کد خبر: 288209
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
بازدید 1043
انجمن ادبی لبخند انار در کانون دامغان

انجمن ادبی لبخند انار با بررسی عرفان و حماسه در اشعار قیصر امین‌پور در کانون پرورش فکری دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان از برگزاری نشست ماهانه‌ی اعضای انجمن ادبی لبخند انار با دعوت از زینب دولتخواهی نویسنده کتاب «هویت ملی در اشعار قیصر امین‌پور» و مهدی خادمیان، نویسنده و شاعر کتاب «راه خورشید» به‌مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر خبر داد و گفت: در این نشست پس از معرفی اجمالی قیصر امین‌پور و اشعارش درخصوص پیوند حماسه و عرفان در آثار این شاعر معاصر بحث و گفت‌وگو شد.

دولتخواهی در ادامه این پیوند را نوعی ساختارشکنی دانست که در شعر دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از ادبیات پایداری این مرز و بوم ظهور کرده است.

وی هم‌چنین اظهار داشت: شعر حماسی، برجسته‌ترین شیوه‌های غیرستیزی را با آفرینش هنری و گزینش کلمات و ترکیبات سازگار با آن به نمایش می‌گذارد و رسالت شعر عرفانی، تلطیف روح و کاستن از غلظت‌ها، بسط ضمیر آدمی برای پذیرش دیگران تا مرزهای گذشت از خود برای زدودن بیگانگی‌هاست.

خادمیان نیز با بیان این‌که دو عنصر حماسه و عرفان در اشعار شاعران دفاع مقدس به دفعات تجلی یافته، گفت: این تجلی برگرفته از فرهنگ، ادبیات و فضای حاکم بر شرایط جنگ بوده و در میان این شاعران، قیصر امین‌پور، به‌گونه‌ای خاص بین حماسه و عرفان پیوند زده که محصول زندگی و تجربه‌های خاص شاعر در فضای دوران دفاع مقدس است.

میهمان انجمن ادبی لبخند انار هم‌چنین با اشاره به رویکرد اسطوره‌ای در شعر دفاع مقدس و جایگاه آن در ادبیات معاصر ایران تأکید کرد: هنگامی‌که یک سرزمین مورد هجوم بیگانگان قرار می‌گیرد، نیاز به قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری دارد و از این‌رو شاعران با بازآفرینی شخصیت‌های تاریخی، ملی و دینی، احساس قدرت، دوام، پایداری و بقا در مقابل سلطه‌ی بیگانگان را تقویت کرده و استقرار و ثبات خویش را به رخ دشمنان کشیدند و در این راه از  اسطوره‌ها به‌عنوان نماد استفاده و از آن برای کشف و شهود و بازآفرینی حقیقت یاری می‌جویند.

گفتنی است؛ خوانش اثر توسط اعضای انجمن همراه با نقد و بررسی آثار، بررسی عناصر زبان، اندیشه، صور خیال، کشف و شهود در اشعار شاعران دفاع مقدس و... بخش دیگری از برنامه‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =