ضرورت بازنگری به فعالیت‌های کانون منطبق با نیازهای جامعه

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نشست حوزه‌ای مربیان کتابخانه سیار و پستی کانون در روز یکشنبه ۹ دی‌ماه ۱۳۹۷ با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون در مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ مشهد برگزار شد.

در ابتدای نشست محسن اسدزاده کارشناس فرهنگی استان با ارائه گزارش کلی از فعالیت‌های این حوزه گفت: در سطح استان ۸ کتابخانه سیار روستایی و شهری و ۳ کتابخانه پستی به ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی مشغول هستند و هر کدام از این کتابخانه‌ها به طور متوسط ۸۰۰ عضو فعال و علاقه‌مند را در ۲۲۰ روستای استان تحت پوشش قرار می‌دهند.

اسدزاده در ادامه کمبود کتاب و نبود امکانات و تجهیزات مناسب سمعی و بصری برای نمایش فیلم را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برای برگزاری کارگاه‌ نوشتن خلاق و ارتباط‌گیری مناسب با دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار از رابطان ادبی استان کمک گرفتیم و نتیجه حاصل از این مشارکت، حضور فعال کودکان و نوجوانان حاشیه شهر در کارگاه‌های ادبی و افزایش اعضای مکاتبه‌ای کانون شد.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون در جمع کارشناسان و مربیان فرهنگی کانون به تغییر بافت فکری و توجه به نیازهای جامعه امروز اشاره کرد و گفت: کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های کتابخانه سیار از اولویت‌های کاری ما خواهد بود و باید تلاش کنیم فعالیت‌های خود را با نیازهای جامعه تطبیق داده و در صورت نیاز به دنبال بازنگری برنامه‌های گذشته باشیم.

زره‌ساز از رسانه به عنوان یک بستر و وسیله تاثیرگذار در معرفی فعالیت کتابخانه‌های سیار و پستی یاد کرد و گفت: رسانه در ارتقای سطح آگاهی و دانایی مخاطبان نقش به سزایی دارد و باید در کنار توسعه امکانات و تجهیزات، روابط عمومی استان از ابزارها و روش‌های نوین ارتباطی و فضاهای مجازی برای آگاهی بخشی فعالیت‌های کانون استفاده کند.

مدیرکل کانون با اشاره به موضوع این نشست که تحلیل فعالیت‌های کتابخانه‌های سیار و پستی در سال ۹۷ و برنامه‌ریزی برای سال آینده بود، گفت: برنامه‌ریزی هدفمند و موثر مستلزم نیازسنجی، تعیین نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های سازمان، مخاطب‌شناسی و ... است و برگزاری این نشست فرصت خوبی برای تبادل تجربیات میان مربیان سیار می‌باشد.

زره‌ساز از مربیان خواست با توجه به سیاست‌های کانون و با عنایت به اینکه در آستانه پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان دهه «امید، توسعه و پیشرفت» قرار داریم، اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت واحد خود را احصاء و براساس آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی سال ۹۸ را تعیین کنند.

رشد و پرورش استعداد ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان از طریق کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، توسعه عدالت محور فعالیت‌ها با تجهیز و تامین کتابخانه‌های سیار، ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی، تقویت مبنای نظری فعالیت‌ها براساس پژوهشهای بنیادی و کاربردی و گسترش تعامل با دستگاه‌های فرهنگی شهرستان از جمله اهداف اصلی کانون است که مدیرکل کانون در این نشست بدان تاکید کرد.

در پایان نشست ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون از دو کتابخانه سیار روستایی و شهری بازدید کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =