فراکسیون حقوق کودکان در مجلس، دستاورد ملموسی نداشته است

زهرا افتخاری در کمیسیون تخصصی ارتقای حقوق کودک گفت: در حالیکه فراکسیون حقوق کودک 2سال است در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده اما هیچ خروجی مطلوبی درباره حقوق کودک نداشته است و متأسفانه قوانین حمایتی همچون قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به تصویب نرسیده است.

دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی کمیته حقوق کودک تأکید کرد: باید بتوان در کنار سازمان‌های دولتی، اتاق فکری را با اهداف خاص تشکیل دهیم ‌چرا که امروز وقت کلی‌گویی گذشته و زمان عمل رسیده است و امیدواریم این روند آرام به تحرکی اساسی و ایجاد فرصت‌های جدید بدل شود.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس در این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در شیراز برگزار شد ادامه داد: در پیوند با فعالیت‌های مصوب این کمیته به دو هدف مهم توجه شده است، نخست اینکه نظر جامعه را به موضوع حقوق کودک جلب کنیم و دوم اینکه از فعالیت‌های همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و سازمان های مردم نهاد (سمن‌ها) برای ارتقا و بهبود حقوق کودک بهره گیریم.
افتخاری گفت: با این دو رویکرد تاکنون تمام مواد پیمان‌نامه بین‌المللی حقوقی کودک با همکاری پژوهشگران بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی، بومی سازی شده است.
دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی کمیته حقوق کودک گفت: افزون بر این بین دستگاه‌های دولتی، هم‌افزایی‌هایی صورت گرفت که با هدف بسترسازی فرهنگی انجام شده است.
او در ادامه گفت:  بهزیستی در زمینه کودکان کار، مهدهای کودک، توزیع غذای گرم، ایجاد مرکز نگهداری کودکان، اورژانس اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها تلاش‌های بسیاری کرده است. در زمینه فرهنگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در سال گذشته 128 عنوان کتاب توسط نویسندگان استان فارس به چاپ رسیده است، همچنین شهرداری با اجرای طرح‌هایی همچون شهر فرزانگان، شهروند کوچولو، آموزش اصول شهروندی و شهر دوستدار کودک برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

مدیر کل کانون فارس همچنین از فعالیت‌های علوم پزشکی در زمینه مشاوره، بهداشت، تغذیه کودک، مطالعات غربالگری و پیشگیری از کوتاه قدی یاد کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که دختران را تهدید می‌کند، کوتاه قدی است و علوم پزشکی زنگ خطر را در این‌باره و نیز بیماری‌های اسکلتی به صدا در آورده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث فضای مجازی بسیار کند و ضعیف عمل کرده‌ایم و هنوز بسیاری از خانواده‌ها  نمی‌دانند چگونه باید فضای مجازی را برای کودکانشان کنترل کنند ‌و اگر چه در این زمینه همایش‌هایی برگزار شده است اما کافی نیست.
افتخاری، همچنین با اشاره به اینکه موضوع تربیت جنسی در کودکان امروز بسیار حائز اهمیت است، گفت: تابو در مسایل تربیت جنسی کودکان از بین رفته چون این مسأله از اصول مهم برای جلوگیری از کودک‌آزاری به شمار می‌رود و در صدا و سیما نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس تأکید کرد: جای خالی نمایندگان مجلس در مباحث مربوط به کودکان در این استان بسیار احساس می‌شود چرا که تاکنون سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های غیردولتی، مطالبه‌گری خود را انجام داده‌اند و دولت نیز در کنار این سازمان‌ها، فعالیت‌هایی را سامان داده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز گفت: انتظار این است که نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تخصصی ارتقای حقوق کودک حضور داشته باشند تا از نزدیک بشنوند که تصمیم‌های آنها چه تأثیری بر زندگی کودکان دارد.

سیده معصومه دستغیب، با اشاره به اینکه در سال 96 در حوزه کودک تنها 10 دستگاه دولتی همکاری‌هایی داشتند، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافت شده برخی سازمان‌های مسئول در حقوق کودک هنوز به آنچه که باید مطابق شرح وظایف خود عمل می‌کردند، اقدام نکرده اند.
وی اظهار داشت: برگزاری نشست‌های این کمیسیون می‌تواند ما را از فعالیت‌های تشکل‌ها، خیریه‌ها و همچنین فعالیت‌هایی که بر اساس شرح وظایف سازمان‌های دولتی است، مطلع کند.
دستغیب با بیان اینکه فعالیت‌ همه اعضا و گروه‌ها پایش می‌شود، تأکید کرد: این فعالیت‌ها باید بر اساس سیستم و برنامه جامع عملی صورت گیرد و ارزیابی شود.
او گفت: تدوین برنامه‌ای عملی در استان فارس با همکاری استانداری، شهرداری و سازمان‌های مردم‌ نهاد برای تصمیم‌گیری در حوزه کلان کودک ضروری است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که از سال 1373 در ایران امضا شده است، گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس آمادگی دارد در زمینه حقوق کودکان فعالیتی مشترک با تشکل‌ها و سازمان‌های مردمی انجام دهد و نباید منتظر فعالیت‌های دولتی و به ثمر نشستن آنها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =