کد خبر: 288382
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
بازدید 814
آشنایی با آیین «کیسه دوزی»در مرکز شماره سه قزوین

اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در یک اردوی فرهنگی یک روزه با آیین کیسه دوزی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 8 خرداد 1398، 20نفر از اعضای دختر مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین در یک اردوی فرهنگی - مذهبی به مسجد تاریخی سنجیده رفتند تا با رسم قدیمی کیسه دوزی آشنا شوند.

در این برنامه که با هدف آشنایی بیشتر اعضا با آداب و رسوم بومی اجرا شد، اعضای دختر مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین همراه با مربیان مرکز، با حضور در مسجد سنجیده شهرستان قزوین در کنار هم برای افزایش رزق و روزی‌شان تا ماه رمضان آینده  کیسه دوختند.

معرفی تاریخچه مسجد سنجیده، معرفی رسم کیسه دوزی، تلاوت جزء سی قرآن مجید و دعای جمعی و بازدید از بخش های مختلف این مسجد قدیمی از برنامه‌های دیگر این اردو بود.

براساس باوری کهن و آیینی مذهبی در قزوین، در آخرین چهارشنبه‌ی ماه مبارک رمضان، زنان به مسجد  سنجیده این شهر رفته و ساعتی مشغول کیسه‌دوزی شده و بعد کیسه‌ها را با خود می‌بردند و درون آن مبلغی پول می گذاشتند وتا آخرین چهارشنبه‌ماه رمضان سال بعد نزد خود نگاه می‌داشتند.

این عده بر این عقیده بودند که این کیسه‌ها چون در ماه رمضان و در مسجد دوخته شده، باعث افزایش رونق زندگی و روزی‌شان می‌شود.

مرکز شماره 3 قزوین از مرداد ماه سال 94 شروع بکار کرده و اکنون 1504نفر عضو 9107جلد کتاب دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =