخانه عمومی الغدیر شهرستان، برنامه بازدید از کتابخانه برگزار شد. در این بازدید اعضا با قسمت‌های مختلف کتابخانه آشنا شدند و با توضیحاتی که کتابدار کتابخانه ارائه داد از نحوه استفاده کتاب‌های مرجع، ثبت‌نام و عضویت در کتابخانه اطلاع یافتند و اعضای علاقه‌مند به کتابخانه به عضویت کتابخانه درآمدند.

همچنین اعضا، از نمایشگاه کتاب‌های علمی- پژوهشی و تحقیقی کتابخانه عمومی بازدید کردند. در ادامه برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، قصه‌گویی قصه‌های علمی، بحث کتاب و بحث آزاد در این کتابخانه انجام شد. در طول هفته، نمایشگاهی از کتاب‌های علمی- پژوهشی در سالن کانون برگزار شد و مورد بازدید اعضا و اولیای آنان قرار گرفت. دستگاه‌های تلسکوپ و میکروسکوپ و همچنین تعدادی از کتاب‌های علمی- پژوهشی برای اعضا معرفی و نشست گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت کتابخانه عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی و کانون پرورش فکری بیله سوار و با حضور امام‌جمعه شهرستان، اساتید دانشگاه، نویسندگان و اصحاب قلم در سالن کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد.

- کانون انگوت

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی جهت تقویت روحیه تحقیق و پژوهش کودکان و نوجوانان در کانون انگوت برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «آزمایش کنیم و بیشتر بدانیم» در قالب مسابقه انجام آزمایش‌های ساده اجرا شد که در این مسابقه اعضا به‌صورت گروهی به انجام آزمایش خود پرداختند و شرکت‌کنندگان مشاهدات خود را به‌صورت گزارش ارائه و از بهترین آزمایش‌ها تجلیل به عمل آمد.

معرفی دانشمندان ایرانی ازجمله، محمد بن زکریای رازی و ابوریحان بیرونی توسط اعضا برنامه دیگری بود که در هفته پژوهش اجرا شد، همچنین بررسی طرح‌های جابر بن حیان اعضا مرکز با عناوین «آخار سولار و نبض حیات» و توضیحات لازم توسط گروه‌ها، روخوانی کتاب آبی که می‌نوشیم و در برابر باد می‌ایستم، پخش فیلم دانا و مانا می‌پرسند، معرفی میکروسکوپ و تلسکوپ و چگونگی کار با آن‌ها از دیگر برنامه‌های این مرکز در طول هفته پژوهش بود.

- کانون اصلاندوز

به مناسبت هفته پژوهش، برنامه‌های پژوهش محور در مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز اجرا شد.

مربیان مرکز با دعوت از دانش آموزان مدارس و اعضای مرکز برنامه‌هایی را به‌منظور ترغیب اعضا و آشنایی آن‌ها با مقوله پژوهش اجرا کردند.

 به همین مناسبت برنامه‌هایی از قبیل: انجام آزمایش‌های علمی، روخوانی کتاب علمی، قصه‌گویی با محتوای علمی و معرفی کتاب‌های منظومه شمسی به همراه نقاشی توسط مربی مسئول مرکز اجرا شد. در ادامه اعضا در کارگاه علمی با عنوان «من را بشناس» با مشاهیر بزرگ علمی  جهان آشنا شدند. همچنین در این هفته از اعضای فعال در زمینه کتاب‌خوانی تقدیر به عمل آمد و هدایایی به‌رسم یادبود اهدا شد.

- مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

آغاز هفته‌ی پژوهش و اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و علمی در مرکز شماره ۵ کانون اردبیل.

برپایی نمایشگاه از منابع و کتب علمی موجود در مرکز:

کودکان و نوجوانان  برای یافتن پاسخ به چراهای خود و دستیابی به رمز و رموز پدیده‌ها نیازمند منابع هستند، با این هدف نمایشگاهی از منابع علمی موجود در مرکز برپا شد.

معرفی کتاب:

یکی از دستاوردهای فعالیت‌های علمی، رشد نگرش‌های کودکان نوجوانان بر اساس شیوه‌ها و نتایجی است که از مطالعه حاصل می‌شود. بنابراین مربیان با در نظر گرفتن این موارد، در دو گروه کودک و نوجوان، کتاب‌های«دایره المعارف پاسخ به چراهای من» برای اعضای کودک و «نجوم و فضا» برای اعضای نوجوان معرفی و روش استفاده از آن‌ها را نیز ارائه کردند.

پرورش مهارت‌های علمی(برگزاری مسابقه‌ی رباتیک):

برخی از فعالیت‌های علمی به‌گونه‌ای است که طی آن مهارت‌های ذهنی عملیاتی در ارتباط با یکدیگر به کار گرفته می‌شود. فعالیت‌های رباتیک ازجمله‌ی این توانمندسازی‌هاست، این فعالیت به مناسبت هفته‌ی پژوهش در قالب رقابتی و مسابقه‌ای با حضور دانش آموزان مدرسه‌ی «دین و دانش» و اعضای رباتیک مرکز برگزار شد.

برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری:

ذهن کودکان و نوجوانان پیوسته در جستجوی پاسخ‌های مناسب برای سؤالات وقایع و پدیده‌های پیرامون است، بنابراین مربیان با جهت‌دهی مناسب به این پرسش‌ها جهت رسیدن به پاسخ مناسب، کارگاه پرسشگری را در دو مرحله اجرا کردند. یکی در قالب بازی «بپرس و پیدا کن» و مرحله‌ی بعدی نوشتن سؤال‌هایی که برای اعضا بی‌جواب بوده تا رسیدن به پاسخ مناسب. اعضا در این روش سؤال‌های بی‌پاسخ خود را نوشته و برای دیگر اعضا خواندند، سپس سؤال‌ها روی پانل نصب شد تا باراهنمایی مربیان بتوانند به پاسخ‌های مناسب دست یابند.

برگزاری کارگاه روش‌های تحقیق:

انجام تحقیق و پژوهش از عمده فعالیت‌های گروهی، جذاب و تأثیرگذار است که در مراکز اجرا می‌شود، آشنایی با روش‌های اجرای تحقیق برای اعضا از اولویت‌های عملی کردن یک تحقیق و پژوهش است، مربیان مرکز  با در نظر گرفتن موارد فوق، کارگاهی را با عنوان «آشنایی با روش‌های تحقیق» در دو گروه سنی کودک و نوجوان برگزار کردند.

اجرای آزمایش‌های ساده‌ی علمی:

کودکان نسبت به موجودات زنده، گیاهان، حیوانات و اشیا کنجکاو بوده و در پی کشف علل و روابط حاکم بر آن‌ها همواره تلاش می‌کنند. با این هدف، مربیان با استفاده از ابزار اولیه کارگاه آزمایش‌های ساده‌ی علمی برای اعضای کودک برگزار کردند.

برپایی مسابقه‌ی محاسبه‌های ذهنی:

از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته پژوهش، برگزاری مسابقه‌ی علمی محاسبه‌های ذهنی با اعضای کارگاه چرتکه بود.

- مراکز شماره ۴ و ۱ کانون اردبیل

تقویت روحیه پژوهشگری، یکی از رسالت‌های مهم کانون است

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در گرامیداشت هفته پژوهش گفت: پژوهش؛ فرآیندی هوشمندانه، خلاقانه و سامانمند برای دستیابی به راهکاری علمی و فناوری است و یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش‌های کانون، تقویت و پرورش روحیه پژوهشگری در کودکان و نوجوانان است.

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با مشارکت مراکز فرهنگی هنری شماره یک و چهار کانون پرورش فکری اردبیل با عنوان «کودکان امروز، دانشمندان فردا» با حضور۱۲۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان، شهریار شیری آراسته سرپرست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی، شفیع شفیعی مدیر امور دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان، کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری در مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد.

در این برنامه زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان در سخنانی تصریح کرد: با تحقیق و توسعه می‌توان در مسیر پیشرفت‌های علمی گام برداشت و رویکردهای آموزشی، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مؤلفه این اقدام مهم است.

وی افزود: بستر سه‌گانه‌ی «مربی، کودک و نوجوان، محتوا» از عوامل مهم ایجاد و تقویت روحیه پژوهشگری است و حس کنجکاوی و خلاقیت این نسل در همین فرآیند می‌تواند در مسیر پژوهشگری قرار گیرد.

این مسئول فرهنگی ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولان استان از برنامه‌های کانون، گفت: مسئولان ارشد استان با جدیت تمام، از توسعه فعالیت‌های این نهاد فرهنگی حمایت می‌کنند و حضور سرپرست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به همراه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس بنیاد نخبگان، حاکی از اهمیت فعالیت‌های کانون است.

شایان‌ذکر است، سخنرانی پروفسور حسین شایقی با موضوع تحقیق و پژوهش، اجرای قصه‌ی علمی «اکسیژن و همبازی‌هایش» توسط سارا وطن‌خواه مربی مرکز شماره یک کانون اردبیل، برگزاری مسابقه علمی، پخش کلیپ و اهداء جوایز پایان‌بخش این ویژه‌برنامه بود.

- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

ویژه‌برنامه‌های علمی به مناسبت هفته پژوهش در مرکز ۳ کانون اردبیل اجرا شد.

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش نمایشگاه تصاویر پژوهشگران ایرانی با عنوان «دانشمندان ایران از دیروز تا امروز» با معرفی بخش‌هایی از زندگانی و آثار علمی هفده دانشمند و پژوهشگر ایرانی در اعصار مختلف، برپا شد.

همچنین در اولین روز از این هفته کارگاه علمی با عنوان دانشمندان چگونه فکر می‌کنند؟ در جهت آشنا نمودن اعضا با مفاهیم فرضیه و نظریه با حضور اعضای دختر برگزار شد. در دومین روز نیز با دعوت از دانش آموزان پایه ششم مدرسه شهید بالازاده  کارگاه پژوهش محور با موضوع بازیافت و انرژی برپا شد. اعضای حاضر در این کارگاه با تقسیم‌بندی در گروه‌های مختلف ضمن استفاده از منابع موجود در مرکز، نتیجه مطالعات خود را در یک کاربرگ نوشته و برای سایر اعضا توضیحات خود را ارائه کردند. در ادامه فعالیت‌های این مرکز کارگاه نقاشی با موضوع رویای من در آینده «من دانشمند خواهم شد» برگزار شد که در این فعالیت اعضا تصورات خود از دنیای علوم جدید در آینده را نقاشی کردند. قابل‌ذکر است، نمایش و پخش فیلم دانا و مانی می‌پرسند، معرفی کتاب چگونه پژوهش کنیم، معرفی شخصیت‌های  علمی از برنامه‌های دیگر این مرکز در هفته پژوهش بود.

- مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر

به مناسبت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌های متنوعی توسط مربیان برای اعضای کودک و نوجوان در مرکز ۲ کانون مشگین شهر برگزار شد.

- آشنا ساختن با پدیده سونامی:

در این کارگاه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن آشنا ساختن اعضا با پژوهش و فعالیت‌هایی که در این راستا می‌توان انجام داد، کتاب علمی «چگونه زمین‌لرزه تبدیل به سونامی می‌شود» را به اعضا معرفی کرد. ابتدا نویسنده کتاب به اعضا معرفی شد و در ادامه در مورد علل و عوامل زمین‌لرزه، نحوه پیدایش، پدیده سونامی، مناطق زلزله‌خیز، نحوه پیشگیری زمین‌لرزه و... با اعضا بحث و گفتگو شد.

همچنین، اعضا از تجربیات خود در مورد زمین‌لرزه که در شهر خود و یا دیگر استان‌ها مشاهده کرده بودند، صحبت کردند و مطالبی را که در کارگاه آموزش‌دیده بودند برای دوستان و مربیان بازگو کردند. در پایان مقرر شد برای جلسه بعدی تحقیقی با عنوان «سونامی» توسط اعضا به‌صورت گروهی تهیه و به مربی جهت آرشیو در فعالیت‌های پژوهشی ارائه دهند.

- کار با میکروسکوپ:

کارگاه فعالیت علمی با عنوان «مشاهده موجودات ریز در زیر میکروسکوپ» از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این هفته بود. در این کارگاه معصومه رحیم زاده مربی مرکز با همراهی اعضا به محوطه‌ی کانون رفته و موجودات گیاهی و جانوری ریز را جهت مشاهده زیر میکروسکوپ پیدا کردند. همچنین اعضا با شیوه مستقیم نگاه کردن و دیدن آشنا شدند. برگ، ساقه، پر، مو، مورچه، چوب خشک و... ازجمله نمونه‌هایی بودند که اعضا از محوطه پیداکرده بودند و هر آنچه را که مشاهده کرده بودند بر روی کاغذ به تصویر کشیدند، همچنین اعضا در حین مشاهده با نحوه کار میکروسکوپ نیز آشنا شدند.

- از ردپای انسان تا رد پای حیوانات:

یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌گرفته در این برنامه شناسایی ردپای موجودات زنده ریزودرشت بود. به همین جهت معصومه رحیم زاده ضمن معرفی کتاب‌های گربه‌سانان، دنیای حیوانات، حیات در دوران اولیه، به بررسی پاهای موجودات مختلف و علت این تفاوت‌ها پرداخت و با اعضا به محوطه کانون و پارک شهر رفته رد پای موجودات زنده کوچک و بزرگ را جستجو کردند و بر روی کاغذ کشیده و به مقایسه آن‌ها پرداختند.

- همراه با دانشمندان کوچک:

اعضای کودک و نوجوان در طول هفته بامطالعه کتاب‌های علمی و پژوهشی موجود در قفسه علمی با کتاب «مواد، نوجوانان دانش‌دوست تحقیق می‌کنند» آشنا شده و با محتوای آن‌که راجع به مواد طبیعی، مصنوعی، خاستگاه مواد، کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها است، آشنا شدند.

در این کارگاه عناوین و فهرست مطالب در وایت برد نوشته و توضیحات کاربردی برای اعضا ارائه شد.

- برپایی کارگاه مهارت پرسشگری:

برپایی کارگاه مهارت پرسشگری از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته برای اعضا و دانش آموزان بود. با برپایی این کارگاه روحیه همکاری و مشارکت اعضا و قدرت تفکر آن‌ها نیز افزایش‌یافته و موجب پرورش مشاهده اعضا شد.

جهت برپایی کارگاه توضیحات موردنیاز در خصوص نحوه برگزاری و هدف از اجرای این فعالیت به اعضا داده شد و در ادامه با روش اجرای پرسش پنج‌گانه (چرا؟ چگونه؟ کی؟ چه موقع؟چه کسی؟) آشنا شدند.

در ادامه این فرآیند، کتاب «چرا؟ چگونه» به اعضا معرفی شد و اعضا با چراها و چگونه‌های رویدادهای علمی آشنا شدند و این کار باعث به چالش کشیده شدن ذهن اعضا جهت پرسش و تحقیق شد.

- آزمایش‌های ساده علمی:

در کارگاه علمی که در قالب تحقیق و پژوهش اجرا شد، آزمایش‌های ساده علمی برای اعضای پسر توسط عسگر جعفری مربی فرهنگی برپا شد.

آزمایش شکست نور، تأثیر چگالی آب، بازی با سایه و نور و... ازجمله مواردی بود که ابتدا با استفاده از وسایل آزمایشگاهی و ابزار توضیحات لازم به اعضا داده شد و هرکدام از نزدیک این آزمایش‌ها را به‌صورت عملی تجربه کردند و هر آنچه را که مشاهده کرده بودند یادداشت نمودند.

- مشاهده تلسکوپ:

مشاهده تلسکوپ و آشنا شدن با انواع عدسی‌های آن از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در طول هفته پژوهش بود. اعضا در این کارگاه یاد گرفتند که چگونه ماه و لکه‌های خورشید و... را از طریق تلسکوپ مشاهده کنند. همچنین  کتاب‌های مرتبط در این زمینه که در کتابخانه مرکز موجود بود به اعضا معرفی شد و قسمت‌هایی از کتاب ستارگان و نجوم برای اعضا روخوانی شد.

- تهیه پوستر علمی- پژوهشی:

جهت تهیه پوستر علمی، کارگاهی برای اعضای نوجوان توسط معصومه رحیم زاده برگزار شد. در ابتدا کتاب‌های علمی تحقیقی شامل: دستگاه گوارش، قلب، مغز انسان به اعضا معرفی شد. در ادامه مقواهایی در ابعاد بزرگ  تهیه و اطلاعات علمی به همراه توضیحات لازم بر روی مقوا ترسیم و نگارش شد و در قالب پوستر جهت استفاده مخاطبان آماده و در طول هفته پژوهش نمایشگاهی از این پوسترها بر پاشد.

- کارگاه سفالگری:

در این کارگاه نرگس پورعلی مربی هنری مرکز، ضمن آشنا ساختن اعضا با کارگاه سفال و شیوه‌های مختلف آن، در خصوص پیدایش سفالینه‌های دوره تاریخی و تاریخ تولید چرخ سفالگری با اعضا بحث و گفتگو کرد. همچنین در مورد موزه زنده کلپورگان سراوان سیستان و بلوچستان که به‌صورت دستی، توسط زنان و با نقوش قدیمی کارشده و تابه‌حال نیز در حال اجرا هست، برای اعضا توضیحات لازم را ارائه کرد.

- مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد

مرکز شماره۲ کانون پرورش فکری پارس‌آباد به مناسبت هفته پژوهش، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی را با شعار «مسیر زندگی، پژوهش- مقصد، یافتن» برای کودکان و نوجوانان برگزار کرد. 

مربیان مرکز شماره۲ کانون پارس‌آباد با حضور اعضای فعال مرکز و دانش آموزان مدارس۱۷شهریور و غنچه‌های ارس به اجرای برنامه‌های متنوع علمی، فرهنگی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی پرداختند.

منیژه اسوار مربی مسئول مرکز، هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی را زمینه‌سازی برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و فرصت مناسب برای تحقق جامعه دانایی محور برای دانش آموزان عنوان و تصریح کرد: تقویت و پرورش روحیه پژوهشگری و درک حس کنجکاوی از اولویت‌های پژوهشی برای کودکان و نوجوان است. 

انجام آزمایش‌های ساده علمی، کارگاه نشریه دیواری و معرفی کتاب‌های علمی، معرفی شخصیت‌های علمی، مراحل رشد گیاه و حیوانات(ببین چگونه رشد می‌کند)، سفالگری مراحل رشد یک موجود زنده و برپایی نمایشگاه از آثار علمی اعضا، آموزش مراحل انجام یک پژوهش به دانش‌آموزان طرح کانون مدرسه و آتش‌فشان چگونه به وجود می‌آید ازجمله برنامه‌هایی بود که در این هفته اجرا شد.

هم‌زمان با هفته پژوهش، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان و هیئت همراه نیز در مرکز حضور یافتند و ضمن نشست با کارکنان، از  فعالیت‌های پژوهشی اعضا بازدید و در ایستگاه پژوهش در ویژه‌برنامه هفته پژوهش شرکت کردند که در پایان از اعضای فعال و پژوهشگر مرکز با اهدای لوح قدردانی شد.

- مرکز شماره ۲ کانون کوثر

اعضای پژوهشگر مرکز دو کانون کوثر در هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

به مناسبت هفته پژوهش، چهار گروه از اعضای علاقه‌مند به  فعالیت علمی و پژوهشی با انتخاب موضوعات متفاوت با یکدیگر به رقابت پرداختند. موضوع فعالیت اعضا شامل: ساخت جرثقیل، مدار الکتریکی، دوربین زیردریایی (پریسکوپ)، کار با میکروسکوپ  که این گروه‌ها طی ۴ جلسه متوالی در کارگاه به‌صورت عملی فعالیت نمودند و نتایج کارشان را برای گروه‌های دیگر تشریح کردند.

معرفی کتاب‌های مرجع  و تشویق اعضا به استفاده از این منابع که بسیار در زندگی روزمره کاربرد دارند ازجمله فرهنگ آسان مصطفی رحماندوست، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، دانستنی‌های اسلامی برای نوجوانان و... از دیگر برنامه‌های مرکز بود. همچنین مراحل مختلف پرورش زنبورعسل  توسط دو نفر از اعضای پژوهنده  برای اعضای علاقه‌مند به این فعالیت تشریح شد.

- مرکز شماره ۱ کانون کوثر

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کوثر در طول هفته پژوهش با شعار «مسیر زندگی، پژوهش، مقصد، یافتن» برنامه‌های متنوعی را با اعضای کودک و نوجوان اجرا کرد.

در گرامیداشت هفته پژوهش، نمایشگاهی از آثار پژوهشی اعضا و مربیان که در طول۱۰سال جمع‌آوری‌شده بود، برگزار شد و اعضای کودک و نوجوان از این نمایشگاه بازدید کردند.

آثار برگزیده استانی و کشوری برای اعضا معرفی و از آن‌ها خواسته شد تا برای پیشرفت در نگارش متن‌های پژوهشی، این آثار را مطالعه کنند. در ادامه کارگاه هفته پژوهش برگزار شد و اعضا با مراحل مختلف انجام پژوهش آشنا شدند و چند اثر موردبررسی قرار گرفت. همچنین، کارگاه علمی شیوه‌ی آزمایش‌های عملی با اعضای کودک و نوجوان پسر مرکز اجرا شد که در این کارگاه اعضا به‌وسیله‌ی نمونَک گوش، دندان و چشم، با کاربردهای این اعضا در بدن انسان آشنا شدند.

در برنامه‌ای دیگر کتاب‌های مرجع کانون برای اعضا معرفی و با استفاده از کتاب مرجع «فرهنگ آسان» مسابقه‌ای بین اعضای کودک دختر برگزار شد تا با روش‌های استفاده‌ی صحیح از این کتاب آشنا شوند.

- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

در نشست علمی که به‌منظور گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز ۲ کانون اردبیل به اجرا درآمد، مربیان به فعالیت‌های مرتبط با این موضوع پرداختند.

در این نشست علمی، اعضا بامعنی لغوی پژوهش و تحقیق و چرایی انجام پژوهش آشنا شدند. کتاب «چرا و چگونه» به‌منظور تحریک حس کنجکاوی اعضا و رسیدن به پاسخ سؤالات، معرفی و بخش‌هایی از آن خوانده شد. همچنین کتاب «چگونه پژوهش را بیاموزیم» در سه جلد که نحوه اجرای تحقیق و پژوهش را آموزش می‌دهد، به شرکت‌کنندگان در این برنامه معرفی شد.

در پایان برنامه، یک ماجرای علمی قصه‌گویی شد و اعضا چراهایی را که در ذهنشان داشتند بیان کردند و مربیان در خصوص چگونگی یافتن پاسخ این سؤالات، اعضای حاضر را راهنمایی کردند.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا مشاهده فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =