دوره آموزش و توان‌مندسازی شیوه‌های اُنس کودکان و نوجوانان با نماز

دوره «آموزش و توان‌مندسازی شیوه‌های اُنس کودکان ونوجوانان با نماز» روزهای یکم و دوم اسفندماه ۱۳۹۷با حضور مربیان و کارکنان ستادی کانون پرورش فکری و کانون زبان استان گیلان در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این دوره‌ی آموزشی دو روزه با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ نماز در میان مربیان، ارتقای دانش و بینش آنان نسبت به معارف این فریضه‌ی دینی و شناخت بهتر راه‌های آشناسازی کودکان و نوجوانان با نماز، به عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام صورت‌گرفت.

طی این دوره آموزشی ۸ ساعته که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه نماز استان گیلان برگزارشد، محمد جواد رشیدی و حمداله حقیقی، از مدرسان حوزه علمیه قم به اهمیت گنجاندن نماز در فعالیت‌های مربیان کانون و هم‌چنین جایگاه ویژه گفتمان‌سازی و تبیین درست معارف دینی برای کودکان و نوجوانان پرداختند.

حجت الاسلام  محمد جواد رشیدی،  کارشناس علوم دینی
حجت الاسلام حمداله حقیقی، کارشناس دینی

کارشناسان دینی این دوره آموزشی، مباحث خود را با محور قراردادن کتاب‌های«راه‌های تکمیل نماز» نوشته‌ محمد ابراهیم کفیل و«خانه بهشتی» از محمد داودی به پیش‌بردند و با اشاره به موانع اساسی در ادای فریضه نماز، راه‌کارهای مناسبی برای به تصویرکشیدن اهمیت این فریضه‌ دینی برای مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان ارایه‌داند.

یادآورشدن جایگاه نماز از منظر قرآن‌کریم و معصومین(ع) و هم‌چنین، تاکید برنقش خانواده و مربیان در علاقمندسازی کودکان و نوجوانان به نماز، دیگر بخش‌ سخنان مدرسان این دوره بود آنان ضمن برشمردن موانع گرایش و پای‌بندی مخاطبان به این فریضه دینی، پیرامون روش‌ها و راه‌کارهای دعوت به نماز و اصول هدایت و راهنمایی فرزندان برای ادای آن سخن‌گفتند.

نمایش کلیپ‌های آموزشی و پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران نیز از اولویت‌های مدرسان این دوره آموزشی بود و میهمانان برنامه در پایان، تجربه‌های موفق خود و دیگر فعالان عرصه‌ی ترویج و توسعه‌ی نماز را با حاضران در میان‌گذاشتند.

نخستین روز این دوره آموزشی نیز با حضور مسوول ستاد اقامه نماز استان گیلان گیلان برگزار شد و ابوطالب حجازی از اهمیت قدردانستن لحظه‌های ادای نماز برای حاضران سخن‌گفت.

حجت الاسلام ابوطالب حجازی، مشاور استاندار و مسوول ستاد اقامه نماز استان گیلان

مشاور استاندار گیلان هم‌چنین تلاش برای ترویج و تبلیغ نماز را مهم و کوچک‌ترین گام‌ها را در این مسیر بزرگ و ارزش‌مند توصیف‌کرد.

او در عین‌حال اهمیت نهادینه‌سازی فرهنگ نماز در جامعه، به‌ویژه در میان نسل کودک و نوجوان را مورد توجه قرارداد و به مربیان وکارکنان ستادی کانون پرورش فکری و کانون زبان استان گیلان توصیه‌کرد تا هم‌چون گذشته آموزش نماز  به آینده‌سازان را در فعالیت‌های خود مد نظرقراردهند.

مدیر کل کانون استان گیلان هم ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه‌ی ترویج و توسعه‌ی نماز، اولویت‌های کانون در جهت پرورش استعدادها و شکوفایی توان‌مندی‌های کودکان و نوجوانان را یادآورشد و نقش مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی را بزرگ و رسالت آنان را خطیرخواند.

اسفندیار ضیائی، مدیر کل کانون استان گیلان

اسفندیارضیائی هم‌چنین به نحله‌های فرهنگی دشمنان نگاهی ویژه داشت و با یادآورشدن بینش و آگاهی‌های نسل حاضرگفت: امروزه، عصر انفجار اطلاعات را شاهد هستیم و برهمین اساس، به روزرسانی آگاهی‌ها و فراهم‌سازی زمینه‌های برخورد با چالش‌های پیش‌رو، از اهمیت به سزایی برای متولیان عرصه‌ی فرهنگ، به ویژه فعالان حوزه کودک و نوجوان برخوردار است.

او در عین حال نقش‌آفرینی تمامی افراد جامعه را  به عنوان مبلغ دینی مهم دانست و بر ضرورت پیروی از سیره معصومین(ع) در ارایه‌ی خلاقانه و غیرمستقیم آموزه‌های اسلامی و هم‌چنین، تعامل افزون‌تر نظام آموزشی کشور با حوزه‌های علمیه تاکیدکرد.

اسفندیارضیائی در ادامه، رویکرد دینی فعالیت‌های کانون را خاطرنشان‌کرد و با اشاره به گستره‌ی فعالیت‌های آن در نقاط مختلف استان گفت: توجه به تمامی مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان روستایی و مناطق کم‌برخوردار شهری  از اولویت‌هاست و در این میان عمق‌بخشی به باورهای دینی آینده‌سازان جایگاه ویژه‌ای دارد.

این مدیر فرهنگی در پایان با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری و کانون زبان استان گیلان در جهت پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان و ارایه‌ی آموزش‌های همراه با پرورش به مخاطبان، ابرازامیدواری‌کرد تا هم‌چون گذشته  همکاران این مجموعه با نقش‌آفرینی موثر، اثربخشی مناسبی را در مسیر فرهنگ‌سازی  و نهادینه سازی فرهنگ نماز درجامعه داشته‌باشند.

تجلیل از همکاران مروج  فرهنگ نماز و برپایی نماز جماعت، از دیگر برنامه‌ها بود که در حاشیه‌ی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر رشت صورت‌گرفت.

تجلیل از همکاران مروج فرهنگ نماز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =