فرهنگ مازندران پاک در کودکان  نهادینه شود/ اجرای طرح همیار طبیعت در استان

مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران با اشاره به راه اندازی طرح «همیار طبیعت» در مراکز فرهنگی و هنری این کانون گفت: مازندران پاک را می بایست به عنوان فرهنگ، در کودکان نهادینه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، پویش مازندران پاک، طرحی یک‌ساله با هدف زباله زدایی از اماکن عمومی استان و حفظ و حراست از محیط زیست است که از سوی استاندار مازندران با تاکید بر فرهنگ سازی نه به زباله و ایجاد فرهنگ درختکاری در استان شکل گرفته است.

مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران با اشاره به تاکید استاندار مازندارن مبنی بر «پاکیزه نگه داشتن محیط های عمومی در استان باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود» افزود: اساس فعالیت‌های کانون بر پایه  توسعه فرهنگی و شکل‎دهی شخصیت به کودکان ونوجوانان شکل گرفته است و با توجه به اینکه با قشر حساسی سر و کار دارد؛ ضرورت فرهنگ سازی و نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی مبتنی بر اصول و ارزش‌های الهی و انسانی جزو سیاست‌های کلان کانون پرورش فکری  به حساب می آید.

محمد علی یزدان شناس اظهار داشت: حفظ و حراست از محیط زیست و دوستی با طبیعت یکی از فعالیت‌های مهم مراکز فرهنگی و هنری است که مربیان کانون مفاهیم آن‌را در قالب برنامه‌های متعدد؛ فرهنگی، هنری، ادبی و علمی  در  اعضا  نهادینه می نمایند.

وی با اشاره به شعار محوری کانون با عنوان «تمرین زندگی» و «زندگی خوب، تمرین می خواهد» بیان داشت: یکی از این مهارت‌های مورد نظر، دوستی اعضای کانون با محیط زیست است که مربیان کانون با موضوع‌های متعدد، اعضا را با مسایلی مانند:  چگونه محیط زیست خود را پاکیزه نگه داریم - دوستی اعضا با طبیعت با رویکرد حفظ محیط زیست برای آیندگان و کاشت نهال و گل در مراکز کانون و طبیعت  - معرفی وقایع و ایام، مانند گرامی‌داشت هفته محیط زیست ، روز ملی دریای خزر و ... – نوشته‌های ادبی و تحقیق و پژوهش و دعوت از کارشناسان محیط زیست و صاحب‌نظران- ساخت کاردستی درکارگاه مهارت زندگی(نه به پلاستیک) و استفاده بهینه از ظروف پلاستیکی دور ریختنی  آشنا می سازند.

یزدان‌شناس در ادامه به  برگزاری جشنواره پویانمایی با موضوع محیط زیست که اسفند ماه سال گذشته در سطح مراکز فرهنگی هنری استان برگزار شد اشاره کرد و افزود: این جشنواره یکی دیگر از فعالیت‌های دوستی اعضای کانون با  محیط زیست است.

  

وی ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره، در ابتدا در فرایندی یک ساله با برگزاری کارگاه‌های تخصصی انیمیشن، مربیان را با تکنیک‌های تولید انیمیشن آشنا ساخت. سپس با آموزش مربیان به اعضا تولید آثار پویانمایی در مراکز استان با موضوعات: آلودگی محیط زیست، بحران آب، جنگل و ... انجام شد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران با تاکید بر ظرفیت‌های غنی زیست محیطی استان خاطر نشان ساخت: آلودگی های زیست محیطی، زباله، تخریب طبیعت و انواع این معضلات، مشکلات عدیده‌ای را برای استان ایجاد نموده که برنامه ریزی  و تدبیر برای برون‌رفت از این مشکل؛  مسئله‌ای قابل تامل است.

این مدیر فرهنگی، یکی از تدابیر  پایدار در این حوزه را آموزش عنوان کرد و تصریح نمود: اهمیت آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با حفظ و حراست از محیط زیست و دوستی با طبیعت یکی از کارهای ریشه‌ای و پایدار کانون پرورش فکری  است که در مراکز سراسر استان مورد توجه مربیان کانون است.

وی در عین حال از راه اندازی طرح « همیار طبیعت » ویژه کودکان ونوجوانان در استان خبر داد و اظهار داشت: قرار است با راه اندازی این پویش؛ کودکان ونوجوانان به عنوان دوست‌دار محیط زیست در جهت پاکیزه نگه داشتن محیط پیرامون خود  فعالیت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =