گسترش همکاری بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این‌مجموعه‌ی فرهنگی و هنری را مکمل آموزش و پرورش دانست.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان دیدار و درخصوص گسترش همکاری بین این دو مجموعه‌ی متولی کودک و نوجوان گفت‌وگو کرد.

دستورانی ضمن قدردانی از مدیرکل کانون استان سمنان و تبریک هفته‌ی گرامی‌داشت معلم و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری و نوسازی و تجهیز مدارس، هر سه ضلع یک مجموعه و مکمل یکدیگر هستند.

وی در ادامه افزود: سعی داریم در آینده نشست‌های خبری را به‌صورت مشترک فی‌مابین مدیران کل این سه‌مجموعه برگزار کنیم تا سیاست‌های کلی کانون پرورش فکری از سوی مدیرکل کانون در نشست‌های مشترک شورای معاونین آموزش و پرورش استان تشریح شود که بی‌شک این امر می‌تواند در همکاری‌های فی‌مابین و اجرای آن در قالب تفاهم‌نامه‌ای عملیاتی بسیار مفید باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، کانون پرورش فکری را یکی از تخصصی‌ترین مراکز فرهنگی‌هنری برای فعالیت در حوزه‌ی کودک و نوجوان و کارکنان این‌مجموعه را معلم خواند و گفت: در برخی کشورهای پیشرفته‌ی جهان، هرکسی که عالمانه کاری را انجام ‌دهد و در هر صنف و رده‌ای که هست تأثیرگذار باشد، معلم است.

دستورانی هم‌چنین با اشاره به تجلیل ۲۵۰ مدیر، معاون و معلم مجری طرح «کانون، مهارت، زندگی» از سوی کانون پرورش فکری در هفته‌ی معلم، این‌مجموعه‌ی فرهنگی و هنری را مکمل آموزش و پرورش دانست و افزود: بهترین زمان برای پایه‌گذاری مباحث هنری در دانش‌آموزان، دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی است و مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری بهترین قالب برای انتقال مفاهیم دینی، اعتقادی و اجتماعی آنان است.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به این‌که مراکز آموزشی کانون‌زبان دارای استاندارهای بین‌المللی است، نیاز به هم‌اندیشی و همکاری مشترک بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش بیش از پیش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اهمیت امید در جامعه گفت: یأس و نا امیدی ریشه‌ی همه‌چیز را از بین می‌برد و تقویت انگیزه در نیروی انسانی چه مربی کانون باشد چه معلم کلاس درس، در کیفیت آموزشی اثرگذار است.

دستورانی در پایان تصریح کرد: نخستین مدرسه‌ی تعلیم و تربیت، خانواده است و ذائقه‌ی انسان و گرایش به مهارت‌ها از دوره‌ی کودکی شکل می‌گیرد و کودک مانند بذری است که اگر درست تربیت شود در آینده دچار آسیب نخواهد شد.

تعامل و هم‌افزایی؛ نویدبخش آینده‌ای امیدآفرین

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن تبریک هفته‌ی معلم اظهار داشت: آن‌چه که در هر زمینه‌ای تحول ایجاد می‌کند، هم‌افزایی و در کنار هم بودن است.

خدابخشی در ادامه افزود: کانون پرورش فکری یکی از بازوهای مفید و مؤثر آموزش و پرورش در کشور است و تعامل و هم‌افزایی این دو مجموعه در کنار هم می‌تواند نویدبخش آینده‌ای امیدآفرین باشد.

وی هم‌چنین بیان داشت: آنچه کانون پرورش فکری انجام می‌دهد آموزش و هدایت غیر مستقیم با استفاده از ابزارهای مؤثر است که در مهارت و زندگی کودکان و نوجوانان بسیار کارآمد است.

خدابخشی تأکید کرد: در عرصه‌های مختلف فرهنگی، آوردهای ارگان‌های مردم‌نهاد و تشکیلات رسمی باید در خدمت این فضا برای تقویت تعلیم و تربیت باشد و اگر این هم‌افزایی ایجاد شود نتیجه و آثار ثمربخش خواهد داشت.

مدیرکل کانون استان سمنان با بیان این‌که در عرصه‌ی فرهنگ، میزان تأثیرگذاری افراد مهم است، تأکید کرد: در این عرصه نیروی انسانی ماهر و معلمان عزیز به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اثربخشی، نقش پایه‌ای دارند و دارای اهمیت هستند و به همین‌دلیل تقویت مادی و معنوی آنان دقت و کوشش بیش‌تری را می‌طلبد.

خدابخشی با تأکید بر تعامل دوسویه بین کانون پرورش فکری و آموزش و پروش، کانون‌زبان را نیز یکی از بازوان کانون پرورش فکری دانست و گفت: این‌مجموعه یک بخش صرفاً تخصصی نیست که زبان بیاموزد؛ بلکه می تواند در انتقال فرهنگ و تمدن کشور نقش ایفا کند.

مدیرکل کانون استان در پایان با اشاره به سخن علیرضا آشناگر استاندار سمنان در همایش روز معلم، آن را نشانه‌ی روحیه فرهنگی نماینده عالی دولت، عنوان و خاطرنشان کرد: بایست این روحیه را غنیمت شمرد و از برگزارکنندگان همایش باشکوه تکریم معلمان، قدردانی کرد؛ چراکه تجلیل معلمان، تکلیفی اجتماعی و نشانه‌ی رشد و بلوغ فرهنگی جامعه است که در عمل دیده می‌شود و با توجه به این‌که نوجوانان رفتارها را می‌شناسند، این نوع حرکت‌ها نوعی شخصیت‌سازی و رفتارسازی بسیار مهم است.

گفتنی است؛ در پایان این دیدار معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان و سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری و رئیس کانون‌زبان استان سمنان به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و  مقرر شد برای گسترش همکاری آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =