مهرواره ادبی آفرینش نویددهنده حضور چهره‌های خلاق در عرصه شعر

فعالیت ۷۰ انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، نوید دهنده حضور چهره‌های ادبی خلاق در آینده‌ای نزدیک است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر نخستین مهرواره شعر آفرینش با اعلام دست‌آوردهای نخستین دوره این رویداد ادبی، تدوین کتاب کار، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور را گام‌های بعدی کیفیت بخشی فعالیت‌های انجمن‌های ادبی خواند.

بر این اساس سودابه امینی در آیین پایانی این مهرواره گفت: «با بررسی آثار رسیده به این مهرواره تصور می‌شد تا نوجوانان گرایش بیش‌تری به شعر سپید و آزاد داشته باشند. این تصور وجود داشت که آسان‌خواهی و آسان‌بینی در آثار آنان دیده شود اما با تعداد زیادی شعر کلاسیک روبرو شدیم. اگرچه در این مهرواره نمایندگانی از انجمن‌های ادبی کانون سراسر کشور وجود دارند، اما خوشبختانه جمعیت این فعالان ادبی زیاد است که این باعث افتخار ماست.

وی که به عنوان داور نیز در این مهرواره حضور داشت، به معیارهای گزینش این آثار اشاره کرد: «پس از اعلام فراخوان و دریافت نزدیک به ۹۰۰ اثر در قالب شعر و داستان، اشعار با توجه به زبان، عاطفه، اندیشه و تخیل ارزیابی شد. تایید و تاکید ما بر خلاقیت و نگاه شاعرانه بود و آنچه در آثار مشاهده شد پاکیزگی زبان، تنوع مضمون، تنوع قالب و همان‌طور که گفته شد گرایش به شعر کلاسیک بود.»

وی درباره قدم‌های بعدی این مهرواره سخن گفت: تدوین کتاب، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه‌ها برنامه‌های آتی ما برای کیفیت بخشی به انجمن‌های ادبی سراسر کشور است. ضمن آنکه فرصتی را فراهم می‌آوریم تا شاعران راه یافته به این مهرواره از نگاه منتقدانه‌ی شاعران سرشناس بر آثار خود بهره ببرند.»

امینی در بخش دیگری از سخنانش همیاری اعضای ارشد کانون را خواستار شد: «از میان آثار رسیده به مهرواره ۴۰۷ اثر مربوط به دختران و ۱۲۲ اثر مربوط به پسران بود. این آمار نشان از آن دارد که پسران گرایش کمتری به ادبیات دارند و از آنجا که هم‌اینک بسیاری از اعضای ارشد پسر وارد دانشگاها شده‌اند، امیدواریم از همکاری آنها در معرفی و جذب اعضای جدید بهره ببریم.»

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در پایان، خبر از برگزاری مهرواره داستان داد و گفت: «همان طور که گفته شد آثار شعر و داستان اعضای انجمن‌های سراسر کشور به دست ما رسید. اما با توجه به نگاه مدیرعامل کانون، قرار بر این شد تا به نیاز هردو گروه یعنی حضور در فضای متفاوت و متشخص مربوط به هر دو حوزه توجه شود. از این رو دو مهرواره از هم تفکیک شد و ما به زودی شاهد حضور نوجوانان و جوانان داستان‌نویس در این مهرواره خواهیم بود.»

وی در پایان فعالیت مستمر ۷۰ انجمن‌ ادبی در سراسر کشور را که با محورهایی همچون آموزش ادبیات نقد و معرفی چهره‌های ادبی شکل گرفته‌اند، نوید بخش حضور چهره‌های ادبی خلاق در آینده‌ای نزدیک خواند و از حمایت‌های فاضل نظری مدیرعامل کانون و محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون قدردانی کرد.

گفتنی است نخستین مهرواره شعر آفرینش که روز اول اسفند آغاز شده بود، صبح روز ۳ اسفند با اهدای لوح تقدیر به شاعران نوجوان و جوان ۲۶ استان کشور پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =