آشنایی مربیان کانون دامغان با آیین گل‌غلتان

مربیان کانون پرورش فکری دامغان به‌منظور آشنایی با آیین معنوی یک‌صد ساله‌ی «گل غلتان» به شهر امیریه سفر کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان از برگزاری آیین سنتی گل‌غلتان در شهر امیریه خبر داد و گفت: در راستای برنامه‌ی پیشنهادی کتاب کار مرکز با هدف پرداختن به سنت‌های بومی‌محلی و انتقال آن به اعضای کودک و نوجوان، مربیان در این آیین شرکت و از نزدیک با روند اجرای آن آشنا شدند.

امیرفخریان در ادامه افزود: گل‌غلتان، از سنت‌های دیرینه‌ی کهن شهرستان دامغان است که هر ساله با نخستین بهار زندگی نوزادان در شهر امیریه برگزار می‌شود و به‌عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از نوروز به شماره ۱۷۷ در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او خاطرنشان کرد: مردم این منطقه به‌رسم نیاکان، نوزادان زیر یک‌سال خود را هنگام فصل بهار در بین گلبرگ‌های گل محمدی می‌غلتانند و عقیده دارند که این‌کار به رشد و شادابی پوست کودکان‌شان کمک می‌کند و از بیماری‌ها آنها را مصون نگاه می‌دارد.

امیرفخریان هم‌چنین اظهار داشت: پس از انجام آیین گل‌غلتان نوزادان، اهالی منطقه گلبرگ‌های مورد استفاده را خشک کرده و در مصارف گوناگونی مانند درمان سنتی بیماری‌ها، معطر ساختن جانماز استفاده می‌کنند و برخی زنان گل‌های خشک‌شده را در میان کیسه‌های کوچک پارچه‌ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می‌دهند.

گفتنی است؛ ادای احترام به شهیدان، گشایش نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با حضور غرفه‌های صنایع دستی و هنرهای تجسمی مردم شهر، گل‌چینان، گلیم‌بافی، آوازخوانی سنتی، راه‌اندازی کارناوال شادی، بازدید از بناهای تاریخی، برگزاری جنگ شبانه، اجرای کمدی، نورافشانی و...، از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =