نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان (لذت خواندن)

به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین،یک نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان(لذت خواندن) همراه با مراسم رونمایی از یک کتاب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 9 بهمن 1397، کانون استان قزوین یک نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان(لذت خواندن) همراه با مراسم رونمایی از یک کتاب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان برگزار کرد.

این نشست با حضور «مژده اروجی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، «اکبر اسکندری نژاد» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد حسن سلیمانی» سردبیر روزنامه ولایت و شمار دیگری از مسوولان، علاقه مندان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه برگزار شد.

این برنامه شامل دو بخش رونمایی از کتاب«ترانه‌های کودکی» با حضور نویسنده، ناشر و تصویرگر این کتاب بود و بخش دوم آن به نشست تخصصی (لذت خواندن) با حضور دومهمان ویژه اختصاص داشت.

در بخش نخست، با حضور «مهدی مردانی»(کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین و نویسنده و شاعر کودک و نوجوان)، «غزاله صرافیان» (تصویرگر کتاب کودک ) و «حسین لطفی »مسوول انتشارت سایه گستر کتاب (ترانه‌های کودکی) که حاصل همکاری هر سه آنهاست، رونمایی شد و سه مهمان برنامه درباره نقش خود درباره این کتاب با مهمانان برنامه به گفت و گو نشستند.

مهدی مردانی این کتاب را اثری با مضمون باز نویسی ترانه‌های کودکانه قدیمی معرفی کرد که شامل 30 ترانه خاطره انگیز ایرانی است که توسط وی بازآفرینی و بازنویسی شده است.

وی در ادامه به عنوان مجری برنامه از تصویرگر کتاب درباره موارد مهم توجه در تصویرگری کتاب کودک و نقش رنگ در این اثر پرسش کرد.

صرافیان که این سومین کتابی است که تصویرگری کرده است، در این رابطه گفت: هر چقدر گروه سنی کمتر است باید در تصویرگری به جزییات بیشتر دقت شود.چون کودکان وابسته به تصویرند، پس تصویر در حوزه اثر کودک باید تکمیل کننده شعر و متن باشد.

وی هم‌چنین، استفاده مناسب و بجا از رنگ در کتاب کودک را بسیار موثر و جذاب توصیف کرد.

ناشر این اثر هم با اشاره به چاپ دوم این اثر، محتوا و تصویرگری این کتاب را موردتوجه مخاطبین دانست و تاکید کرد که انگیزه ناشر براساس رغبت و اشتیاق مخاطب ارتقا پیدا می کند.

در ادامه نشست تخصصی (لذت خواندن) با حضور«دکتر علی اصغر ارجی» (مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبیات ) و حضور دوباره «حسین لطفی» (دکترای زبان و ادبیات فارسی )با مجری گری«بتول پورشیخ»مربی ادبی کانون برگزار شد.

در این نشست ارجی، برای تشویق بیشتر کودکان به کتاب‌خوانی، به میل و رغبت کودکان به عناصری مانند بازی، نقاشی و قصه اشاره کرد و افزود: برای افزایش اشتیاق بچه‌ها به کتاب خوانی باید در ایجاد جذابیت و هماهنگی محتوای کتاب به علائق و ذائقه‌های کودک، توجه بیشتری کرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش رسانه های مجازی در حوزه کودک، ضمن این که تاکید کرد می توان از همه فضاها به عنوان فرصتی برای تکوین شخصیت و تربیت کودکان استفاده کرد، این فضا را با توجه به برخورداری از جذابیت و تنوع ویژه، ابزاری بالقوه برای شخصیت سازی و ایجاد زمینه بالندگی در کودکان توصیف کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش به بسترهای خلاق سازی و ایجاد انس با کتاب در کودکان و نوجوانان شد.

اجرای پرنشاط مجری-عروسک با محتوای تشویق کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و انتخاب کتاب خوب، قصه گویی عضو برگزیده مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین«هانیه عابدینی»  و اجرای مسابقه برای کودکان، از دیگر بخش‌های این برنامه فرهنگی بود.

هم‌زمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان، از تاریخ 8 تا 13 بهمن 97، کانون قزوین با برپایی یک غرفه معرفی و فروش کتاب‌ و محصولات فرهنگی کانون با این نمایشگاه همکاری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =