کد خبر: 287561
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
بازدید 473
هنر، به درخشش جایگاه فرهنگ کمک‌می‌کند

زیبایی و شیوایی هنر، در استعدادیابی و به تصویرکشیدن زوایای مختلف فعالیت‌های فرهنگی طی یک فرآیند تربیتی هدف‌مند برای جامعه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان مدیرکل کانون گیلان در نخستین نشست مربیان هنری در سال ۱۳۹۸ است.

اسفندیار ضیائی طی این نشست که با هدف ترسیم برنامه‌ها و ریل‌گذاری در مسیر اجرای فعالیت‌های سالانه مراکز فرهنگی هنری صورت‌گرفت، به جایگاه هنر و هنرمند در کشف استعدادها و هدایت توان‌مندی‌های مخاطبان در فرآیندی هدف‌مند اشاره و نقش مربیان هنری کانون را در ارایه‌ی تصویری روشن از فعالیت‌های این‌مجموعه‌ی فرهنگی مهم توصیف‌کرد.

وی در این زمینه توضیح‌داد: موفقیت مربیان هنری کانون در ارایه‌ خلاقانه‌ی آموزه‌ها به مخاطب، فارغ از دغدغه‌ی نمره برای کودک و نوجوان است و در این میان، ترسیم نقطه‌های آغاز و پایان برای دوره‌های آموزشی در استعدادیابی و هدایت توان‌مندی‌ها در مسیری درست، نقشی حیاتی دارد.

رسالت مربی، معرفی هنرمند متعهد به جامعه است

این مدیرفرهنگی در عین حال به رسالت‌های مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  نگاهی ویژه‌داشت و تربیت هنرمندانی اخلاق‌مدار، شرافت‌مند و متعهد به جامعه را از اولویت‌ها برشمرد.

 ضرورت توسعه‌ بوم‌گردی، در سایه‌ی توجه به فرهنگ بومی محلی

اسفندیار ضیائی هم‌چنین بخش مهمی از سخنان خود را به نام‌گذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اختصاص داد و با تبیین این موضوع که حرکت در مسیر رونق‌بخشی به تولید، بایستی در مجموعه‌های فرهنگی که متولی فرهنگ‌سازی درجامعه هستند جلوه‌ افزون‌تری داشته‌باشد، گفت: فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای توسعه بوم‌گردی، از اموری است که نقش مهمی در رونق تولید ایفامی‌کند.

وی در همین ارتباط اضافه‌کرد: بهره‌وری بیش‌تر از امکانات موجود و معرفی داشته‌های فرهنگی، نقشی ویژه در جلب نظر و جذب گردش‌گر فراهم‌می‌کند و کانون پرورش فکری با توجه به توان‌مندی مربیان و اعضا خود در ارایه‌ی صنایع دستی بومی مخاطب‌پسند، ظرفیت گسترده‌ای در این زمینه دارد.

او در همین حال، تشکیل کمیته تولید و حمایت از آثار هنری خلق‌شده توسط اعضا و مربیان کانون را از اولویت‌های سال جاری عنوان‌کرد و ازخرید و اهدای این دست‌سازه‌ها در قالب بسته‌های فرهنگی خبرداد.

لزوم معرفی مراکز کانون به عنوان پاتوق‌های فرهنگی

مدیرکل کانون استان گیلان در ادامه سخنان خود به پیشینه‌ی این نهاد فرهنگی در معرفی شخصیت‌های برجسته به جامعه اشاره و با بیان‌این‌که معرفی چهره‌های شاخص در زمینه‌های مختلف و ارایه‌ی الگویی مناسب به کودکان و نوجوانان، در ترغیب و تشویق آنان برای ارتقای آگاهی‌های اثربخش است گفت: به همین منظور راه‌اندازی پاتوق‌های فرهنگی و دعوت از بزرگان عرصه‌های مختلف در دستور کار قراردارد.

ضرورت پویایی‌افزون‌تر حوزه‌ی هنرهای نمایشی در سال جاری

او هم چنین سال ۱۳۹۸ را سال پویایی حوزه‌ی هنرهای نمایشی کانون گیلان خواند و هدف‌گذاری برنامه‌ریزی مدون  و حرکت همه‌جانبه برای تولید آثار فاخر با محتوای تربیتی مناسب نسل کودک و نوجوانان  تاکیدکرد.

یاری‌رسانی به حوزه‌ی فرهنگ نیازمند هم‌گرایی

اسفندیارضیائی در ادامه یاری رسانی به حوزه‌ی فرهنگ را مهم و ضروری دانست و از مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون گیلان دعوت‌کرد تا هم‌چون همیشه برای تحقق اهداف عالیه کانون همراه باشند.

بخش پایانی سخنان مدیرکل کانون نیز به قدردانی از تلاش‌های ارزش‌مند مربیان هنری، امیدبخش خواندن  حضور مریم ابراهیمی‌فر به عنوان کارشناس هنری کانون استان و تاکید بر اهمیت برگزاری مهرواره، جشنواره و دیگر ‌برنامه‌های استانی در شهرستان‌ها اختصاص داشت و وی در همین حال از زلیخا شیرزاد و سمیه بابانژاد به‌ترتیب، مربیان هنری مراکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون بندرانزلی و ماسال به‌پاس تلاش برای موفقیت اعضای خود در مسابقه نقاشی دوسالانه هیکاری ژاپن و راهیابی به نمایشگاه نقاشی در کشور بلاروس  قدردانی‌کرد.

ضیاء غیوری، معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز در این نشست با مهم توصیف‌کردن تلاش‌های مربیان هنری، به حدیثی از امام جعفرصادق (ع) در ارتباط با لزوم پویایی و نشاط اشاره و حرکت مربیان کانون برای جذب، پایدارسازی اعضا، تلاش برای رشد متوازن فعالیت‌ها در مراکز و فعالیت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی را شایسته تقدیر خواند.

اکرم السادات حسینی، کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان گیلان هم از نقش مربیان در جذب و تثبیت حضور اعضا در مراکز سخن گفت و جایگاه آنان را در پیش‌برد اهداف کانون مهم عنوان‌کرد.

سخنان خدیجه زحمتکش و مریم ابراهیمی‌فر، کارشناسان هنری کانون استان گیلان و ارایه‌ی دیدگاه‌ها و طرح پرسش‌ها از سوی مربیان، دیگربخش این نشست بود که صبح امروز در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشت برگزارشد.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =