کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان از سال ۱۳۵۵ در شهرستان‌های گرگان، گنبد و بندرترکمن تاسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حال حاضر تعداد آن به ۲۸ مرکز ثابت و سیار رسیده است.

سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی از طریق مراکز فرهنگی هنری مشفول خدمت رسانی به فرزندان می باشد به میانه دهه چهل شمسی باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل  این نهاد تاثیر گذار بوده است.

وظایف کانون:

 تاسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در استان

 کمک به توسعه و تکمیل کتاب‌خانه‌های عمومی، کتابخانه های مساجد و کتابخانه های مدارس برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان

 تهیه و استفاده از وسایل سمعی و بصری،‌ تدارک وسایل آموزشی، تولید، توزیع، نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی و تولید تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان

 کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان، طراحان، هنرمندان و ناشران و همکاری با آنان

 برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ادبی، هنری و فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان

 تولید سرگرمی، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، عروسک و ...

 ایجاد واحدهای کتاب‌رسانی سیار برای عرضه کتاب به بچه‌ها در روستاها

 همکاری با موسسه‌هایی که با کانون اهداف مشترک دارند.

مراکز فرهنگی هنری(کتابخانه‌ها)

نخستین کتاب‌خانه کانون گلستان در سال ۱۳۵۵ در کوی ویلای گرگان ایجاد شد. در حال حاضر، تعداد مراکز ثابت فرهنگی‌هنری به ۱۷ مرکز در استان رسیده است.

در کتاب‌خانه‌های کانون علاوه بر امانت کتاب بیش از ٤٠ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همانند نقد کتاب، داستان‌نویسی، شعرخوانی، قصه‌گویی، فیلم‌سازی، نقاشی، خوش‌نویسی، آشنایی با شخصیت‌های علمی، هنری، تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین‌ها، قوم‌ها، ملت‌ها و نژادها، مسابقه‌، در کنار برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون، بازدیدهای گروهی و... انجام می‌شود.

هم‌چنین سه مرکز از مراکز کانون در گلستان، امکان حضور بچه‌های نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضا کانون فراهم نموده است این مراکز با عنوان مراکز «فراگیر» فعالیت‌می‌کنند.

کتابخانه‌های پستی، سیار روستایی و شهری

هم‌اکنون۲ کتابخانه پستی ویژه‌ی روستاها و ۹ کتابخانه سیار شهری و روستایی با هدف ارائه خدمت‌رسانی به بچه‌های مناطق روستایی و محروم شهری طراحی و راه‌اندازی شده ‌است.

مربیان کتاب خانه های روستایی با مراجعه به روستاها و استقرار در مدارس، ضمن امانت کتاب به اعضاء، فعالیت هایی مانند قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، اجرای بازی، تشکیل گروه های سرود، جلسه های روخوانی قرآن و...  را در کنار کودکان و نوجوانان با استعداد روستایی برگزار می کنند. خدمت رسانی این مراکز به جامعه ی مخاطب به صورت رایگان است.

کتاب خانه پستی نیز کتابخانه ای است که در آن مربی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و غنی سازی اوقات فراغت کتاب های متنوعی را از طریق پست برای اعضا ارسال می کنند که پس از مطالعه و برگشت کتاب از همان طریق، اعضا بر اساس نیاز و علاقه مندی خویش کتاب های جدیدی را دریافت می کنند. طرح امانت کتاب از طریق پست توسط مربیان کتاب‌خانه پستی مستقر در گرگان و گنبد انجام می‌شود.

مجتمع فرهنگی هنری آفرینش

با گسترش فعالیت‌های کانون «مجتمع‌ فرهنگی و هنری آفرینش » در سال ۱۳۹۱ در شهرک ویلاشهر گرگان، نبش ویلای ۱۲ راه اندازی شد.

سالن‌ آمفی‌تئاتر و کنفرانس، سالن نمایشگاهی برای برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های کانونی، کارگاه‌های هنر خلاق، تفکر خلاق، کارگاه‌های سفال، نقاشی، سالن سینما، آسمان نما، مرکز علمی، فروشگاه و ...از بخش‌های مهم این مجتمع است.

آسمان نما

نجوم و رصد اجرام آسمانی، یکی از فعالیت‌هایی است که مورد علاقه‌ی نوجوانان می باشد.کانون گلستان با ورود حرفه‌ای به این حوزه و با برنامه‌ریزی دقیق و امکاناتی مجهز در این عرصه راهی را باز کرده است که اینک به تاسیس ۲ آسمان نمای تخصصی دیجیتالی منجر شده است.

در این آسمان نما کارشناسان برای رصد و تماشای دیجیتالی آسمان به نوجوانان مشاوره داده و آموزش‌های لازم را نیز در قالب انجمن‌ نجوم به علاقه مندان ارائه می دهند.

آموزش و پژوهش

تحقیقات و پژوهش در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های موثر کانون و آموزش ضمن خدمت برای تربیت کادر متخصص و به روز نگه‌داشتن و ارتقای دانش علمی و مهارتی مربیان، کارشناسان و مدیران برای عرضه خدمات بهتر در راستای سیاست‌گذاری و نهادینه‌کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و هم‌سویی در پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی منطبق با نظام آموزش کارکنان دولت، سیاست‌گذاری ابلاغی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و معاونت فرهنگی و اداره‌کل آموزش و پژوهش بخشی از فعالیت‌های شاخص این واحد است.

فعالیت های فرهنگی

در بخش فرهنگی برنامه های گوناگونی صورت میگرد که از این برنامه ها می توان به آشنایی با قرآن و احادیث، قصه گویی، مسابقات علمی، روخوانی و  معرفی کتاب، نجوم و زیست شناسی، برپایی اردو،بازی و سرگرمی و... اشاره کرد.

هم چنین فعالیت های دیگری مانند نمایش و نقد فیلم، معرفی شخصیت و سرزمین ،کاردستی و نمایش خلاق نیز در مراکز کانون استان گلستان از سوی مربیان آموزش دیده برگزار می شود.

فعالیت های هنری

فعالیت های هنری در قالب ۸ محور انجام می شود

برپایی کارگاه های نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی ، سرود، هنرهای بومی و سنتی ، نمایش عروسکی

تشکیل کارگاه های تجسمی و نمایشی

شرکت در فراخوان های بین المللی نقاشی، تجسمی و پویانمایی

برگزاری مهرواره های سرود و  جشنواره نمایش عروسکی و .... 

کانون استان گلستان غالبا یکی از برگزیدگان فراخوان های معتبر بین المللی بوده است.

فعالیت های ادبی

بخش آفرینش های ادبی کانون نیز پاسخگوی اعضای علاقمند به نوشتن خلاق شعرسرایی و داستان نویسی خلاق است. این مرکز به دوصورت آموزش حضوری و آموزش مکاتبه ای در خدمت کودکان ونوجوانان استان می باشد.

دیگر فعالیت های این بخش شامل برپایی انجمن های ادبی،چاپ و نشر آثار ادبی،برگزای مسابقات و کلاس های ویژه ادبی است که همواره از سوی کودکان و نوجوانان علاقه مند به شعر و ادب فارسی مورد استقبال قرار گرفته است.

انجمن‌های تخصصی

انجمن ادبی در کانون سابقه دیرینه دارد که مهمترین اهداف آن شناسایی و پرورش استعدادها در بخش های تخصصی، آشنایی با کارگروهی و اینکه بتوانند در کنار همدیگر کار گروهی را تجربه کنند و رقابت سالمی داشته باشند.

کانون گلستان در حال حاضر دارای انجمن‌های تخصصی مختلفی مانند انجمن ادبی شعر و داستان،نمایش، قصه‌گویی، عکاسی، نجوم، محیط زیست، سرود و... می‌باشد.

فعالیتهای مالی، اداری و پشتیبانی

بخشی از فعالیت‌های کانون شامل تهیه و تنظیم بودجه، تقسیم اعتبارات، انجام امور مربوط به خدمات اداری و عمومی، تامین امور رفاهی کارکنان، ساخت مراکز فرهنگی‌هنری و بخش‌های اداری، تنظیم قراردادها، تجهیز و پشتیبانی از فعالیت‌های عمرانی و ...  است.

کانون زبان ایران

مهم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت آموزشی کانون برای مخاطبان، در کانون زبان صورت می‌گیرد. کانون زبان ایران (انجمن فرهنگی ایران و آمریکای سابق) از سال ۱۳۰۴ در تهران آغاز به کار کرده است و پس از انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۸ این نهاد آموزشی زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت خود با هدف آموزش زبان‌های خارجی ادامه داد.

در حال حاضرتعداد «۱۰۲۵۰» زبان آموز در مقاطع کودک، نوجوان و بزرگسال در ۱۴ مرکز آموزشی کانون زبان ایران مرکز گلستان با همکاری ۱۳۰مدرس در سراسر استان مشغول فراگیری زبان‌های انگلیسی ، فرانسه، آلمانی ، عربی و روسی  می باشند.

آدرس و مشخصات مراکز فرهنگی هنری کانون استان گلستان:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =