آموزش‌ها برای مربیان کانون باید مداوم باشد/ دانشمندان ایرانی به کودکان معرفی شود/ جذابیت مباحث علمی و تلکسوپ برای کودکان و نوجوانان

دکتر سیدحسین امیدیانی پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی در گفت‌وگویی با روابط عمومی کانون در اصفهان از تجارب خود در این حوزه گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، سید حسین امیدیانی در گفت‌وگویی با روابط عمومی کانون در اصفهان گفت: 25 سال است که روی نجوم مطالعات دارم و یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین مباحثی است که ذهن بسیاری را هم درگیر خود کرده است.
وی افزود: از آنجایی که با قرآن مانوس بودم، مطالعات نجومی‌ام با آن عجین شده است و موضوع نجوم و کیهان‌شناسی برای همه جذاب است و این جذابیت زمانی که همراه با عظمت خلقت خداوند همراه باشد، دوچندان می‌شود.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی تصریح کرد: بچه‌ها بسیار به مسائل نجوم و کیهان‌شناسی علاقه دارند و اگر مسائل به طور خوب ملموس شود، آموزش بهتر صورت می‌گیرد و خدا را شکر کلیپ‌های کوتاه مدت خوبی در این زمینه تولید شده است.
* تلکسوپ و جذابیت‌هایش برای کودکان و نوجوانان
وی ادامه داد: از آن‌جایی که آموزش به همراه تصویر اثر دوچندان دارد، مربیان می‌توانند این کلیپ‌ها را به همراه خود داشته باشند و از ‌آن‌ها در آموزش مسائل استفاده کنند.
امیدیانی اضافه کرد: اگر مراکز و واحدهای کانون بتوانند تلسکوپ هم داشته باشند، این آموزش دوچندان می‌شود و کودک که بدون چشم مسلح نمی‌تواند قمرهای سیارات را ببیند ولی با تلسکوپ ببیند، جذب می‌شود؛ این مسائل در کنار آموزش می‌تواند موثر باشد و مسائل کمک آموزشی هم اثر بسیاری دارد.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی مطرح کرد: ارائه مقاله به کودکان می‌تواند بسیار کمک کند زیرا بچه‌ها به کتاب‌ها مراجعه می‌کنند و این اتفاق خوبی است؛ همچنین مربیان بصورت نامحسوس اشاراتی به خالق این نظام داشته باشند.
* مسائل علمی و جذابیت‌هایش برای کودکان
وی ادامه داد: در کنار مطرح کردن مسائل نجومی می‌توانیم بسیاری از مسائل را مطرح کرد و زمینه‌سازی آن را برای آینده انجام دهیم؛ به عنوان مثال با مطرح کردن جوش هسته‌ای در خورشید و یا مسائل محیط زیستی می‌توان آموزش‌های زیادی را به آن‌ها آموخت.
امیدیانی تاکید کرد: خداوند در قرآن می‌گوید که نظام خلقت براساس علم و  ریاضی است و این مسائل اگر در کنار موارد دیگر به صورت غیر مستقیم مطرح شود، اثر خود را می‌گذارد و به عنوان مثال زمانی که عظمت و نعمت‌های خداوند مطرح شود، می‌توان در کنار آن جایگاه نماز که به عنوان تشکر از خداوند را جای انداخت.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی در مورد هزینه‌های کمک آموزشی نجوم و کیهان‌شناسی گفت: تلسکوپ جذاب است و توجه کودکان را جلب می‌کند ولی گاهی اوقات پخش یک کلیپ آموزشی هم می‌تواند به اندازه خود آن اثرگذار باشد.
* پرداختن به صورت‌های فلکی برای کودکان جالب نیست
وی با معرفی چند کتاب و مجله به مربیان جهت به روز بودن علم آن‌ها، بیان کرد: این موضوع را به مربیان تذکر دادم که باید آن‌ها علم‌شان به روز باشد و باید خودشان را به علم و اطلاعات جدید به روز کنند.
امیدیانی عنوان کرد: پرداختن به صورت‌های فلکی اصلا مناسب برای کودکان نیست و به عنوان مثال اگر دمای سطح و مرکز خورشید را به آن‌ها بگوییم و با دمای جوش آب و فلزات مقایسه کنیم، برای آن‌ها جالب است؛ در کل کودکان مسائل علمی را می‌پسندند.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی تاکید کرد: این که به کودکان بگوییم اگر در کره ماه فریاد بزنند، کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود و علت علمی آن را برای آن‌ها مطرح کنیم، بسیار برای آن‌ها جالب است.
وی اذعان کرد: باید برای مربیان  کلاس‌های بیشتری در این حوزه برگزار شود و بسیاری از مسائلی که برای آن‌ها مطرح شد برایشان جذابیت داشت.
* مرتب دانشمندان ایرانی را به کودکان معرفی می‌کنم
امیدیانی خاطر نشان کرد: مدام به کودکان دانشمندان ایرانی را معرفی می‌کنم تا حس غرورشان بالا برود و آن‌ها هم امید به آینده داشته باشند.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی اظهار کرد: ایران در سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی، انرژی هسته‌ای و ... پیشتاز در دنیاست که باید این موارد به بچه‌ها منتقل شود تا آن‌ها بدانند و به دانشمندانشان افتخار کنند.
وی در ادامه گفت: آموزش‌ها باید برای مربیان به صورت مرتب ادامه داشته باشد تا علم مربیان به روز شود؛ بسیاری از موارد هست که برای کودکان و نوجوانان باتوجه به شرایط فضای مجازی و اینترنت تبدیل به شبهه می‌شود باید اگر کودکی سوال کرد، مربی بتواند پاسخ آن‌ را بدهد.
امیدیانی در پایان بیان کرد: باتوجه به اینکه فعالیت‌های کانون فوق برنامه است، نیاز است تا آموزش‌های خاص و برخی شبهات نوجوانان و کودکان برطرف شود.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =