پویانمایی زبانی مشترک با لهجه‌های متفاوت

جلسه هیات فرهنگی مجارستان و فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ در این جلسه که با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران، سیدامیر آقایی دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، توماس کولاریک عضو شورای رسانه و اوسکو گیورکی مشاور حقوق بین‌الملل موسسه ملی رسانه مجارستان، تاماس کوچرا دبیر کل و اگنس کوملوسی سرپرست بخش دپارتمان بین‌الملل آکادمی هنر مجارستان برگزار شد دو طرف برای فراهم شدن راه‌کارهایی برای همکاری‌های مشترک ابراز امیدواری کردند.

سیدامیر آقایی درباره آشنایی گروه فرهنگی کشور مجارستان با دوسالانه پویانمایی ایران گفت: در مجارستان فستیوال مهمی برگزار می‌شود که خیلی قدیمی است. دبیر آن فستیوال با سفیر ما ارتباط گرفتند و خیلی علاقه داشتند با انیمیشن ایران همکاری کنند. این علاقه‌مندی به اینجا رسید که دبیر آن جشنواره اکنون در این جشنواره داور است و همین موضوع مقدمه حضور دو آکادمی فرهنگی مجارستان در جشنواره پویانمایی تهران را فراهم کرد.

در ادامه این نشست تاماس کوچرا دبیرکل آکادمی هنر مجارستان با ابراز خوشحالی از حضور در دوسالانه پویانمایی تهران گفت: آکادمی هنر مجارستان و موسسه ملی رسانه مجارستان هیچ‌کدام به صورت مستقیم دولتی نیستند ولی هر دو نهاد در قانون اصلی ما تصویب شده و هر دو کار مشترکی دارند که از میراث فرهنگی مجارستان حمایت کنند. ما فکر می کنیم یک قسمتی از این میراث پویانمایی است.

پس از آن توماس کولاریک عضو شورای رسانه موسسه ملی رسانه مجارستان با بیان این‌که موسسه ملی رسانه در مجارستان بزرگ‌ترین و تنها اداره‌ای است که کارش حمایت از رسانه‌ها است، گفت: در این موسسه ما یک شورای رسانه‌ها داریم که پنج عضو دارد که توسط پارلمان انتخاب می‌شوند. در این شورا کار من حمایت از فیلم است و خیلی افتخار می‌کنیم که می توانیم از پویانمایی هم حمایت کنیم.

کولاریک در ادامه افزود: ما همراه با آکادمی هنر سعی می‌کنیم در جشنواره‌های متفاوت حضور داشته باشیم و حضور در فستیوال تهران هم برای هنرمندان مجارستانی فرصت خوبی است تا بتوانیم رابطه دو کشور را قوی‌تر کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ابراز خوشحالی از حضور هیات مجارستانی در جشنواره پویانمایی تهران گفت: کانون یک نهاد مستقل فرهنگی با عمر بیش از ۵۰ سال است که همه این سال‌ها فعالیتش برای کودکان بود و شاید ورود ما به موضوع پویانمایی هم به‌خاطر علاقه کودکان به این موضوع است. البته الان بزرگ‌سالان گاهی بیشتر پویانمایی را دوست دارند. در پویانمایی آدم می‌تواند چیزهایی که محال است یا آرزوهایش را ببیند. بنابراین کار شما و کار ما به عنوان کسانی که در عرصه هنر کار می‌کنیم بسیار مهم است. شاید بدون این‌که بخواهیم داریم خیلی کمرنگ با آرزوها و فکرهایمان نقشه آینده جهان را می کشیم.

فاضل نظری در ادامه با ابراز امیدواری برای همکاری‌های مشترک دو کشور گفت: این آمادگی در حوزه‌های مشترک فکری است که بتوانیم در آینده کارهای مشترک انجام بدهیم. در جهان دو دسته هستند که برای گفتوگو کردن با هم مشکل اختلاف زبان و فرهنگ و... برایشان مشکل بزرگی نیست. این دو دسته هر جای دنیا باشند مثل هم فکر می‌کنند. نخست کودکان و دیگری هنرمندان و وقتی ما می‌خواهیم هنرمندان درباره کودکان و برای آن‌ها کاری تولید کنند این فاصله‌ها هیچ مانعی نیست. این جلسه برای آشنایی و علاقه ما به همکاری است و می‌شود در حوزه‌های مختلف فنی و داستانی کارهایی انجام داد.

پس از صحبت‌های مدیرعامل کانون توماس کولاریک گفت: از نظر ما این همکاری شروع شده. ما فکر می‌کنیم دانه را کاشتیم و این دانه روی زمین مناسبی افتاده و مطمئنیم که از این دانه یک ریشه در می‌آید و بعد یک درخت فوق‌العاده می‌شود.

کوچرا هم با تایید حرف‌های توماس کولاریک گفت: سپاسگزارم که شما به فیلم‌ها و چنین برنامه‌هایی در جشنواره‌های مختلف فرصت می‌دهید. فکر می‌کنم بسیاری از فعالیت‌های کانون با فعالیت‌های ما یکی است و ما فکر می‌کنیم بهترین راه برای پرورش بچه‌ها هنر است. پویانمایی یک زبان جهانی است و در واقع همه ما به لهجههای مختلف با پویانمایی حرف می‌زنیم و چون یک زبان مشترک است نه تنها قادر است بین فرهنگ‌ها حرف را برساند حتی می‌تواند بین نسل‌ها هم حرف‌ها را منتقل کند. به عنوان مثال انیمیشن می‌تواند از لحاظ درک مشترک نوه را به پدربزرگ وصل کند.

وی در ادامه با تقدیر از صحبت‌های فاضل نظری افزود: خیلی معنی‌دار است نهادی که مشغول پرورش بچه‌ها و نوجوانان است جشنواره پویانمایی را در خود جای می‌دهد چون همه در نیکی به دنیا آمدند و زیبایی را دوست دارند و از طرفی این را هم می‌دانیم که فقط ما بالغ‌ها می‌توانیم این نیکی را که در بچه‌ها هست خراب کنیم. رئیس نهاد هر طور فکر می‌کند و هر طور حرف می‌زند نشانه آن نهاد است و ما اینجا دیدیم که شما چه‌قدر به مسائل فرهنگی ارزش می‌دهید برای همین به شما تبریک می‌گوییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =