نشریه نگاری توانمندی‌های تحقیقی و نگارشی کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد

علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر کشور گفت: نشریه نگاری، مناسب‌ترین عرصه برای بروز توانمندی‌های تحقیقی و نگارشی کودکان و نوجوانان است و باعث افزایش این توانمندی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، علی خانجانی در حاشیه برگزاری پودمان آموزشی «نشریه نگاری» ویژه مربیان امور فرهنگی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در اهواز با بیان این مطلب افزود: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که اصلی‌ترین مأموریت سازمانی‌اش پرورش فکر و آماده‌سازی نسل فرداست، فعالیت نشریه نگاری از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله فعالیت‌هایی است که از بدو پیدایش کانون تا کنون در مراکز فرهنگی هنری رواج داشته و سعی و تلاش برنامه ریزان و دست‌اندرکاران بر این بوده تا این فعالیت را با به‌ روز رسانی حفظ کرده و همواره به‌عنوان یک واسطۀ تربیتی مؤثر مورد بهره‌برداری قرار دهند.

 وی پیرامون نشریه نگاری توضیح داد: "نشریه نگاری فعالیتی است گروهی که تحت نظارت و هدایت مربیان فرهنگی اجرا می‌شود و طی آن سه تا پنج نفر از اعضا که هرکدام گرایشی خاص در زمینه‌های ادبی، هنری و پژوهشی دارند، در یک دوره مشخص و در قالب جلساتی منظم، آفرینش‌های ادبی هنری و یافته‌های پژوهشی خود را پیرامون موضوعات از پیش تعیین شده فراهم آورده و در فضاهای حقیقی یا مجازی نگاشته و منتشر می‌کنند."

این مدرس فرهنگی اضافه کرد: روزنامه دیواری، روزنامه‌نگاری و نشریه دیواری تعابیری است که سابق بر این در مورد این فعالیت فرهنگی به کار می‌بردند اما با توجه به شرایط و قابلیت‌هایی که به مدد فن‌آوری‌های نوین فراهم‌شده، دیگر این تعابیر به دلیل جامع نبودن به‌واسطه‌ی ابعاد وسیع و تنوع قالب، این فعالیت را شامل نمی‌شود و تعبیر «نشریه نگاری» برای این فعالیت مناسب‌تر از بقیۀ عناوین است.

 خانجانی با اشاره به این‌که، برنامه‌ریزی و اجرای این فعالیت با نکات ظریف و تدابیری خاص همراه است که ضمانت توفیق و اثربخشی آن را به دنبال دارد تأکید کرد: تعمد در تعدد اعضا و گزینش و چینش آن‌ها با توجه به یکی از گرایش‌های ادبی هنری و پژوهشی، شرط اصلی در شکل‌گیری این فعالیت است که نباید مورد غفلت واقع شود.

وی مهم‌ترین دستاورد تربیتی فعالیت نشریه نگاری را، آموزش همزیستی و بهره‌گیری از توان‌های متفاوت افراد در انجام یک کار گروهی برشمرد و خاطرنشان کرد: اعضا در طول دوره‌ای که با هم هستند به ارزش‌های تخصصی افراد گروه پی می‌برند و می‌آموزند که در پهنه‌ی بزرگ‌تر اجتماع نیز بایست تخصص‌های مختلف کنار هم باشند تا نشریه زندگی شکل بگیرد. نگرشی توأم با احترام به موقعیت‌های متفاوت بالا و پایین اجتماعی پیدا می‌کنند. تخصص گرایی و نگرش سیستمی در آن‌ها شکل می‌گیرد و با جان و دل می‌پذیرند که «هر چیز به‌جای خویش نیکوست».

این نویسنده پیرامون مقبولیت نشریات ترکیبی و الکترونیکی در نزد کودکان و نوجوانان نیز گفت: نشریۀ الکترونیکی به جهت وابستگی‌های خاصی که به فن‌آوری‌های نوین و دنیای مجازی دارد، بیشتر از بقیۀ قالب‌ها مورد توجه نسل امروز به‌ویژه نوجوانان است. پویانمایی‌ها و افکت‌های خاصی که در طراحی صفحات و فایل‌های آن به کار گرفته می‌شود و قابلیت‌هایی که در دسترسی به انواع فایل‌های صوتی و تصویری در این نوع نشریه وجود دارد، با پسندهای ذوقی و علمی نوجوانان خیلی نزدیک است و می‌تواند به‌عنوان یک واسطه در جذب و نگهداری این گروه سنی مفید و مؤثر باشد.

وی افزود: نشریات ترکیبی نیز به جهت استفاده از مواد متفاوت، بروز خلاقیت و شکوفایی استعداد اعضا را به دنبال دارد و نشریات الکترونیک جذابیت تلاش در دنیای مجازی را جهت می‌دهد و نمی‌توان گفت که کدام بر دیگری مقدم است. البته باید توجه داشت که نشریات سادۀ دیواری که اولین نسل از گروه نشریات هستند پیش‌نیاز نشریات ترکیبی، حجمی و الکترونیکی است و اعضای مراکز، بهتر است که کار خود را ابتدا با این نوع نشریه شروع کنند و بعد از آن سراغ انواع دیگر بروند.

خانجانی با بیان این‌که هر نشریه با توجه به شکل و قالب آن، قواعد و مقرراتی دارد که باید در ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد تأکید کرد: انسجام مطلب، صحت و درستی مطالب ارائه شده، عنایت به اصول زیباشناسی و تنوع مطلب از اصلی‌ترین معیارهای مورد توجه در محتوای نشریات است که در کنار نظم و انضباط گروهی در تشکیل جلسات و مسؤولیت پذیری و انجام به‌موقع، موجب امتیاز یک نشریه بر دیگری می‌شود.

این پژوهشگر یادآور شد: انطباق نشریه با اصول و ضوابط آن‌ موجب مقبولیت یک نشریه می‌شود و نوع نشریه نقش مهمی در مقبولیت آن ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =