همه ی کودکان ایل بختیاری را می توان کودکان شاهنامه فرض کرد

سودابه امینی طراح ایده ی مرکز تخصصی شاهنامه خوانی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فارسان از فردوسی به عنوان معلم خاص ایل بختیاری نام برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان چهار محال و بختیاری، مدیر کل آفرینشهای ادبی و هنری کانون در آیین افتتاح اولین مرکز تخصصی شاهنامه خوانی کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری فارسان شهرکرد را سرزمین شاهنامه عنوان کرد.

وی در این آیین شاهنامه فردوسی را سروده ای در ستایش پاکی و راستی عنوان کرد و افزود: شاهنامه اثری ایزد محور است که شاهان شاهنامه به دلیل دور شدن از پاکی و راستی از پادشاهی برکنار می شوند.

وی ادامه داد شاهنامه مدلی از تفکر انتقادی است که می شود با تکیه بر آن، همیشه نقد های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام داد و در حوزه ی فرهنگی نیز بهترین الگوی نقد تعلیمی و تربیتی به شمار می رود.

امینی شاهنامه را کتابی تمدن محور عنوان کرد و گفت: شاهنامه به تمدن ایرانی صحه می گذارد و آن را تایید و ترویج می کند و از سویی دیگر گفتگوی عمیق فرهنگی ایرانیان و خارج از ایران را برای اولین بار در شاهنامه می توان دید.

و افزود شاهنامه مدلی از تفکر اسلامی را مدنظر دارد و ایران اسلامی و فردوسی از یک مدل فکری و عقیدتی بهره مند هستند.

مدیر کل آفرینشهای ادبی و هنری کانون شاهنامه را مروج و سازگار بی نظیر با روحیه ی مردم غیور ایران و خصوصا ایل بختیاری دانست و بیان کردروحیه ی پهلوانی که در صفات بارز رستم معین شده در شاهنامه در مردم ایل بختیاری و تمام فرق چهار لنگ و هفت لنگ دیده می شود و ایل بختیاری برای وقت گذرانی شاهنامه نخوانده است شاهنامه خوانده تا پهلوانی کند، تا انسان بهتری باشد، تا در عین سلحشوری جوانمرد باشد و چنین است که فردوسی را می توان معلم خاص ایل بختیاری نام برد.     

وی ادامه داد همه ی کودکان ایل بختیاری را می توان کودکان شاهنامه فرض کرد یک به یک نمونه های کودکان شاهنامه را می توان در سیمای کودکان ایل بختیاری دید.همینطور زنان و مردان و قهرمانان شاهنامه را بنابر این جایی مثل شهرکرد و دیگر شهرهای استان چهار محال و بختیاری جامعه ی عینی شاهنامه هستند.

امینی گفت: مرکز شاهنامه خوانی یک مرکز سمبولیک به حساب می آید برای اینکه تمام خانه هایی که شاهنامه خوانی در آن ها انجام می شود مرکز شاهنامه خوانی هستند و نمی توان گفت استان چهار محال و بختیاری یک مرکز شاهنامه خوانی دارد این استان یکپارچه نماد شاهنامه خوانی است.

گفتنی است مرکز تخصصی شاهنامه خوانی ایده ای که توسط سودابه امینی مدیر کل آفرینشهای ادبی در دوره آموزشی ادبی سال 95 مطرح شد وبا اعلام آمادگی شعله ایل بیگی پور مسئول مرکز فرهنگی هنری فارسان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارسان بعد از ارسال استاندارد سازی های لازم از سوی ستاد کارشناسی  تهران عملیاتی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =