کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد در یک نگاه

 سابقه‌ی فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است به میانه‌ی دهه چهل شمسی در سال ۱۳۴۴ باز می‌گردد و عرصه‌ی فرهنگ،   ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سال‌ها شاهد رشد، بالندگی و تکامل  این نهاد تاثیرگذار بوده است.

 کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته‌اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته‌ای تبدیل گشته‌اند که امروز ایران اسلامی به آنان افتخار می‌ورزد.

 میلیون‌ها کودک و نوجوان هر روز صفحه‌های کتاب‌های کانون را ورق می‌زنند، پای قصه‌ها و داستان‌ها، تمثیل‌ها و ضرب‌المثل‌های ایرانی می‌نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می‌زنند.

 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد از طریق ۲۴ مرکز (۱۸مرکز فرهنگی هنری ثابت، ۴کتاب‌خانه‌ی سیار روستائی، ۱ کتابخانه‌ی پستی و۱ مرکز فراگیر «کودکان با نیازهای ویژه» در سراسر استان و با ارائه‌ی فعالیت‌های   فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود «۱۱۵۰۰عضو دختر وپسر» ارتباطی چهره به چهره و  نزدیک برقرار می‌کند.

 مربیان کانون در این مراکز که کتاب‌خانه‌هایی با روش باز در آن قرار گرفته است با۲۴۰۳۲۳ جلدکتاب علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه‌ی بیش از ۴۰ عنوان فعالیت فرهنگی هنری در بخش‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی می‌پردازند.

 قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، تهیه‌ی روزنامه‌دیواری،   کتاب‌خوانی، نقاشی، سفال‌گری، کاردستی، سرود، شعر و داستان، بحث آزاد و ... از آن جمله است.

 همچنین برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، نمایش عروسکی، مسابقات ۸گانه رضوی، ویژه برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، یادمان آذر یزدی، هفته‌ی ملی کودک، اردوهای تابستانی، نشست‌های ادبی دوپنجره با حضور نویسندگان  کشوری، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی آموزشی، نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، ایستگاه نقاشی و ویژه برنامه‌ی دهه فجراز دیگر فعالیت‌های کانون در طول سال است.

 کانون زبان ایران نیز که از زیر مجموعه‌های کانون است که درحال حاضر با داشتن ۸ شعبه در سراسر استان، با حدود ۸۰۰۰ زبان‌آموز، کار آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی در گروه‌های بزرگ‌سال و کودک و نوجوان را بر عهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =