انیمیشن در صف اول حذف بودجه دولت‌ها قرار دارد

امین حق‌شناس نویسنده و کارگردان انیمیشن از رفتار دولت‌ها با سینمای انیمیشن و حذف بودجه‌های این بخش انتقاد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امین حق‌شناس که با ۶ اثر در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: در حوزه انیمیشن به دلیل نبود پخش مناسب و حمایت‌های جامع، تنها راه دیده شدن آثار، جشنواره پویانمایی تهران است.

به گفته وی، این جشنواره تخصصی زمینه‌ای را برای بهتر دیده شدن و در کنار یکدیگر قرار گرفتن فیلم‌سازان انیمیشن فراهم می‌کند.

این کارگردان انیمیشن با اشاره به این‌که حضور در این جشنواره می‌تواند به تبادل نظر و تجربه بین فیلم‌سازان کمک کرده و آن‌ها را از نظر کارشناسان در مورد فیلم‌هایشان مطلع کند، بیان کرد: جشنواره پویانمایی تهران تنها جشنواره‌ای است که امکان اکران را برای فیلم‌های انیمیشن فراهم می‌کند. طی این شش دوره‌ای که در جشنواره حضور داشتم همیشه برنامه‌ها و اکران فیلم‌ها با کیفیت مناسب برگزار شده و مهمانان سرشناسی در این جشنواره حضور داشتند.

کارگردان انیمیشن کوتاه «اوبیرسی» درباره نبود سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در بخش انیمیشن اظهار کرد: فرهنگ و هنر و خصوصا بخش انیمیشن جزو اولین بخش‌هایی است که همیشه مورد تحریم دولت‌ها قرار گرفته و بودجه آن‌ها کاسته می‌شود. مدیران و مسئولان فرهنگی ما از ارزش و اعتبار و دایره نفود انیمیشن بی‌خبرند چون شناخت درستی از سینمای انیمیشن و دایره نفوذی آن ندارند.

وی با انتقاد از اینکه دولت به محض اینکه به مشکل مالی برخورد می‌کند از بودجه حوزه فرهنگ می زند، گفت: وقتی سینمایی برای اکران فیلم‌های انیمیشن وجود ندارد، مردم و بخش خصوصی هم اهمیت چندانی به این بخش نمی‌دهند. در ایران بیشتر مردم فکر می‌کنند که فیلم انیمیشن فقط برای کودکان است در صورتی که نود درصد فیلم‌های انیمیشن نه تنها برای کودکان نیست، بلکه محدودیت سنی دارد و کودکان نمی‌توانند این فیلم‌ها را ببینند.

این کارگردان با اشاره به اکران نامناسب فیلم‌های بلند انیمیشن در سینماها تاکید کرد: وقتی که سینماهای ما فقط به فکر درآمدزایی هستند، نمی‌توان به اکران و فروش مناسب انیمیشن‌ها امیدوار بود. باید مخاطبان را به دیدن فیلم‌های سینمایی انیمیشن ترغیب کرد و آنها را به دیدن این فیلم‌ها عادت داد. می‌بایست مدتی به صورت مستمر این نمایش‌ها ادامه داشته باشد و بعد از آن انتظار درآمدزایی از فیلم‌های انیمیشن داشته باشیم.

حق‌شناس در پایان اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر هم فقط به صورت فرمالیته چند انیمیشن را اکران می‌کند تا صدای اعتراض ها خاموش شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =