«روباه» پرافتخار در جشنواره پویانمایی تهران رقابت می‌کند/ رفتار عجیب پادشاه قاجار

انیمیشن تحسین ‌شده «روباه» ساخته صادق جوادی در دو بخش ملی و بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران رقابت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صادق جوادی کارگردان انیمیشن کوتاه «روباه» که در بخش ملی و بین‌الملل یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران پذیرفته شده است درباره داستان فیلم خود گفت: قصه «روباه» برگرفته از کتاب «خواجه تاجدار» و بر اساس واقعیت است. این فیلم به روش عجیب و منحصر به فرد شکار روباه توسط آغامحمدخان قاجار پرداخته است. آغامحمدخان در دوران شاهنشاهی خود پس از گرفتن روباه زنگوله سگش را باز کرده، بر گردن این حیوان می‌بست و او را رها می‌کرد پس از اینکار روباه یا باید رام شده و نزد شاه رفته و یا محکوم به مرگی تدریجی بود.

وی درباره جوایزی که فیلم روباه تاکنون به خود اختصاص داده است، بیان کرد: فیلم انیمیشن کوتاه «روباه» تاکنون در ۴۳ جشنواره جهانی و ملی حضور داشته و موفق به کسب ۱۷ جایزه از این جشنواره‌ها شده که از جمله این جایزه‌ها می‌توان به جایزه بهترین فیلم کوتاه در جشنواره بین‌المللی انیمیشن وارنا بلغارستان ۲۰۱۸، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه در جشنواره بین‌المللی فیلم رجینا کانادا ۲۰۱۸، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه در جشنواره بین‌المللی فیلم وینچستر انگلستان ۲۰۱۸ اشاره کرد.

وی افزود: همچنین جایزه بهترین انیمیشن کوتاه، بهترین کارگردان و بهترین موسیقی در جشنواره بین‌المللی فیلم چنجینگ فیس استرالیا ۲۰۱۸، جایزه بهترین کارگردان انیمیشن و بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ایران ۲۰۱۸، جایزه بهترین انیمیشن و دیپلم افتخار آسیفا جشنواره بین‌المللی فیلم رشد ایران ۲۰۱۸ و جایزه بهترین کارگردان و بهترین فضاسازی دهمین جشن بزرگ انیمیشن ایران ۲۰۱۸ از دیگر جوایز فیلم «روباه» است.

جوادی درباره علت حضورش در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آن هم پس از پس از کسب جایزه‌های متعدد گفت: جشنواره پویانمایی تهران جایگاه ویژه‌ای بین فیلمسازان انیمیشن در ایران دارد زیرا این جشنواره تنها جشنواره تخصصی انیمیشن در ایران است که در سطح استانداردهای بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه من در تمام ادوار این جشنواره به عنوان انیماتور و کارگردان حضور داشته‌ام و تجربه‌های خوبی از حضور در این جشنواره دارم.

کارگردان انیمیشن «روباه» در معرفی فیلم‌هایی که تاکنون به کارگردانی او در جشنواره پویانمایی تهران حضور داشته‌اند، گفت: در ادوار گذشته با فیلم‌های «رویاها در یک روز»، «سرکه و مورچه»، «دست‌های مهربان» و «کچل کفترباز» به عنوان کارگردان در جشنواره حضور داشته‌ام که با «کچل کفترباز» در هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران موفق به دریافت تندیس طلایی بهترین انیمیشن برای کودکان شدم.

وی درباره برگزاری این جشنواره بیان کرد: برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران همواره سعی کرده‌اند با توجه به مشکلات موجود خود را به روز نگه دارند و مخاطبان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره همواره از حضور هنرمندان سطح اول بین‌المللی به عنوان داور یا در قالب کارگاه‌های آموزشی بهره برده‌اند.

این انیماتور ادامه داد: ساخت انیمیشن در ایران مشکلات و مواهب فراوانی دارد. بزرگ‌ترین اشکال نبود درک صحیح مدیران از قابلیت‌های این هنر، صنعت و وابستگی بیش از حد به بازار محدود داخلی و بزرگ‌ترین سرمایه در انیمیشن منابع انسانی فراوان و استعدادهای درخشان و تولید فیلم با بودجه بسیار کمتر نسبت به محصولات بین‌المللی است.

جوادی ضمن ابراز تاسف از نبود سرمایه‌گذاری خصوصی در ساخت فیلم‌های انیمیشن گفت: متاسفانه به دلیل بازار محدود و غیررقابتی داخلی، بخش خصوصی حضور کمرنگی در تولیدات انیمیشن دارد. تا زمانی که به انیمیشن به عنوان صنعتی پولساز توجه نشود و موانعی که سر راه تجارت آزاد و جذب سرمایه‌های خارجی وجود دارد، برداشته نشود، نمی‌توان انتظار زیادی از بازدهی مالی در انیمیشن داشت.

وی در پایان اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش انیمیشن در کشور ژاپن در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۹میلیارد دلار اعلام شده این در حالی است که درآمد ایران از فروش نفت در همان سال نزدیک به ۴۰میلیارد دلار بوده است. این آمار خود گویای قابلیت‌های انیمیشن و فقدان مدیریت صحیح ماست.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =