انجمن ادبی مهتاب نیشابور

هشتمین جلسه انجمن ادبی مهتاب نیشابور، هم‌زمان با شروع ماه مبارک رمضان‌، در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، این نشست ادبی که اولین جلسه در سال ۱۳۹۸ بود با حضور «نرگس سادات اکرامی» شاعر جوان و موفق شهرستان در روز پنج‌شنبه۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

زهره اکبرآبادی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره۳ مشهد با اعلام این خبر گفت: در این نشست، آثار ادبی اعضای انجمن خوانده شد و در ادامه سایرین به نقد و بررسی آثار پرداخته و نرگس‌سادات اکرامی، ‌با ارائه پیشنهادات کاربردی اعضای انجمن را در جهت کیفیت‌بخشی آثارشان رهنمون شد.

میهمان شاعر و برگزیده سومین کنگره بین‌المللی شعر توحیدی یزد از اعضا خواست در خوانش آثار خود درست و شیوا خواندن را مدنظر داشته باشند چرا که فهم ابیات برای مخاطب راحت‌تر و دقیق‌تر می‌شود و ضمن توصیه اعضا به وارد شدن از متن ادبی به داستان‌نویسی، از ایشان خواست تا جایی که می‌توانند بخوانند و گنجینه لغات خود را افزایش دهند.

رعایت نکات نگارشی مانند استفاده درست و به‌جا از ضمایر، عدم استفاده از فعل‌های یکسان و تنوع بخشیدن به افعال، یکنواختی در نحوه روایت اثر و فاصله گرفتن از تعابیر لهجه محلی از دیگر مواردی بود که شاعر مجموعه شعر «نرگس» بدان اشاره کرد و افزود : استفاده از کلمات با توجه به درونمایه اثر اهمیت بسیار زیادی دارد. همان‌گونه که در معماری ما به کارکرد بنایی که می‌سازیم اهمیت می‌دهیم، در نوشتن هم به کلمات به عنوان ابزار اولیه نوشتن باید بها دهیم و به عنوان مثال در یک متن عاشقانه بایستی از کلمات لطیف‌تری بهره ببریم.

وی همچنین به رعایت ایجاز و اطناب در نوشتن اشاره کرد و گفت: وقتی متن شما نیاز به ادامه دارد خود را درگیر کوتاه‌نویسی نکنید و هر جا درک کردید نیازی به ادامه دادن متن وجود ندارد از اطناب و پرگویی نیز بپرهیزید، تا کلام شما تاثیر بیشتری داشته باشد.

بانوی شاعر نیشابوری خاطر نشان کرد: سعی کنید در نوشته‌های خود تازگی ایجاد کنید و از ترکیبات و تشبیهاتی که بارها مورد استفاده قرار گرفته و تکراری شده‌اند تا حد ممکن استفاده نکنید، چرا که بدعت و تازگی ارزش کار ادبی را بالا می‌برد و مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

اکرامی از اعضا خواست به گونه‌ای بنویسند که برای مخاطب قابل فهم باشد و نوشته در غیاب نویسنده و شاعر شبه‌ای برای فهم مخاطب ایجاد نکند.

تمرین در نوشتن و خواندن چندباره نوشته توسط نویسنده از نکاتی بود که اکرامی برای کاهش و رفع معایب نوشته بدان سفارش کرد و گفت: داستان، خاطره و حتی متن ادبی را زیاد بنویسید اما هر گز به فکر تقلید نباشید هر کدام از شما آفریده‌ای متفاوت هستید پس سعی کنید بازتاب آینه درون خود را به نمایش بگذارید.

در ادامه این نشست نرگس سادات اکرامی پس از خوانش قطعاتی از اشعار خود، کتاب «نرگس» مجموعه اشعار خود را به انجمن ادبی مهتاب نیشابور هدیه کرد.

اکبرآبادی اظهار داشت: نرگس‌سادات اکرامی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دکترای این رشته است و صاحب مقام‌های برگزیده در جشنواره‌های متعدد شعر در سطح کشور می‌باشد که از آن جمله می‌توان به رتبه نخست جشنواره بین‌المللی شعر توحیدی اشاره کرد.

گفتنی است؛ فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی، داوری جشنواره‌های متعدد از جمله دیگر کارهای وی محسوب می‌شود. او در حال حاضر استاد دانشکده فنی و حرفه‌ای نیشابور می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =