نشست ادبی دوپنجره در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

انسیه موسویان با کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» مهمان اعضای نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان در نشست ادبی دو پنجره بود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست ادبی دوپنجره با حضور انسیه موسویان در زاهدان برگزار شد.

در ابتدای این نشست ادبی مدیرکل کانون استان در توصیف تاثیر سیستان و بلوچستان بر گنجینه‌ی ادبیات فارسی گفت:سیستان و بلوچستان خاستگاه اندیشه‌ها و خمیرمایه‌ی شعر شاعران نامدار کشور، است که تجلی آن را در کتاب عظیم شاهنامه می‌بینیم که سراسر ذکر حماسه، پهلوانی و نوع‌دوستی است.

معصومه هادی در ادامه افزود: سیستان و بلوچستان استانی است با ظرفیت بالای انسانی و تنوع فراوان قومی، دینی و مذهبی که «شعر» می‌تواند عاملی برای ایجاد وحدت و مهربانی باشد.

وی هم‌چنین عنوان کرد: شعر چشمه‌ی زلالی است که از مهربانی و صمیمیت می‌جوشد و با واژه‌های اثرگذار، بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

هادی سپس با تشکر از تلاش‌های همکاران در بخش‌های گوناگون کانون استان، به فعالیت‌های بخش ادبی اشاره کرد و گفت: در این حوزه کارهای ارزنده‌ای در زمینه‌ی شعر و داستان صورت گرفته و حضور شاعران و نویسندگان توانمند کشور در برنامه‌های داخلی نشانه‌ای است از تکاپو برای بهتر و بهتر شدن.

وی هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی را داشتن کودکانی پرنشاط، خلاق، پویا و متعهد عنوان کرد و افزود: جامعه در صورتی به سوی روشنی حرکت می‌کند که کودکان و نوجوانان فرصت داشته باشند آنچه در دل دارند به زبان بیاورند و " دو پنجره " فرصتی است برای این کار.

وی در پایان سخنان خود ضمن تشویق اعضای خوب کانون به تلاش بیشتر گفت: برای موفقیت علاوه بر مطالعه و استفاده از تجربه‌های مربیان و بزرگ‌ترها، لازم است برنامه‌ریزی کنیم و برای ساختن آینده‌ای روشن تلاش کنیم.

پس از سخنان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کارشناس‌مسئول ادبیات کودک و نوجوان کانون در ابتدای سخنان خود خاطراتی از دوران عضویتش در کانون و اولین سفر خود به زاهدان تعریف کرد.

انسیه موسویان سپس عنوان کرد: هر کس احساس خودش را به نوعی بیان می‌کند مثلا ابزار یک فیلم‌ساز برای این‌کار فیلم اوست و یک نقاش از نقاشی‌های خود کمک می‌گیرد؛ شاعر هم به وسیله‌ی شعر احساسش را بیان می‌کند و بر مخاطب خود تاثیر می‌گذارد.

وی هم‌چنین در مورد «شعر» گفت: یک شاعر هرچقدر از کلام عادی فاصله بگیرد شعرش زیباتر می‌شود و برای این‌کار علاوه بر احساس؛ یک جعبه ابزار رنگارنگ به اسم آرایه‌های ادبی در اختیار اوست که به کمک آنها شعر خیال‌انگیزتر می‌شود.

در ادامه موسویان در پاسخ به پرسش‌های منتقدان نوجوان خود در خصوص طرح جلد کتاب و اسم آن گفت: «اسم» و «طرح جلد» نقش بسیار مهمی در معرفی کتاب دارند زیرا اولین ارتباط مخاطب با کتاب از این دو طریق برقرار می‌شود که در کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» رنگ زرد آن یادآور آفتاب تابستان و هماهنگ با اسم آن است.

پاسخ شاعر در خصوص تصویرهای کتاب با بیان این نکته که «تصویرها به درک شعر کمک می‌کنند، به همین‌خاطر بسیار مهم هستند» این‌گونه ادامه یافت: نوع کاربرد این تصویرها در کتاب‌های مربوط به کودکان با کتاب‌های نوجوانان متفاوت است در کتاب‌های کودک رنگ‌های بیشتری استفاده می‌شود تا برای کودکان جذاب‌تر باشد ولی در کتاب‌های نوجوانان تعداد رنگ‌های کمتری استفاده می‌شود و به جای تعریف اثر به صورت مستقیم، به «درک مفهوم شعر» کمک می‌کند.

سراینده‌ی «شب ستاره و گیسو» در پایان این نشست صمیمی با اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان با ذکر این نکته که: « بودن در فضای کانون و داشتن مربیان خوب امتیاز مهمی برای شما است» چند توصیه برای پیشرفت‌شان در حوزه‌ی ادبیات و شعر کرد که از آن‌جمله می‌توان به پرورش حواس به خصوص خوب دیدن و خوب شنیدن، مطالعه‌ی آثار بزرگان و تمرین فراوان اشاره کرد و افزود: تفاوت هنرمندان با دیگر مردم عادی در رعایت همین نکته‌هاست.

قابل ذکر است این نشست با حضور اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =