کد خبر: 287519
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
بازدید 870
تئاتر وسیله سرگرمی نیست

اولین جلسه انجمن نمایش «تجیر» کانون فارس با حضور شما اعضاو مربیان در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس که در جمع اعضا و مربیان انجمن نمایش «تجیر» حضور داشت گفت: در کانون، هنر نمایش به خصوص هنر نمایش خلاق، از جمله فعالیت‌های ویژه است که با دو هدف: کشف و آشکار کردن استعدادها و مشارکت در برنامه‌های گروهی انجام می‌شود. وی خطاب به اعضا گفت: امروز هم با حضور شما اعضای نوجوان، انجمن نمایش کانون فارس با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز می‌کند.

افتخاری در ادامه افزود: هنر تئاتر و نمایش، آیینه زندگی ماست و گاهی این آیینه، ارتباطات اجتماعی، دریافت و ساخت الگوی مناسب و سبک زندگی ایده‌آل را به‌وجود می‌آورد؛ تئاتر بازی کردن، قرار گرفتن در زندگی و در کنار دوستان تجربه‌های مفید برای کارهای گروهی کسب کردن است.

مدیر کل کانون فارس خطاب به مربیان هم گفت: مربی که نمایش بداند و بتواند نقش ایفا کند بهتر می‌تواند بر اعضا تأثیر بگذارد تا با هم حال و هوای کانون را با هنر نمایش خوب‌تر کنند.  

حمید وامق نیز میهمان انجمن نمایش کانون فارس بود. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات نمایشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی از همان دانشگاه است و سوابق درخشانی را در کارنامه دارد.  

وامق در سخنان خود به اعضا توصیه کرد همیشه هنرجو بمانید و در هر جایگاهی از هنر که قرار گرفتید همچنان دنبال آموختن باشید و خود را از دانش‌اندوزی بی‌نیاز ندانید. او به ضرورت وجود هنر تئاتر اشاره کرد و گفت: تئاتر از یونان باستان و پیش از میلاد مسیح شروع شد و یکی از جلوه‌های تمدن بشری است. کشوری که تئاتر پیشرفته‌ای دارد، از نظر فرهنگی هم مقام برتری دارد.

وامق اضافه کرد: تئاتر وسیله سرگرمی نیست بلکه در این هنر با عناصری روبروییم که در کنار هم قرارگرفتن آن‌ها بر اندیشه بشر، احساس و خلاقیت تأثیر می‌گذارد. این جلوه‌ها، بشر امروز را می‌سازد تا یک شهروند مؤثر باشد.  

این هنرمند شیرازی، تئاتر را هنری جدی دانست و از اعضا خواست در کانون که پایگاه پرورش فکر است به این هنر نگاهی ویژه داشته و با برنامه به دنبال یافته‌های جدید باشند.

وی تئاتر را کامل‌ترین هنر بشری دانست که برگرفته از زندگی و هنری ترکیبی است و ردپای دیگر هنرها در آن دیده می‌شود. از این رو یادگیری امری اجتناب‌ناپذیر است و فقط استعداد بازیگری کافی نیست و باید به‌طور مستمر آموخت تا هنرمند از تماشاگر خود عقب نماند.

وامق، تولید اثر خوب نمایشی را مستلزم مخاطب‌سنجی یا مخاطب‌گزینی، قصه، شخصیت‌ها و موقعیت‌های جذاب و ساختار اصولی و دراماتیک دانست.

این مدرس هنر نمایشی از اعضای انجمن خواست کتاب بخوانند، فیلم کوتاه و فیلم‌های هنری ببینند، به موسیقی خوب گوش دهند، تئاتر و عکس‌های خوب هنر عکاسی را ببینند و رمان و داستان کوتاه بخوانند.   

انجمن نمایش کانون فارس متشکل از اعضای نوجوان، اعضای ارشد و مربیان کانون فارس است که با هدف بالا بردن کیفیت نمایش عروسکی، ماهانه کارگاه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری و ساخت عروسک را برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =