گسترش همکاری‌های فرهنگی، محور گفت‌وگوهای کانون با سفیر اسلواکی در تهران

گسترش همکاری‌های مشترک فرهنگی دو کشور ایران و اسلواکی، در دیدار سفیر این کشور در تهران با مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «لوبومیر گولیان» سفیر کشور اسلواکی در تهران صبح روز 20 خرداد 1398 در دیدار با «حامد رهنما» از گسترش همکاری‌های فرهنگی کانون و نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشورش استقبال کرد و گفت: سال گذشته هفته فرهنگی ایران دراسلواکی برگزار شد ما آمادگی داریم مشابه چنین برنامه‌هایی را در کشورمان برگزار و بین کانون و طرف‌های فرهنگی در کشورمان ارتباط برقرار کنیم در این زمینه باید به‌دنبال پیداکردن شرکاء و حمایت‌کننده‌هایی باشیم.

او با بیان این‌که کانون در ایران سازمان بزرگ و باسابقه‌ای است، از کانون درخواست کرد که در برگزاری یک ویژه‌برنامه فرهنگی برای رونمایی از نسخه فارسی چاپ ‌شده افسانه‌های اسلواکی در تهران، با این سفارت‌خانه همکاری کند که با موافقت مدیرکل روابط عمومی کانون روبرو شد.

«گولیان» در این زمینه توضیح داد که بیشتر این افسانه‌های قرن نوزدهم برای کودکان و برخی از آن برای بزرگ‌سالان از طریق یک ناشر ایرانی به زبان فارسی منتشر شده است و قصد داریم در ویژه‌برنامه‌ای با حضور دانش‌آموزان ایرانی این آثار را به مخاطبان معرفی کنیم. در همین برنامه اقدام به پخش فیلم‌های انیمیشن خواهیم کرد و مجموعه‌ای از آثار هنری هنرمندان اسلواکی را هم به نمایش می‌گذاریم.

در این ملاقات مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز با اشاره به سابقه همکاری‌های فرهنگی کانون و اسلواکی در دو دهه گذشته به‌ویژه شرکت در نمایشگاه تصویرگری براتیسلاوا و برپایی نمایشگاه آثار آن در چند استان کشور طی یک سال گذشته تاکید کرد که این رویداد هنری با استقبال هنرمندان ایرانی در این استان‌ها روبرو شده است و ما این همکاری‌ها را نقطه آغاز گسترش همکاری با کشور اسلواکی می‌دانیم.

حامد رهنما هنر را زبان مشترک همه ملت‌ها و اقوام در جهان دانست که می‌تواند باعث حل بسیاری از مشکلات در جهان امروز شود.

او در این ملاقات چند پیشنهاد به سفیر اسلواکی ارایه کرد که برگزاری هفته دوستی کودکان دو کشور در اسلواکی از شاخص‌ترین این پیشنهادها بود.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون همچنین خواستار گسترش این ارتباط‌های فرهنگی و هنری در حوزه‌های سینما و انیمیشن، کتاب و تصویرگری، تولید کتاب و محصولات فرهنگی و معرفی تولیدات کانون در آن کشور، برگزاری هفته فرهنگی اسلواکی در ایران با همکاری کانون، همچنین ایجاد ارتباط بین جشنواره‌های پویانمایی آن کشور با جشنواره‌ بین‌المللی پویانمایی تهران شد.

رهنما در عین حال از هنرمندان عرصه فیلم و مستندسازان آن کشور دعوت کرد به ایران سفر کنند و از فعالیت‌های منحصر به‌فرد کانون به‌ویژه در حوزه کتاب‌رسانی به کودکان روستایی ایران از طریق کتاب‌خانه‌های سیار، فیلم و مستند تهیه کنند.

او تاکید کرد کانون می‌تواند در صورت پیداکردن شریک‌های فرهنگی در کشور اسلواکی، محوریت این همکاری‌ها را برعهده بگیرد و امکاناتش را در اختیار این برنامه‌ها و رویدادها قرار دهد.

در پایان این نشست قرار شد طرح اولیه این همکاری‌ها تدوین و در نشست‌های بعدی درباره‌ی آن بحث و تبادل نظر شود.

همچنین در پایان، سفیر اسلواکی یک کتاب را به رهنما و وی نیز نمونه اصلی نقاشی یک کودک ایرانی شرکت‌کننده در دوسالانه نقاشی تهران را به لوبومیر گولیان اهدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =