دست دوستی تولیدکنندگان و خریداران در بازار فیلم

بازار یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در این دوره محلی جدی برای حضور شرکت‌هایی است که می‌خواهند مشتریانی داشته باشند یا اینکه به دنبال جذب سرمایه برای ساخت تولیدات آینده خود هستند. ۲۳ شرکت با فعالیت‌های متنوعی پیرامون ساخت انیمیشن در این بازار حضور دارند.

غرفه معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری نبض بازار فیلم یازدهمین دوره است، چراکه پاویون دونبش این معاونت به دو قسمت تقسیم شده است. در یکی از قسمت‌ها گفت‌وگو میان فیلم‌سازان و خریداران ایرانی و خارجی شکل می‌گیرد و در قسمت دیگر حمایت از برخی شرکت‌های کوچک‌تر که خودشان را در این غرفه به مخاطبان معرفی می‌کنند.

تلاش برای معرفی محصولات

محمدحسین صادقی، مدیرعامل موسسه فراسوی ابعاد، از شهر کرمان یکی از این شرکت‌هاست. او درباره حضور این موسسه در بازار گفت: ما در موسسه خودمان تولید انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی داریم. انیمیشن سینمایی «لوپتو» از محصولات ماست که مراحل پایانی تولیدش را می‌گذارند. ما در بازار حضور داریم تا محصولاتمان را معرفی کنیم.

زمینه‌سازی برای ساخت انیمیشن سینمایی

حسین ملایمی، کارگردان انیمیشن، مدرس دانشگاه و مدیرعامل استودیو برفک درباره فعالیتشان در غرفه معاونت ریاست جمهوری توضیح داد: جالب است که در سال ۸۵ که ما دانشجو بودیم، ‌ اینجا غرفه دانشگاه هنر برپا بود؛ خودمان آمدیم و غرفه را راه‌اندازی کردیم، اما امروز در همین‌جا حضور داریم تا استودیوی خودمان یعنی برفک را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما اینجا هستیم تا خدمات خودمان را معرفی کنیم و تعاملی شکل بگیرد. کار اصلی استودیو برفک تولید انیمیشن است اما در کنارش کلاس‌های کنکور کارشناسی ارشد انیمیشن را هم برگزار می‌کنیم و امیدواریم که در طولانی‌مدت بتوانیم فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم.

ملایمی تأکید کرد: ما قصد داریم به سراغ ساخت انیمیشن سینمایی برویم و امیدواریم در این بازار زمینه ساخت آن فراهم و ارتباطات ما تسهیل شود.

نمایش آثار و رایزنی برای تولیدات مشترک

شروین فضل‌علیزاده کارشناس امور بین‌الملل و بازرگانی سوره سینما درباره غرفه مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری گفت: حوزه هنری در سال‌های گذشته تولیداتی داشته است که در این غرفه آن‌ها را نمایش می‌دهیم. این تولیدات از مجموعه «شکرستان» شروع می‌شود تا انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» که موفقیت‌های جهانی داشته است. ما به‌غیر از نمایش کارها، بحث تولیدات مشترک را پیش می‌بریم تا به نتیجه برسیم.

با خریداران مهمان جشنواره ملاقات خواهیم کرد

پیمان مصطفی، متصدی غرفه «سپهر امید اخباراتی» درباره این شرکت گفت: ما از تولیدکنندگان بخش خصوصی انیمیشن هستیم که قصد داریم در بازار دوسالانه برای مجموعه‌هایی که در دست تولید داریم، اسپانسر جذب کنیم. امیدواریم با توجه به خریداران مهمانی که غرفه ریاست جمهوری آن‌ها را به بازار جشنواره دعوت می‌کند و قرار است با این خریداران ملاقات داشته باشیم، بتوانیم تولید برخی پروژه‌هایمان را به شکل مشترک آغاز کنیم. تاکنون یک انیمیشن سینمایی به نام «آگاه» برای اربیل عراق داشته‌ایم و چند مجموعه برای مرکز صبا و شهرداری ساخته‌ایم.

نیروهای بااستعداد را جذب خواهیم کرد

تارا صدیقی، متصدی غرفه استودیو هورخش درباره حضور این استودیو در بازار جشنواره توضیح داد: ما به اینجا آمدیم تا هم محصولاتمان را معرفی کنیم و هم نیروهای بااستعداد را جذب کار کنیم. امسال در بخش مسابقه انیمیشن سینمایی «آخرین داستان»، انیمیشن کوتاه «جبیر» و تیزرهای بنیاد کودک را در بخش مسابقه داریم. از طرف دیگر، معرفی کمیک تازه منتشر شده استودیو به نام «ارشیا»، کمپین «اسطوره من» و محصولات جانبی آثارمان از کارهای دیگری است که در اینجا انجام می‌دهیم.

او تأکید کرد: ما سه کارگاه آموزشی در طول جشنواره در غرفه خواهیم داشت که مدرسان آن از هنرمندان استودیو هستند.

محصولاتمان را در معرض سنجش گذاشتیم

سعید دارابی، کارشناس فروش غرفه مازستا توضیح داد: کار ما فروش سیستم و تجهیزات برای استودیوها و شرکت‌هایی است که با کامپیوتر کار می‌کنند و برای ساخت محصولاتشان به سیستم‌های متفاوتی نیاز دارند.

او ادامه داد: ما برخی از این سیستم‌ها را به اینجا آوردیم تا بازدیدکنندگان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و کارایی‌شان را بسنجند. معرفی محصولاتمان از کارهایی است که در این بازار دنبال می‌کنیم.

امید به پیروزی در نبردی نابرابر

جواد باقریان متصدی غرفه آرش درباره عملکرد این غرفه گفت: «آرش» مرکز تجاری‌سازی شخصیت‌های ایرانی است که ما بخش محصولات جانبی آن را بر عهده داریم. شخصیت‌های انیمیشنی که به بازار راه پیدا می‌کنند می‌توانند سبد دیداری خوبی را تولید کنند. در اینجاست که ما ورود پیدا می‌کنیم و این شخصیت‌ها را وارد بازار تولید محصولات جانبی می‌کنیم. به‌عنوان مثال بیش از ۷۰ شرکت نوشت‌افزار هم‌اکنون با ما همکاری می‌کنند.

او تأکید کرد: حدود یک سال است که فعالیت‌مان را آغاز کردیم و تنها شرکت موجود مستقل در این زمینه و در ابتدای راه هستیم. مشکل بزرگ ما این است که شخصیت‌های انیمیشنی خارجی که در بازار هستند بدون پرداخت هیچ‌گونه رایتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند و این موضوع، نبرد نابرابری را پیش روی می‌گذارد؛ اما ما تمام سعی خودمان را می‌کنیم و ناامید نمی‌شویم.

تلاش برای زنده نگه‌داشتن جریان تولید آثار هنری

حسین مرادی‌زاده، کارگردان و انیماتور درباره غرفه «مرا» توضیح داد: نام «مرا» را از ابتدای فامیلی‌ام انتخاب کردم. کارم را از سال ۶۸ آغاز کردم و بخشی از کارهایم را همیشه برای خودم انجام داده‌ام. در این غرفه به معرفی کارهای شخصی‌ام می‌پردازم چون رایت آن‌ها کاملاً در اختیار خودم است و اگر کسی علاقه‌مند به خریداری‌شان بود، می‌توانم آن‌ها را در اختیارش قرار دهم.

وی ادامه داد: کارهای من، یعنی کارهای شخصی‌ام از آن دسته کارهای هنری است که به خاطر فراگیر شدن تجاری‌سازی روزبه‌روز کمتر کسی به سراغشان می‌رود.

مرادی‌زاده درباره استوری‌بردی که داخل غرفه نصب کرده بود، توضیح داد: این استوری‌برد مربوط به کار جدیدم است که می‌خواهم سال آینده آن را بسازم. این استوری‌برد را اینجا نصب ‌کرده‌ام تا علاقه‌مندان به همکاری یا سرمایه‌گذاری در جریانش قرار بگیرند.

رونمایی از بازی رایانه‌ای در بازار فیلم

محمد موسوی سرپرست فنی شرکت «ایفا تصویر آریا» با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی و بازی‌های رایانه‌ای، گفت: ما تاکنون حدود ۱۰، ۱۲ عنوان انیمیشن تولید کردیم مانند سریال «جوانمردان» که از تلویزیون پخش شده است و از بازی رایانه‌ای همین سریال هم در این بازار رونمایی کردیم.

وی ادامه داد: این بازار فرصت خوبی را برای ما فراهم کرده تا با شرکت‌های بین‌المللی از اروپا جلسه داشته باشیم و امیدواریم که به نتیجه برسیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =