تا زمانی‌که راه ورود به داستان را پیدا نکرده اید، داستان ننویسید

اولین جلسه انجمن ادبی «سروناز» کانون فارس در سال 1398 با محوریت داستان و با حضور هوشنگ مرادی کرمانی در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان فارس، انجمن ادبی «سروناز»  با همراهی 60 نفر از اعضا ومربیان مراکز شیراز، صدرا، خرامه و مرودشت، عصر روز شنبه 14 اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز فرهنگی هنری شماره 4 شیراز برگزار شد.

در این نشست پس از دورخوانی قسمتی از کتاب «خمره» و صحبت در خصوص این کتاب، هوشنگ مرادی کرمانی درباره جایگاه پرسشگری در ادبیات داستانی گفت.

نویسنده کتاب «خمره» گفت: انسان  با پرسیدن به اوج اگاهی می‌رسد و کسی که نپرسد مثل این است که از دنیا رفته باشد. به اعتقاد مرادی کرمانی سئوال منشأ همه دانش‌های جهان است و وقتی پرسش ایجاد می‌شود انسان به سمت هوشمندی پیش می‌رود و در خلال همین پرسش و پاسخ‌ها به میزان زیادی نسبت به اطرافش اگاهی پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه پرسشگری در ادبیات داستانی کجاست؟ گفت: اساس هر داستانی چراها هستند. اگر یک نفر داستانی را بخواند و با پی نبردن به چرایی‌های داستان نتواند به آگاهی برسد، آن داستان، داستان خوبی نبوده و خواننده انسان آگاه و فهمیده ای نیست. میزان ایجاد سئوال در ذهن خواننده توسط داستان خیلی مهم است.

به گفته نویسنده کتاب «مربای شیرین» داستان تمام نمی‌شود بلکه هر داستان مقدمه یک داستان بزرگ دیگر است. به قول برشت بهترین اثر نوشتاری آن است که وقتی تمام می‌شود تازه در ذهن خواننده ادامه پیدا کند.

هوشنگ مرادی کرمانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به اعضا و مربیان گفت: وقتی نویسنده موضوع تازه و شوق نوشتن ندارد بهترین کار برای کمک به خودش این است که ننویسد.

وی از اعضا خواست به دنبال ایده‌های نو باشند و با لذت بنویسند. او نوشتن را مانند موجودی دانست که باید به او غذا داد و از او مراقبت کرد؛ بر این اساس خیلی از موضوعات به ذهن می‌رسد اما ممکن است نویسنده نتواند آن را به داستان تبدیل کند. مرادی کرمانی اضافه کرد: تا در ورود به داستان را پیدا نکرده اید داستان ننویسید.

در حاشیه برگزاری انجمن ادبی «سروناز»، غرفه فروش کتاب‌های مرادی کرمانی برپا شد و اعضا با 10 درصد تخفیف کتاب‌ها را خریداری و با امضای نویسنده به خانه بردند.

بر اساس این گزارش قرار است نشست انجمن ادبی «سروناز»  کانون فارس به صورت ماهانه برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =