کد خبر: 284981
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
بازنشر «گوی و چوگان» از مجموعه نیاکان ما

کتاب «گوی و چوگان» به قلم جمال‌الدین اکرمی در قالب مجموعه‌ «نیاکان ما» سرگذشت ورزش در ایران را برای نوجوانان نقل می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کتاب نوجوانان با تاریخچه‌ کهن ورزش در ایران که به ۳هزار سال قبل برمی‌گردد، آشنا می‌شوند. روایت این کتاب با بیان تاریخچه‌ توپ در کشورمان آغاز می‌شود و در ادامه با سنگ‌اندازی، تاریخچه‌ پیدایش زورخانه‌ها، چوگان، قاپوق‌اندازی، انواع کشتی و... آشنا می‌شویم.

بر این اساس، کتاب با احادیث، توصیه‌ها و جمله‌های معصومین و بزرگان علم و فرهنگ که با تکیه بر ورزش کردن نقل شده‌، همراه است. همچنین «گوی و چوگان» که برای سومین ‌بار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است‌، بیان سرگذشت پهلوانان ایرانی را از یاد نبرده است.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «در دوره‌ کریم‌خان زند، نمایش ورزشکارها به ویژه برای مهمانان خارجی، خیلی مهم بود. در نمایش نیزه‌پرانی، پهلوان «الله‌وردی خان چتری باشی»، «نارنج»ی را کف دست یک نفر می‌گذاشت و نیزه‌اش را به طرف نارنج پرتاب می‌کرد، به طوری که نیزه نارنج را سوراخ می‌کرد ولی به شخصی آسیب نمی‌رساند. بلند کردن اسب و واژگون کردن فیل از نمایش‌های پهلوانی بود.»

گفتنی است این اثر در قالب مجموعه‌ای منتشر شده است که تلاش دارد نگاه متفاوتی به سرگذشت ایران داشته باشد و تاریخ را در دل زندگی مردم و فرهنگ آن‌ها جست‌وجو کند.

«گوی و چوگان» از سوی محمد حقانی تصویرگری شده و ۱۰هزار تومان قیمت دارد. شمارگان این کتاب ۴۴ صفحه‌ای ۵هزار نسخه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =