گسترش همکاری کانون پرورش فکری و بنیاد حفظ آثار استان سمنان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری، خواستار گسترش همکاری بین این دو نهاد فرهنگی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، محمدحسن سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یک‌شنبه هشتم اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۸ با نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان دیدار و بر گسترش همکاری در حوزه‌ی اثرگذار کودک و نوجوان تأکید کرد.

سلامی ضمن تبریک انتصاب مدیرکل کانون پرورش فکری و ابراز خرسندی از حضور دوست ارزشمند و ارزشمدار در کانون استان و آرزوی توفیق در انجام این وظیفه‌ی ارزش‌مند، فعالیت و عملکرد کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان را به منزله‌ی ساختن آینده‌ای مطمئن برای کشور عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چند سال اخیر  به‌صورت جدی وارد شده و بازخورد خوبی هم دریافت کرده، حوزه‌ی کودک و نوجوان است.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس، بسیار تأثیرگذار در این حوزه بوده و از سوی بنیاد حفظ آثار نیز کارگاه آموزش داستان‌نویسی با موضوع دفاع مقدس و ادبیات پایداری ویژه مربیان مهدهای کودک بهزیستی برگزار و قدم‌های خوبی در زمینه‌ی تولیدات فرهنگی و اجرای برنامه‌های مناسبتی در طی سال انجام شد.

سلامی در ادامه با اشاره به همکاری‌های گسترده‌ای که بین کانون پرورش فکری و حفظ آثار می‌تواند باشد، گفت: قطعاً مجموعه‌ی کانون در انتقال گوشه‌هایی از جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در قالب فعالیت‌های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری به نسل جدید مؤثر خواهد بود.

وی در بخش دیگر سخنانش، آمادگی بنیاد را برای همکاری بیش‌تر با کانون پرورش فکری و آشنایی اعضای کودک و نوجوان با فرهنگ ناب دفاع مقدس اعلام و اضافه کرد: با توجه به فعالیت تخصصی کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان، بنیاد آماده است با تعامل گسترده‌تر از پیش در حوزه‌های مختلف مانند ادبیات دفاع مقدس، اسناد دفاع مقدس، امور بانوان و...، امکانات خود را در اختیار مربیان توان‌مند کانون قرار دهد تا کودکان و نوجوانان از نتایج مثبت آن برخوردار شوند.

سلامی هم‌چنین اظهار داشت: بازدیدهای گروهی اعضای کانون پرورش فکری از پارک‌موزه دفاع مقدس به ویژه اگر همراه با والدین صورت گیرد تأثیر بیش‌تری دارد و بانوان کانون پرورش فکری نیز می‌توانند از دوره‌های ضمن خدمت که به‌صورت حضوری و غیر حضوری در قالب معارف دفاع مقدس از سوی دفتر امور زنان برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به استناد فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «خاطرات جنگ، گنجینه‌ی تمام‌نشدنی برای آیندگان است»، تأکید کرد: دوران دفاع مقدس به منزله‌ی گنجی است که باید آن را استخراج و حفظ کرد.

وی در ادامه افزود: با انتقال این تفکر که به مناسبت‌های دفاع مقدس مانند سوم خرداد و... در قالب‌ فعالیت‌های مختلف در کانون پرورش فکری تعریف می‌شود، نسل پنجم انقلاب که درکی از دفاع مقدس ندارد با ادبیات و ارزش‌های دفاع مقدس آشنا می‌شود و در آینده با این ارزش‌ها ناآشنا نیست.

سلامی با بیان این‌که ارزش‌های انقلاب در دفاع مقدس تثبیت شده و در واقع، دفاع مقدس تثبت‌کننده‌ی انقلاب است و اگر دفاع مقدس نبود امکان داشت انقلاب با چالش‌های گوناگونی روبرو شود، از مربیان کانون خواست تا با بصیرت بیش‌تری این موضوع را به مخاطبان کودک آموزش دهند و نقش بسزای آثار و برکات آن را در آینده جامعه شاهد باشند.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن قدردانی از مدیرکل حفظ آثار تصریح کرد: کانون پرورش فکری یک عرصه‌ی متنوع با تفکر و سلایق گوناگون است که اگر در این حوزه، مفاهیم دفاع مقدس، دقیق تبیین شود می‌توان از آن بهره گرفت.

خدابخشی افزود: حوزه‌ی کودک و نوجوان، کار پایه‌ای و اساسی است و هرچه در این سنین کاشته شود ماندگاری‌اش بیش‌تر و پایدارتر خواهد بود.

مدیرکل کانون استان سمنان تأکید کرد: اگر بازگویی خصایص دینی و رفتاری زمان جنگ که در قالب فعالیت اردویی برای اعضای کودک و نوجوان برگزار می‌شود از سوی روایت‌گری آگاه به زبانی هنرمندانه و با تصویرگری متناسب و قابل درک، انتقال داده‌شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی یادآور شد: در آموزش و پرورش فعالیت‌ها غالباً الزامی است؛ اما در کانون، فعالیت‌ها اختیاری و گزینشی و بازو و مکمل آموزش و پرورش است و مربیان به‌صورت تخصصی به اجرای فعالیت تربیتی می‌پردازند.

مدیرکل کانون استان سمنان، نیروی انسانی را مهم‌ترین سرمایه هر سازمان عنوان و خاطرنشان کرد: هرچه این سرمایه از کیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار ‌باشد، موفقیت، بقا و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: وجود کارکنان متعهد وجهه سازمان را در اجتماع ارتقاء می‌دهد و زمینه‌ی رشد و توسعه آن را فراهم می‌کند و نیروی انسانی خارج از این خصائص، نه تنها خود در جهت نیل به اهداف سازمان حرکت نمی‌کند؛ بلکه در ایجاد فرهنگ بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات اجتماعی مؤثر است.

وی در پایان آمادگی خود را از تعامل با حفظ آثار پیش از گذشته اعلام و اظهار کرد: قطعاً این تعامل و هم‌گرایی و هم‌افزایی می‌تواند نتایج پرثمر و ماندگاری را در  برداشته باشد.

گفتنی است؛ فرهاد ارسطو معاون ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و عضو قدیمی کانون پرورش فکری، ضمن ابراز خرسندی از حضور خدابخشی در این مرکز اثرگذار پیرامون تدوین دانشنامه‌ی استانی دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: با توجه به این‌که یک بخش این دانشنامه به عملکرد سازمان‌ها و ادارات اختصاص دارد این امکان وجود دارد تا با ارسال آثار و مستندات این‌دوره به بررسی نقش کانون پرورش در هشت سال دفاع مقدس پرداخته شود.

عضو قدیمی کانون پرورش فکری با اشاره به این‌که رسالت بنیاد حفظ آثار، جمع‌آوری، حفظ و انتشار ارزش‌های دفاع مقدس است، به بیان خاطراتی از حضورش در فعالیت‌های سرود، نمایش و... کانون پرورش فکری پرداخت و گفت: اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در بخش مستندسازی و آرشیو از ارائه هرگونه آثار و خاطرات کارکنان ایثارگر، رزمنده و خانواده شهدای مجموعه کانون پرورش فکری، استقبال می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =